در پایان رقابت های لیگ یازدهم اعضای کمیته داوران متفق القول و پس از بررسی های لازم علیرضا فغانی را به عنوان داور برتر و نمونه لیگ یازدهم معرفی کردند.

همیراد: فغانی با رابطه بازی برتر معرفی شد نه شایسته تالاری

نصیرزاده: مظفری زاده در کسب عنوان داور برتر لایل تر بود

فنایی: انتقاد از جامعه داوری خودزنی است، خودزنی نمی کنم

دزفولی: فغانی به حق داور برتر اعلام شد

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، غلامعلی همیراد، کارشناس داوری اظهار داشت: من از لحاظ فردی که سال ها در امر داوری مطالعات و تجربه فراوان کسب کرده است معتقد هستم که بهترین داور ایران در طی 2 سال اخیر سعید مظفری زاده بوده است و قضاوت هاي کم اشتباه و تسلط قوی و کامل وی بر بازی ها گواه همین مسئله را دارد.

وی ادامه داد: مظفری از همه لحاظ شایسته کسب عنوان داور برتر لیگ یازدهم بوده است وی از لحاظ جسمانی و روحی در بازی های مهم و سخت بسیار حرفه ای عمل کرده است و سوت؟ های کم اشتباهی را از وی شاهد بودیم و تیم ها از قضاوت های سعید مظفری زاده کمترین آسیب را دیدند.
 
*همیراد: فغانی با رابطه، داور برتر معرفی شد نه شایسته سالاری

همیراد تصریح کرد: مظفری زاده از قد و هیکل بسیار مناسبی برخوردار است وی حساسیت های بازی ها را به خوبی درک می کند و با روابط عمومی بالایش در زمین به خوبی با بازیکنان برخورد می کند نوع رفتار وی در مواجه با خشم بازیکنان که ناشی از حساسیت بازی است بسیار پسندیده و معقولانه است.

وی افزود: مظفری زاده با چهره خندان خود باعث آرامش بازیکنان می شود و برخلاف برخی از داوران لیگ به گونه ای رفتار می کند که بازیکن حتی در صورت دریافت کارت نیز خود را کنترل کند و رفتار ناپسند و غیر اخلاقی را در زمین انجام ندهند مظفری زاده در زمین مسابقه بسیار خوب می دود و در کمال آرامش با بازیکنان صحبت می کند و در کل می توان گفت: که مظفری زاده داوری بسیار با شخصیت و حرفه ای است.

کارشناس داوری تصریح کرد: مظفری زاده در طی 2 سال اخیر کمترین افت و خیز را در امر قضاوت داشته است اما برخلاف مظفری زاده فغانی به هیچ عنوان در طی سال های اخیر قضاوت صحیحی انجام نداده است و به نسبت مظفری زاده و داورانی چون ترکی نیز بسیار پر اشتباه نیز ظاهر شده است و سوت های نادرست فغانی بسیار بیش از مظفری زاده بوده است.

همیراد ادامه داد: فغانی فقط در چند بازی اخیر خود قضاوت درستی انجام دااده است و سوت های درستی را شاهد بودیم اما از آن جایی که بررسی های کمیته داوران دقیق نیست و ارزیابی هایی که توسط افراد کمیته داوران صورت می گیرد مغرضانه است لذا به جای مظفری زاده، علیرضا فغانی به عنوان داور برتر لیگ یازدهم انتخاب شد.

همیراد افزود: کمیته داوران از حضور مشاوران با تجربه و حرفه ای بهره مند نیست و از میان این افراد معتقد هستم که مشاوره های قیاسی بیشترین ضربه را به کمیته داوران تحمیل کرده است چراکه وی در بیشتر موارد غیر کارشناسانه اظهار نظر می کند.

کارشتاس داوری ادامه داد: تصمیمات و صدور رأی های کمیته داوران بسیار مغرضانه است و افراد براساس شایستگی انتخاب نمی شوند و رابطه بازی جایگزین شایسته سالاری در کمیته داوران شده است و هر که از افراد و تصمیمات افراد حاضر در کمیته تعریف و تمجید انجام دهد تبدیل به فردی شایسته و با لایق در کمیته داوران می شود.

همیراد تصریح کرد: از سویی دیگر کارشناسان و یا افرادی که به تصمیمات غیر اصولی آنها انتقاد کند مورد خشم و کمیته ورزشی اعضای کمیته قرار گرفته و پیامدهای منفی عاید این گونه افراد می شود و اتفاقی که در خصوص مظفری زاده افتاده حاکی از همین امر دارد.

وی ادامه داد: مظفری زاده علیرغم تمام توانایی و قابلیت هایی که برخوردار بود اما به دلیل رابطه ای دوستانه که با عنایت رئیس سابق کمیته داوران داشته است مورد غرض ورزی اعضای کنونی کمیته داوران قرار گرفت و با وجود شایستگی کامل به عنوان داور برتر لیگ یازدهم انتخاب نشد.

میراد تصریح کرد: معتقد هستم که در ابتدا مظفری زاده در لیگ یازدهم بسیار خوش درخشید و سپس ترکی و حتی فغانی را جزو داوران سوم و یا چهارم لیگ یازدهم در امر قضاوت و تصمیمات درست می دانم فغانی در اکثر بازی ها با آرامش کامل ظاهر نمی شد و در گاهی رفتارهای عصبی از وی شاهد بودیم به هر حال آنچه فغانی را به عنوان داو برتر لیگ برتر لیگ یازدهم معرفی کرد رابطه بازی هایی بود که در کمیته انضباطی وجود داشته است و به جرأت می توان گفت که مظفری زاده شایسته تر از فغانی در کسب داور برتر لیگ یازدهم بوده است.

همیراد در پایان خاطرنشان کرد: مطمئن هستم که پس درج این مطالب از سوی من در مطبوعات اعضای کمیته داوران با پرهن؟‌ که در حال حاضر داور مسابقه لیگ های پائین است برخورد می کنند و برای وی مشکلات عدیده ای را ایجاد خواهند کرد چراکه ظرفیت پذیرش انتقاد از سوی اعضای کمیته داوران بسیار پائین می باشد به هر حال به عنوان کارشناس داوری در همه اوضاع فقط به صلاح جامعه داوری و فوتبال کشورم سخن می گویم و سعی می کنم که عدالت را بر زبان جاری کنم و به محرومیت ها و مشکلات پس از آن که متوجه پسرم دخواهد بود توجهی نخواهم کرد.

در همین راستا هوشنگ نصیرزاده دیگر کارشناس داوری معتقد بود که مظفری زاده در لیگ امسال بیشترین قضاوت و سنگین ترین بازی ها را سوت زده است و از لحاظ کمی و کیفی داور اول کشور محسوب می شود ضمن اینکه هرگز نیز محروم نشده است و کمترین اشتباه و خطا را در زدن سوت خود داشته است با این اوصاف معتقد هستم که مظفری زاده شایسته تر از فغانی در کسب عنوان داور برتر لیگ یازدهم بوده است و نکته قابل توجه نیز اینجا می باشد که علیرضا فغانی در حالی از سوی کمیته داوران به عنوان داور برتر انتخاب شده است که بازی های کمتری را نیز به نسبت مظفری زاده سوت زده است.

وی ادامه داد: مظفری زاده در طی چند سال اخیر همچنان بهترین داور لیگ برتر محسوب می شود و بازی های که وی قضاوت کرده است به نسبت سایر بازی ها از اشتباهات کمتری برهوردار بوده است.

نصیرزاده تصریح کرد: مظفری زاده داور آینده داری است و امیدواریم که در مسابقات جهانی حضور یابد و علاوه بر کسب تجربه، قضاوت های درخشانی را از وی شاهد باشیم البته مظفری زاده در قضاوت بازی ها تسلط بسیار بالایی دارد که همین امر در موفقیت وی سهم بزرگی ایفا کرده است.

کارشناس داوری ادامه داد: ضمن احترام به تمام داوران لیگ برتر باید به این مسئله اذعان داشت که مظفری زاده در اداره و کنترل بازی ها موفق تر از سایر داوران عمل کرده است و مدیریت وی نمود بیشتری داشته است.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: به هر حال به عنوان کارشناس داوری انتخاب علیرضا فغانی را به عنوان داور برتر لیگ یازدهم به وی تبریک می گویم و امیدوارم که داور شایسته کشورمان در مسابقات جام جهانی نماینده ای موفق برای کشورمان باشد و از حیثیت داوری و همچنین فوتبال ایران دفاع کند.

محمد فنایی کارشناس دیگر داوری از صحبت کردن در این خصوص امتناع کرد و با بیان این مسئله که ظرفیت پذیرش انتقاد از سوی اعضای کمیته داوران پائین است و در این حیطه ورود نکردند و فقط به این نکته اشاره کردند که انتقاد از سیستم جامعه داوری نوع خود زنی است و من به هیچ عنوان قصد خودزنی ندارم و در کل انسان حاشیه ای نیستم و مطلبی بیان نمی کنم که برای کمیته داوران حاشیه ساز شود سخن خود را به پایان رسدندند البته فنایی به این نکته نیز اشاره کرد که با هر حال انتخاب داور برتر با بررسی و ارزیابی دقیق اعضا کمیته داوران صورت گرفته است و باید در هر شرایطی به رأی موجود احترام گذاشت.

در نهایت هادی دزفولی پیشکسوت و کارشناس معتبر دیگر فوتبال معتقد بود که انتخاب مظفری زاده و یا فغانی تصمیم بسیار مشکلی است و هر دو جزو داوران برتر و نمونه کشورمان محسوب می شوند اما با جزئی ترین اختلاف فغانی را در لیگ یازدهم برتر از سایر داوران و دیگر مشاهده کردم و معتقد هستم که معرفی فغانی به عنوان داور لیگ یازدهم تصمیم درست کمیته داوران بوده است./اس/

گزارش از ايمان مهدوي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار