معاون درمان وزير بهداشت ،درمان و آموزش پزشکي گفت: از ابتداي آغاز پيوند تا پايان سال گذشته، صد هزار مورد پيوند اعضا صورت گرفته است.


به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر سيد حسن امامي رضوي در نهمين مراسم بزرگداشت پيوند اعضاء (جشن نفس) افزود: هم اکنون هيچ مشکلي براي پيوند اعضا نداريم و نگراني گيرندگان عضو در بحث داروها نيز به ميزان بسيار زيادي برطرف شده است و از لحاظ تأمين اعتبارات نيز مشکل زيادي نداريم.
وي با اشاره به اينکه 15 مرکز در کشور عمل پيوند را انجام مي دهند گفت: در کل کشور 44 مرکز، عضو قابل انجام پيوند را برداشت مي کنند.
امامي رضوي با اشاره به رشد جهشي در روند اهداي عضو در دو سال اخير گفت: اين رشد را مديون اقدامات فرهنگي بوده ايم.
وي افزود: براي نمونه در بحث پيوند کليه بيشتر اين عضو از دهنده زنده دريافت مي شداما هم اکنون پيوند کليه از افراد مرگ مغزي شده به مرور در حال افزايش است.
امامي رضوي ، اسپانيا را رتبه نخست در پيوند اعضا خواند و گفت: ايران مقام چهل و دوم را در جهان در اختيار دارد.
معاون درمان وزير بهداشت افزود: در اسپانيا از هر يک ميليون فرد مرگ مغزي شده 35 عضو و در ايران از اين تعداد 5.7 عضو اهداء مي شود.
وي گفت: اگر چه رتبه قابل توجهي در اين باره نداريم اما شيب کشورهاي ديگر ثابت يا متوسط است اما شيب ايران در بحث پيوند اعضا رو به رشد است.
معاون درمان وزير بهداشت گفت: هم اکنون مشکل عمده ما رضايت نداشتن اولياء فرد مرگ مغزي شده در خصوص اهداي عضو است به اين ترتيب که 63 درصد خانواده افراد مرگ مغزي شده حاضر به اهداء عضو فرد مرگ مغزي شده نيستند و با اقدام فرهنگي مي توان اين مشکل را برطرف کرد.
دکتر امامي رضوي با اشاره به تأمين اعتبارات بيمارستان هايي که پيوند اعضا را انجام مي دهند افزود : کل اعتبارات سال گذشته در اين بخش تا شهريور سال گذشته به اتمام رسيد که با موافقت وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي 18 ميليارد تومان سال گذشته اختصاص يافت که با اين ميزان بسياري از بدهي هاي ما به مراکز پيوند تسويه شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار