بسياري از افراد مسن در انتخاب و خوردن غذاي مناسب با مشكل مواجه هستند كه از سوي دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت هبداشت، درمان و آموزش پزشكي به اين مشكلات اشاره شده و راه حل هاي مناسب بـــراي آن ها ارائه شده است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر پريسا ترابي،  كارشناس تغذيه به سالمنداني كه نمي توانند غذا را خوب بجوند، توصيه كرد: سالمندان ممکن است در خوردن موادي مانند ميوه، سبزي، گوشت و مغزها به علل مختلف مشكل داشته باشند.

وي افزود: سالمندان مي توانند ميوه هاي تازه، آب ميوه تازه، ميوه پخته شده مانند كمپوت هاي كم شيرين، ميوه رنده شده به شكل پالوده و يا خرد و ريز شده، سبزي هاي خام، گوشت چرخ كرده، تخم مرغ، پروتئین سویا، حبوبات كاملا" پخته مانند خوراک لوبیا یا عدسی و برنج (كته) مصرف كنند.

اين كارشناس تغذيه تصريح كرد: اگر سالمندان مشكل نفخ و برگشت غذا از معده دارند بايد از مصرف برخي مواد غذايي خودداري كنند اين مشکل موجب محروميت آنها از برخي مواد مغذي مانند ويتامين ها، كلسيم، فيبر و پروتئين مي شود.

دكتر ترابي اضافه كرد: قبل از استفاده از حبوبات برای مدت 3 تا 4 ساعت آن ها را در آب خیسانده و سپس آب آن را دور ریخته و حبوبات را برای طبخ به غذا (آش، آب گوشت و انواع خورش ها) اضافه کنند.

وي بيان كرد: سالمندان ممکن است در طبخ غذا با مشكلاتي مواجه باشند مثلا" بلند كردن ظروف، قابلمه و ماهي تابه و يا ايستادن به مدت طولاني حين آشپزي برايشان دشوار باشد كه مي توانند غذاي خــود را به صورت گروهي مثلاً با همسایگان یا دوستان و آشنایان تهيه و ميل كنند تا از مشاركت ديگران نيز در تهيه غذا بهره مند شوند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.