سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ايران عضو موثری در منطقه به حساب می‌آید و هر کشوری خود را از رابطه با ایران محروم کند، دچار خسران می‌شود.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، رامین مهمانپرست به عنوان برنامه پاياني خود در سفر به بوسني و هرزگوين، عصر سه‌شنبه به وقت بوسني مصاحبه‌اي مطبوعاتي با خبرنگاران 10 نشريه مهم چاپ اين كشور انجام داد.

مهمانپرست در این جلسه در جواب سوالی در رابطه با کاهش صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی و نحوه کمک نفتی ایران به سوریه گفت: در خصوص کاهش صادرات نفت بعد از موضع‌گیری‌های برخی کشورهای اروپایی در جهت مقابله با منافع ملی ما، تصمیماتی در رابطه با روابط نفتی با برخی از آن‌ها گرفته شد و فرانسه و انگلیس دو کشوری بودند که صادرات نفت ما به آن‌ها مورد تجدید نظر قرار گرفت و در رابطه با کشور دیگری تصمیمی اعلام نشد، چون اگر کالایی صادر شود اما نتوانند بهای آن را بپردازند طبیعی است که معامله خوبی نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در رابطه با از سرگیری مذاکرات استانبول و نقش ترکیه گفت: روز دوشنبه دور بعدی مذاکرات هسته‌ای در استانبول شروع خواهد شد و امیدواریم در فضای سازنده نتایج خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه «همیشه آمادگی خود برای مذاکره را اعلام کرده‌ایم» تصریح کرد: اگر دو طرف با انگیزه همکاری و رویکرد مثبت وارد شوند مذاکره سازنده خواهد بود.

مهمانپرست با اشاره به اینکه «کشورهای زیادی برای میزبانی اعلام آمادگی کردند» افزود: میزبان نقش زیادی در محتوای مذاکرات ندارد و میزبانی چنین نشستی برای آن‌ها اهمیت دارد و اگر توفیقاتی حاصل شود حتما میزبان هم بهره‌مند خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در جواب سوالی در مورد مطرح شدن حمله پیشگیرانه اسراییل به ایران گفت: ثبات و امنیت منطقه برای ما اولویت محسوب می‌شود، لذا همه تلاشمان را خواهیم کرد تا درگیری ایجاد نشود و معتقدیم درگیری زمانی اتفاق می‌افتد که کشوری آمادگی دفاع نداشته باشد و مهاجم تصور کند که به موفقیت دست مي‌یابد در حالی که ما در طول تاریخمان هیچ‌گاه به اندازه امروز آماده دفاع از کشور نبوده‌ایم، پس احتمال درگیری و جنگ را بسیار پایین می‌دانیم اما آمادگیمان در بالاترین سطح است.

وی در مورد کمک‌های ایران به سوریه با اشاره به اینکه «ایران برای کمک به کشورهای منطقه تاکنون تلاش‌های بسیاری کرده است» اظهار کرد: بحران‌های زیادی در منطقه بوده که که جمهوری اسلامی ایران در حل آن‌ها نقش زیادی داشته است.

وی با تاکید بر این‌که «اصول ما در سیاست خارجی ثابت است و به آن پایبند هستیم» افزود: معتقدیم طرح مسالمت آمیز خواسته‌های مردمی باید با اقدامات اصلاحی دولت‌ها پاسخ داده شود و با مداخله نظامی کاملا مخالفیم.

مهمانپرست تاکید کرد: باید کمک کنیم دولت در فضای مسالمت‌آمیز اقدامات اصلاحی را انجام دهد، اما برخی کشورها به هیچ وجه خواهان حل مسالمت آمیز مسائل داخلی سوریه نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این‌که «بی ثباتی و نا امنی در سوریه را بی ثباتی در کل منطقه می‌دانیم» تصریح کرد: به رفتار کشورهای غربی در قبال تحولات منطقه اعتراض داریم و هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا مرم منطقه ما ثبات و رفاه داشته باشند.

وی در جواب سوالی در مورد اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم، ان. پی. تی را امضا کرده‌ایم و اعضا متعهد هستند فعالیت هسته‌ای به سمت نظامی گرایش پیدا نکند و مقامات رسمی ما بارها بر این موضوع تاکید داشته‌اند و بالاترین مقام ما یعنی مقام معظم رهبری فعالیت‌هاي هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند و حتی اطلاعات غربی تاکید کرده‌اند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و تنها این ادعا مطرح است که ممکن است در آینده به سمت نظامی حرکت کنید و با این ادعا نمی‌توان کشوری را از حقوق مسلم خود محروم کرد.

مهمانپرست همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رابطه ایران و انگلیس گفت: با توجه به سابقه تحریمات اخير و تحریم بانک مرکزی از سوی انگلیس و مصوبه مجلس مبني بر کاهش سطح روابط کار به صورت قانونی دنبال شد و در ادامه تعدادی جوان وارد محوطه سفارت انگلیس شدند و ما با این کار مخالفت و اعلام کردیم متعهد به کنوانسیون‌های بین‌اللملی هستیم و کار جوانان را درست نمی‌دانیم اما انگلیسی‌ها این را بهانه کردند و اعضای خود را از ایران خارج کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این‌که «ما دنبال کاهش رابطه با انگلیس بودیم و نه قطع رابطه» خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي  ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است و عضو موثری در منطقه به حساب می‌آید و هر کشوری خود را از رابطه با ایران محروم کند، دچار خسران می‌شود./پ2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار