بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدیویی نیز محسوب می‌شوند. تعداد مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های گذشته افزایش چشمگیر داشته و این بازی‌ها به یکی از پر هوادارترین سرگرمی‌های موجود تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، بازی‌های رایانه‌ای یا ویدیویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می‌شود. بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدیویی نیز محسوب می‌شوند. تعداد مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های گذشته افزایش چشمگیر داشته و این بازی‌ها به یکی از پر هوادارترین سرگرمی‌های موجود تبدیل شده‌اند.

شناخت اندکی که نسبت به این صنعت در کشور ما وجود دارد، باعث شده است تا بیشتر افراد، بازی های کامپیوتری را ویژه کودکان بدانند و آن را نوعی تفریح جهت اوقات فراغت بپندارند. حال آنکه در اکثر کشورهای جهان، این بخش از علوم ICT جزو تخصص های مهم به شمار می رود و اهمیت بسزایی دارد.

البته‌ شايد بتوان‌ گفت‌ كه‌ صداوسيما تاحدودي‌ خواسته‌ و ناخواسته‌ به‌ اهميت‌ بازيهاي‌ رايانه‌ اي‌ پي‌ برده‌ است‌. گواه‌ اين‌ مطلب‌ برنامه‌هاي‌ متعدد تلفني‌ است‌ كه‌ هرچند تنها 30 درصد از خصوصيات‌ يك‌ بازي‌ رايانه‌يي‌ را دارا هستند، اما با استقبال‌ عمومي‌ همراه‌ شدند. بسياري‌ از كاربران‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ از خستگي‌ چشم‌، پايين‌آمدن‌ انرژي‌ بدن‌، كندشدن‌ تصميمات‌ و ... شكايت‌ مي‌كنند. در اين‌ مورد نتايج‌ يك‌ تحقيقات‌ نشان‌ مي‌دهد هيجان‌هاي‌ رايانه‌اي‌ مي‌تواند به‌ تخريب‌ يا كندي‌ عملكرد ذهني‌ كاربر منجر شود. اعتياد به‌ بازيها، پرخاشگري‌، شرط‌بندي‌،كم‌شدن‌ علاقه‌ به‌ فعاليت‌هاي‌ بدني‌،فرار از مدرسه‌، دزدي‌ براي‌ تهيه‌ پول‌ بازي‌، صرف‌ پول‌ تغذيه‌ براي‌ بازي‌،گوشه‌گيري‌ و آسيب‌ديدن‌ بينايي‌ كاربران‌ و ده‌ها تاثير مخرب‌ ديگر از عوامل‌ اعتياد به‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ است‌. تحقيقات‌ انجام‌ شده‌ حاكي‌ از آن‌ است‌ كه‌ كودكان‌، جوانان‌ و والدين‌ نسبت‌ به‌ بازيهاي‌ ويديويي‌ رايانه‌يي‌ در مجموع‌ ديد مثبتي‌ دارند.

دكتر قاسم‌ قاضي‌ روانشناس‌ با اشاره‌ به‌ عدم‌ تعهد شركت‌هاي‌ سازنده‌ بازي هاي‌ كارتوني‌ به‌ دنياي‌ ساده‌ و صميمي‌ كودكان‌ را مساله‌ مهمي‌ دانست‌ كه‌ در جريان‌ بازيهاي‌ كارتوني‌ الكترونيكي‌ مشاهده‌ مي‌شود.

وي‌ مي‌افزايد: بازيهاي‌ رايانه‌ اي‌ در جريان‌ ارايه‌ مضامين‌ جذاب‌ و گيراي‌ خود، با ارايه‌ صحنه‌هاي‌ پرخشونت‌ و خشن‌، طرح‌ اسلحه‌هاي‌ مختلف‌، تاكيد بر سرعت‌ بيشتر، به‌ نمايش‌ گذاشتن‌ برهنگي‌ و... زمينه‌ ارايه‌ فرهنگ‌ خاصي‌ كه‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ مبلغ‌ آن‌ هستند را براي‌ جوانان‌ فراهم‌ مي‌آورند، تحليل‌ رفتن‌ افراد در بازيهاي‌ رايانه‌اي‌ به‌ سبب‌ افراط‌، بتدريج‌ از جهان‌ اطراف‌ بريده‌ و دور مي‌شوند.

قاضي‌، چاقي‌ را يكي‌ ديگر از معضلات‌ اعتياد به‌ بازي‌ رايانه‌ دانست‌ و افزود: انجام‌ بازيهاي‌ الكترونيكي‌، اسباب‌ خانه‌نشيني‌ نوجوانان‌ را فراهم‌ مي‌آورد، كه‌ همين‌ امر مي‌تواند منجر به‌ بروز چاقي‌ شود كه‌ اين‌ خود به‌ نوعي‌ مشكل‌ زيستي‌ محسوب‌ مي‌شود و آسيب‌هاي‌ مختلف‌ ديگري‌ را در پي‌ دارد.

تصور بیشتر خانواده ها این است كه در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فكری مداوم دارد. اما این مداخله، فكری نیست بلكه این بازی ها سلولهای مغزی را گول می زنند و از نظر حركتی نیز فقط چند انگشت كودك را حركت می دهند . ماهر چه دراین مسیر حركت كنیم و بازی ها را گسترش دهیم، انسانهایی را تحویل جامعه خواهیم داد كه سر خورده ، افسرده، غیر متحرك وغیرسازنده هستند و خود اتكایی آنها بسیار كم خواهد بود و ابتكار عمل نخواهند داشت. درحالی كه برای جامعه ، نیاز به انسانهایی خلاق ، مبتكر و متفكر داریم.

با توجه به این كه زندگی دركشور ما نیز به طرف ماشینی شدن پیش می رود و در بعضی خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی ازمردان بیش از یك شغل دارند خود به خود روابط عاطفی و دركنار هم بودن خانواده كمتر شده وعده زیادی ازاین وضع و وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی كه باعث سرد شدن روابط خانوادگی شده ناراضی هستند وحالا نیز جعبه جادویی دیگری یا جاذبه ی سحر آمیزتری به نام رایانه اضافه براین وضعیت شده و مشكلات را دوچندان كرده است.

مخربترین بازی های تصویری ، بازی هایی هستند كه تصاویر آنها، به طور مكرر، بر صفحه ظاهر می شوند و كودك باید به تمام تصاویری كه ازبرابر چشم وی می گذرند، شلیك كند، لذا توصیه می شود از این گونه بازی ها كمتر در دسترس كودك قرار گیرد./ز
گزارش از محمد سياح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار