سخنگوي طراحان سوال از رييس جمهور، جزئيات طرح جديد خود براي اصلاح اين طرح را در صحن علني امروز(سه‌شنبه) بهارستان قرائت كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه جلسه امروز(سه‌شنبه) خانه ملت جزئيات طرح جديد خود براي اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي مجلس كه به موضوع سوال از رييس جمهور اختصاص دارد را براي نمايندگان تشريح كرد.

وي در اظهارات خود در تشريح اين طرح گفت: اين طرح، طرح بسيار مهمي و در واقع تكميل كننده طرح سوال از رييس جمهور است و من از نمايندگان خواهش مي‌كنم كه به اهميت اين موضوع توجه كنند چرا كه در ماده 160 آيين‌نامه داخلي مجلس آمده است كه فوريت طرح‌ها و لوايح بايد مبين ضرورت و حالت اضطراري باشد  و درباره دلايل دوفوريت آمده است كه ضرورت جلوگيري از خسارت احتمالي و فوت فرصت.

مطهري در ادامه افزود: تجربه اخير سوال از رييس جمهور، نقاط ضعف ماده 197 آيين‌نامه داخلي مجلس را آشكار كرد كه علي رغم اينكه جلسه سوال از رييس جمهور بركات زيادي داشت و موجب تنوير افكار عمومي و آشكار شدن بسياري از حقايق شد و از همه بالاتر ظرفيت مردم سالاري و دموكراسي را در نظام جمهوري اسلامي نشان داد، ولي محدوديتي كه آيين‌نامه براي سوال كنندگان ايجاد كرد و باعث شد تا ابهاماتي كه در پاسخهاي آقاي رييس جمهور وجود داشت بدون پاسخ باقي بماند ناچار نمايندگان محترم نظرات خود را در قالب تذكرات بعد از رفتن ريس جمهور ابراز كردند.

وي با بيان اينكه طبيعي است كه ما بايد از اين تجربه به نحو احسن استفاده كنيم، اظهار داشت: سوال از رييس جمهور كه معمولا با سختي انجام مي شود آثار عملي بيشتري داشته باشد و اين كار در همين مجلس بايد انجام شود چون نمايندگان فعلي با تمام وجود نقاط ضعف آيين نامه داخلي را احساس كردند و اگر اين كار بخواهد به مجلس بعدي موكول شود، ممكن است ضرورت آن براي نمايندگان محسوس نباشد.

مطهري با اشاره به نكات ضعفي كه در آيين نامه داخلي مجلس وجود دارد، گفت: زمان سوال كنندگان بسيار كم است و اين موضوع در طرح جديد ذكر شده است و همچنين فقط يك نفر از سوال كنندگان مي تواند صحبت كند كه اين نيز عادلانه نيست و سوم اينكه سوال كنندگان فقط در يك نوبت مي توانند صحبت كنند و بنابراين در خصوص ابهاماتي كه ممكن است در پاسخهاي رييس جمهور وجود داشته باشد، نمي توانند اظهار نظر كنند.

وي در ادامه گفت: نقص بعدي آن است كه پس از اظهارات رييس جمهور امكان راي گيري و اظهار نظر مجلس وجود ندارد و همين باعث مي شود كه رييس جمهور اين موضوع را جدي نگيرد، در اين طرح پيش بيني شده كه براي هر سوال بصورت جداگانه راي گيري شود و در صورت قانع نشدن مجلس از پاسخهاي رييس جمهور، موضوع به قوه قضاييه ارسال شود و چنانچه تعداد سالات ارسال شده به 6 سوال برسد، زمينه استيضاح وي فراهم شود.

مطهري ادامه داد:عدد 6 از اين نظر در جهت گرفته شده كه با يكبار سوال از رييس جمهور به استيضاح نزديك نشويم و همه اينها براي اينست كه جايگاه رييس جمهور كه با راي مستقيم مردم انتخاب مي شود، حفظ شود.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: اين طرح، طرح پيچيده اي نيست كه به كميسيون ارسال شود و بايد هرچه سريعتر نقايص موجود در طرح سوال از رييس جمهور اصلاح شود./س2

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار