رضا حداد:

تئاتر نیازمند خصوصی سازی و هنر نیازمند اطلاع رسانی است

کارگردان نمایش"آمدیم..." گفت: هر اثر هنری نیازمند معرفی و اطلاع رسانی صحیح است و نحوه انجام این تبلیغات نیز براساس توانایی و تفکر هر فردی متفاوت است.

رضا حداد کارگردان نمایش"آمدیم نبودید رفتیم" در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر، در ارتباط با اجرای این اثر با فاصله زمانی دو سال از اجرای نمایش"مکاشفه در باب..." گفت: با فاصله زمانی سه سال، نمایشی را بروی صحنه می برم. تمامی پیش بینی های ما برای اجرای نمایش"آمدیم نبودید رفتیم" با تاخیر در آماده شدن سالن شماره سه تماشاخانه ایرانشهر تغییر کرد و مجبور شدیم نمایش را برای اجرا در سالن استاد سمندریان آماده کنیم زیرا با بازیگران نمایش قرار داد اجرا داشتیم. به همین جهت با توجه به محدودیت های سالن استاد سمندریان تغییراتی در نمایش به خصوص در زمینه هولگرام ایجاد کردیم.

وی که پیش تر زمان بهره برداری از سالن شماره سه را خرداد سال 91 اعلام کرده بود در ارتباط با زمان احداث این سالن بیان کرد: ما و گروه همراهمان آمادگی لازم برای احداث سالن را دارا هستیم و به محض در اختیار قرار گرفتن زمین مناسب برای برپایی این سالن اقدام می کنیم.

کارگردان نمایش"آمدیم نبودید رفتیم" این نمایش را منطبق بر اعتقاد و تعاریف موجود در ذهن کارگردان و پروژه دانست و در ارتباط با حضور طیف های مختلف تماشاگران در این نمایش اظهار کرد: کسانی که تصور می کنند تماشاگران این نمایش تماشاگر مداوم تئاتر نیستند باید براساس آمار صحبت کنند. طبق آمارو نظر سنجی که در سایت تئاتر سایه از تماشاگرانی که اقدام به تهیه بلیط های این نمایش می کنند، گرفته شده است. بالغ بر80 درصد این تماشاگران برای چندمین بار است که تئاتر تماشا می کنند. بهتر است منتقدان این اثر به جای بیان صحبت های کلی براساس آمار صحبت کنند.

حداد افزود: البته حضور تماشاگران جدید و افزودن مخاطبان نو به تئاتر پسندیده و خوشحال کننده است.

حداد در ارتباط با استفاده از گروه های مختلف انیمیشن، گریم و ماسک، موسیقی، کلیپ و تیزر ،... و گستردگی استفاده از تکنیک های مختلف درنمایش"آمدیم..." گفت: هر پروژه برخورد خاص خود را طلب می کند از ابتدای شروع تولید نمایش"آمدیم..." تصمیم گرفتم این نمایش را در بخش های متنوع و در درجه کیفی بالا کارکنم که البته کار آسانی نبود زيرا در این اثر عناصر گوناگونی با هم ترکیب می شوند و انتخاب و نحوه شکل گیری آن ها در کنار هم دشوار بود.

وی در ارتباط با تجربه همکاری با گروه های موسیقی، انیمیشن و 3d mapping بیان کرد: به واسطه حرفه ای که در آن فعالیت دارم پیش تر با گروه انیمیشن تجربه همکاری داشتم برای همکاری با سایر گروه ها نیز چون گروه کرئوگرافی، ماه ها به بررسی نحوه عملکرد آن ها پرداختم.

این کارگردان در ارتباط با گروه طراحی حرکت و اجرا اظهار کرد: طبق رایزنی و مکاتبه هایی که با خانم لوآنا گرامگنا داشتم تمامی خواسته های خود در اجرا را به او توضیح دادم و سعی کردیم دیدگاهمان را به هم نزدیک کنیم . ایشان اتودهای تصویری را برایم فرستادند و در طول یک ماه در ایران روزانه شش ساعت تمرین طاقت فرسا را پشت سر گذاشتیم كه تجربه حیرت انگیزی بود.

وی افزود: در نهایت نیز به شکل کاملا موفق تمامی خواسته هایم پیاده شد و از همکاری مشترک با یک طراح حرکت ایتالیایی خشنود هستم. با کارهای یاسر خاسب سرپرست گروه کرئو گرافی نیز از پیش آشنایی داشتم.

 

حداد در ادامه استفاده از تصاویر انیمیشن در صحنه تئاتر را برای نخستین بار دانست و ادامه داد: پیکره نمایش به نحوی تنظیم شده بود که انیمیشن با وسواس فراوان انتخاب شد. از طرفی استفاده از انیمیشن برای اولین بار در تئاتر نیازمند حساسیت وصرف وقت فراوان بود و این کار در "آمدیم..." با دقت بروی جزئیات انجام شد.

کارگردان نمایش "آمدیم.." انتقادهای صورت گرفته به این اثر را مبنی براینکه در این نمایش از بازیگران استفاده تبلیغاتی و ابزاری شده است را کاملا رد کرد و توضیح داد: زمانی که در رشته تئاتر در دانشکده به تحصیل می پرداختم اساتید ما به ما آموختند که در تئاتر نقش کوتاه و بلند وجود ندارد و حال برخورد های مختلف در ارتباط با نقش های کوتاه و بلند در نمایش"آمدیم..." برایم غیر قابل درک است.

وی افزود: سیامک انصاری، لیلی رشیدی ، پانته آ پناهی ها، برزو ارجمند همگی، عضو های موسس گروه تئاتر سایه هستند و حضورشان در نمایش"آمدیم.." به خاطر نمایش و حفظ گروه شان است نه هیچ دليل دیگری. زمانی که این بازیگران به دستمزدهای تئاتر قناعت می کنند و حاضر می شوند روی صحنه بیایند باید تقدیر شوند.

وی در ادامه تاکید داشت: حضور محدود بازی بازیگران و این شکل از بازی آن ها کاملا براساس نمایش تنظیم شده است. آیا کارگردانان تئاتر باید بعد از این در مورد زمان و نحوه چگونگی ایفای نقش بازیگران پرسش نامه تنظیم کنند و به نظرسنجی بپردازند؟

وي ادامه داد: ایرادی ندارد یک بازیگر استار سینمایی دو دقیقه بروی صحنه تئاتر بازی کند. بهتر است کسانی که منتقد تئاتر هستند به جای حاشیه سازی، در مورد بازی آن بازیگر صحبت کنند . سیامک انصاری با یک نگاه خود در نمایش"آمدیم.." همه توانمندی هایش را به رخ تماشاگر می کشد و بازیگری یعنی این.

حداد تبلیغات رسانه ای و شهری برای نمایش"آمدیم..." را با توجه به امکانات شغلی و شخصی خود دانست و بیان کرد: تفکر ذهنی و فکری من برای هر اثر هنری معرفی و اطلاع رسانی صحیح آن است. نحوه انجام این تبلیغات نیز براساس توانایی و تفکر هر فردی مسلما متفاوت است. در نظر دارم در پایان کار این پروژه تمامی هزینه ها و درآمدهای حاصل از آن را از طریق رسانه اطلاع رسانی کنم.

وی افزود: البته طبق بررسی های ما این دو رغم تقریبا مساوی هستند و ما متحمل زیان مادی نمی شویم. این آمار نوید می دهد که گروه ما براساس برنامه ریزی های که از روز برای اجرای نمایش داشته پیش رفته و تعداد زیاد بازیگران، استفاده از تکنیک های متنوع با تعداد اجراهای این نمایش هماهنگ بوده واين عوامل در كنار حضور 100 درصدی تماشاگر نشانگر موفقیت این پروژه است.

وی ادامه داد: با توجه به نحوه چیدمان صندلی های سالن استاد سمندریان ظرفیت تماشاگران از 500 نفر به 300 نفر کاهش یافت و نمایش به فروش اصلی و طبیعی خود دست پیدا نمی کند.

وی در ادامه در مورد تبلیغات یک اثر نمایشی یاد آور شد: سال ها پیش در دوران دانشجویی برای نمایشی که در یک شهرستان اجرا می کردم شخصا بنرهای تبلیغاتی را به دیوار ها می آویختم . حال نیز اگر امکان تبلیغات در شهر را نداشتم بی شک از یک وسیله ارتباطی دیگری استفاده می کردم. البته بیشتر این تبلیغات به دلیل معرفی تماشاخانه ایرانشهر به عنوان سالن معتبر تئاتر است. در اجرای دو سال گذشته نمایش"مکاشفه در باب..." این سالن معرفی شد و حال با اجرای نمایش"آمدیم..." تثبیت می شود.

وی در ادامه تاکید داشت: هر فرد تئاتری اگر از معرفی یک سالن تئاتری ناراحت شود بی شک تئاتری نیست و دلش برای تئاتر نمی سوزد. در مورد اینکه چرا سایر کارگردان ها از این امکانات برای تبلیغات بهره مند نیستند من نیز متاثر هستم . دولت باید امکانی را فراهم کند تا از طریق شهرداری و سایر ارگان های ذی ربط برای نمایش های روی صحنه تبلیغاتی صورت گیرد. بهتر است همکاران تئاتری به جای
انتقاد از عملکرد من به مسولان انتقاد کنند.

وی افزود: امکان پنج برابر تبلیغات حاضر را برای نمایش"آمدیم.." را داشتم اما تصور می کنم اگر این کار را می کردم از جانب برخی به قتل می رسیدم.

حداد در ارتباط با متن نمایش"آمدیم..." نوشته محمد چرمشیر گفت: در مورد نگارش متن این نمایش با چرمشیر گفت وگو های زیادی داشتم که نهایتا ایده نگارش این متن را پیشنهاد داد و به متن حاضر ختم شد.

این کارگردان تئاتر ممیزی و نظارت بروی تئاتر را بیهوده و موجب عصبی شدن کارگردانان دانست و افزود: ممیزی به هیچ وجه نباید در تئاتر وجود داشته باشد و این از جمله شرایط ایده آل برای هر کارگردانی است. باید در تئاتر کمپانی شکل بگیرد و قوانین تئاتر به کمپانی ها ابلاغ شود و مدیریت کمپانی های تئاتر مسئول اجراها باشند درست مشابه شرایط مطبوعات. آیا روزنامه ها و نشریات ما هر شب پیش
از چاپ نظارت و خوانده می شوند؟

وی ادامه داد: در صورتی که در نشریات مطلبی برخلاف قانون اساسی چاپ شده باشد با آن برخورد قانونی می کنند. در تئاتر نیز شرایط به همین شکل باید باشد تا گروه ها بتوانند در یک شرایط آرام تر براساس موازین قانون اساسی به فعالیت بپردازند.

وی وضعیت تئاتر در زمان حاضر را مساعد ارزیابی نکرد و گفت: شرایط تئاتر از دو جهت مدیریت و کیفیت خوب نیست. مدیریت در تئاتر باید به شکل درازمدت اعمال شود تا مدیران بتوانند به برنامه ریزی بپردازند اما متاسفانه این مهم در چهار سال اخیر در تئاتر تحقق نیافته تا تحولی در تئاتر ایجاد شود از طرفی در سال های اخیر سالنی به سالن های تئاتری افزوده نشده و وضعیت دستمزدهای و نحوه برگزاری
جشنواره تئاتر فجر نیز در یک روال اسف بار طی می شود.

حداد در ادامه تاکید داشت: با ادامه روند حاضر در تئاتر هیچ امید و چشم اندازی برای تئاتر مشاهده نمی کنم و در این شرایط تنها به تئاتر خصوصی معتقد هستم.

وی ادامه داد: در زمینه کیفیت در تئاتر با اجرای نمایش هایی روبرو هستیم که مخاطبان و منتقدان تئاتر را راضی نمی کنند و به استثناء چندین اثر که تعداد آن ها از انگشتان دست نیز کمتر است جرقه هایی از نوآوری در آثار دیده نمی شود.

وی افزود: این تعداد نمایش برای تئاتر کافی نیست دل بستن به کارگردان های معدودی چون امیر رضا کوهستانی برای تئاتر کفایت نمی کند . باید شرایط به گونه ای فراهم شود تا نمونه این کارگردان ها در طول سال کشف و به تئاتر معرفی شوند.

 

رضا حداد که تاکنون چندین نمایش را به شکل کاملا خصوصی در سالن های تئاتری بروی صحنه برده است ایجاد تئاتر خصوصی در ایران را به شکل 100 درصد امکان پذیر دانست و گفت: نمایش"آمدیم..." به شکل کاملا خصوصی اجرا می شود ما درصدی از درآمد این نمایش را به عنوان مشارکت به تماشاخانه پرداخت می کنیم. اما در شرایط حاضر ما به معنای واقعی تئاتر خصوصی نداریم در این بین تنها سه- چهار کارگردان هستند که تا حدودی در حال دست یافتن به تئاتر خصوصی هستند. دولت برای شکل گیری تئاتر کاملا خصوصی باید از گروه های نمایشی حمایت کند.

کارگردان نمایش"آمدیم..." در ارتباط با تغییر بازیگر این نمایش بیان کرد: مهناز افشار از ابتدا با گروه ما قرار داد سی شب اجرا را تنظیم کرده بود و طبق گفت وگو هایی که با مدیر برنامه او داشتیم در تلاش بودیم تا حضور او را تا پایان اجرا قطعی کنیم اما او به دلیل مشغله کاری موفق به ادامه این همکاری نشد و هانیه توسلی جایگزین مهناز افشار در ادامه اجرای این نمایش شد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار