رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: ثابت کرده‌ايم در دفاع و در مديريت سياسي کشور موفق هستيم و امروز در حال مديريت دانش فناوري هستيم.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، فريدون عباسي در گفتگو با برنامه کنکاش شبکه جهاني جام جم در پاسخ به اين سوال که چرا ما به دنبال فناوري هسته‌اي هستيم، اظهار داشت: کشورهاي مختلف برنامه‌ريزي مي‌کنند تا خودشان را محدود به يک منبع نکنند و بر اساس تجاربي که به دست آورده اند، بتوانند از تمام انواع انرژي کشورشان استفاده کنند.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه کشور ما هم از همان الگو استفاده مي‌کند، افزود: نرم افزارهايي در اين زمينه وجود دارد که مي‌شود داده‌هاي لازم را به آن داد که مثلاً يک کشور چه ميزان برق خود را از منابع مختلف تامين کند.
عباسي گفت: بر همين اساس اين کار در کشور انجام شد تا مقداري از برق خود را از فناوري هسته‌اي کسب کنيم که البته بايد گفت که بحث هسته‌اي تنها براي توليد برق نيست.
وي تاکيد کرد: کاربرد پرتوها در زندگي مردم يکي از اهداف ماست که در زمينه‌هاي مختلف کشاورزي، پزشکي و صنعت نيز اين فناوري کاربرد دارد.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه ما پيشرفت‌هايي در زمينه‌هاي پزشکي و توليد داروهاي درماني و تشخيص‌هاي پزشکي داشته‌ايم، عنوان كرد: با توجه به تجربياتي که در کارهاي کشاورزي و صنعت به دست آورده‌ايم مقرر است که از امسال توليدات کشاورزي را افزايش دهيم و به ديگر صنايع هم کمک کنيم.
عباسي همچنين درباره پيشرفت هاي پزشکي کشور تصريح كرد: پيشرفت‌هايي در زمينه‌هاي پزشکي و توليد داروهاي درماني و تشخيص‌هاي پزشکي داشته‌ايم.
وي در پاسخ به اين سوال که فناوري هسته‌اي چه تاثيراتي در روند توسعه کشور در عرصه‌هاي مختلف به نسبت کشورهاي ديگر داشته است، گفت: در چندين سال گذشته منابع انساني کارايي در کشور تربيت و باعث شد ما در عرصه‌هاي مختلف علمي رشد کنيم و در دهه اخير يک جهش علمي را تجربه کرديم.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: فناوري هسته‌اي نيز از اين امر مستثني نبود و از علوم ديگر که در کشور رشد کرده بود، بهره گرفت و ما امروز جزو کشورهاي توليد کننده سوخت هستيم و چرخه سوخت به طور کامل در ايران انجام مي‌شود.
عباسي گفت: از استخراج معدن ، توليد کيک زرد، توليد uf6 بحث‌هاي تبديل اين به موادي که بايد در سوخت استفاده شود، توليد غلاف‌هاي سوخت و بحث غني سازي در کشور انجام مي شود.
وي اظهار داشت: همه اين موارد در کشور ما انجام مي‌شود و ما به خودکفايي رسيده‌ايم و حتي اين قدرت را داريم که تحت نظارت آژانس به آموزش کشورهاي ديگر نيز بپردازيم.
عباسي در پاسخ به اين سوال که با توجه به هزينه‌هاي سياسي و بين‌المللي که توليد سوخت هسته‌اي براي ما به همراه داشت، آيا بهتر نبود اين فناوري و انرژي را از خارج از ايران خريداري مي‌کرديم ، گفت: ما در بسياري از موارد به کشورهاي خارجي وابسته بوديم و هر کجا که وابسته بوديم آنهايي که نمي‌خواهند ما در عرصه جهاني مطرح شويم، ممانعت کرده‌اند.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: به عنوان نمونه فرض کنيد آيا کامپيوترهاي پيشرفته را به ما مي‌دادند. آيا داروهاي خاص را به راحتي در اختيار ما مي‌گذاشتند.
عباسي با بيان اينکه کشورها دستاوردهاي خود را حفظ مي‌کنند تا قدرت نمايي کنند، گفت: ما هم بايد چيزي در دست داشته باشيم تا در اين بازار، معامله درست انجام دهيم.
وي با بيان اينکه ما هم به دنبال توليد داروهاي خاص و به دنبال مواد پيشرفته هستيم، تصريح كرد: يکي از اين عرصه‌ها بحث هسته‌اي است و از آنجا که آنها در ساير موارد نيز جلوگيري کرده‌اند در اين بخش هم ممانعت مي‌کنند.
رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينکه ما در برهه‌هاي مختلف پيروزي انقلاب اسلامي با چالش‌هايي مواجه بوديم، گفت: در اول انقلاب و در دوره جنگ تحميلي به تثبيت سرزمين کشوري پرداختيم و دشمنان قصد داشتند کشور ما را تجزيه کنند اما مردم تلاش کردند تا سرزمين خود را تثبيت کنند.
عباسي ابراز داشت: پس از تثبيت سرزمين، مردم به دفعات در انتخابات مختلف شرکت کردند و در دو دهه اخير مشارکت به گونه‌اي بود که ما به تثبيت سياسي رسيده‌ايم.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه در دوره جنگ، اين فشارها بوده و در دوره تثبيت سياسي نيز همين تحريم‌ها مطرح بوده است، افزود:با اين حال مردم هراسي نداشتند و با حضور در صحنه، مسائل خود را مديريت کردند و در حال حاضر در شرايط تثبيت علمي هستيم.
وي تصريح کرد: تثبيت سياسي شرايط را براي تثبيت علمي فراهم کرد و مطمئناً در دوره تثبيت علمي و فناوري نيز با تحريم‌ها و فشار‌هاي سياسي مواجه هستيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: ثابت کرده‌ايم در دفاع و در مديريت سياسي کشور موفق هستيم و امروز در حال مديريت دانش فناوري هستيم.
وي گفت: فناوري هسته‌اي در حال حاضر از همان زيرساختي که در داخل کشور است، استفاده مي‌کند./ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار