رئيس پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه، طرح پيشگيري و ناتواني و مرگ و مير در افراد بالاي 40 سال را از اقدامات اين مركز در سال 1391 خواند.

 

به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران، دكتر رضا ملك زاده رئيس پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه، در ديدار نوروزي با رئيس دانشگاه و اعضاي هيات رئيسه كه روز يكشنبه 20 فروردين سال 1391 در سالن اجلاس ستاد مركزي برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي دانشگاه گفت: يكي از تحقيقات بسيار مهمي كه داشتيم و خوشبختانه به نتيجه رسيده و در مجله BMG كه يكي از معتبرترين مجلات است به چاپ مي رسد. در خصوص اثرات مصرف سوء ترياك است كه حتي مصرف آن به صورت تفنني هم مي تواند براي سلامتي انسانها بسيار خطرناك باشد.
وي تاكيد كرد: مصرف ترياك در كوتاه شدن طول عمر آدمها بسيار موثر است.
رئيس پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه خاطر نشان كرد، بيماري هايي از قبيل، سكته هاي قلبي و مغزي، نارسايي كبدي، سرطانها، نارسايي ريوي و ديابت مي تواند از مصرف زياد ترياك باشد.
دكتر ملك زاده افزود: اميدوارم با كمك رسانه ها اين مطالب را به اطلاع عموم برسانيم زيرا ترياك يك بلا است نه يك دارو.
وي اضافه كرد: به خصوص در اين هفته كه هفته سلامت است بايد تلاشي بشود تا اين عادت را در كشورمان از بين ببريم.
وي با توجه به هفته سلامت، به اقدام جديدي كه در سال 1391 انجام خواهد شد، اشاره كرد و گفت: كار بسيار مهمي كه وزارت بهداشت بايد انجام دهد جلوگيري از ناتواني و مرگ و مير افراد بالاي سن 40 سال است.
به گفته رئيس پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه، 50 درصد افرادي كه فوت مي كنند بر اثر سكته قلبي و مغزي است كه يكي از علل آن فشار خون بالا، قند خون، چاقي و چربي خون بالا نير است كه همه اين موارد قابل كنترل است.
وي از اجراي طرح پيشگيري اين بيماري ها در افراد خبر داد و گفت: مطالعات مختلف نشان مي دهد كه حدود 80 درصد مي توانيم از بروزاين بيماريها جلوگيري كنيم.

دكتر ملك زاده اضافه كرد: طرح پيشگيري از بيماريها از اقداماتي است كه در سال 1391 در حال انجام شدن است.
دكتر ملك زاده در پايان گفت: خوشبختانه اين طرح در كشور ما و در مركز تحقيقاتي ما در دست اقدام است و ما اميدواريم كه در آينده نه چندان دور، وقتي كه نتيجه آن به دست آمد، بتوانيم استراتژي را براي پيشگيري از سكته هاي قلبي و مغزي در اختيار وزارت بهداشت قرارداده تا در اسرع وقت آن را بكار ببرند./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.