سال 1981 بودکه هشت بیماری خطرناک شبیه سرطان در نیویورک بین مردان همجنس گرا آشکار شد و همزمان با آن آمار مبتلایان به یک عفونت ریوی نادر نیز افزایش یافت و دانشمندان آمریکایی را بر آن داشت تا ویروس مشترکی که با تغییر مشکل مداوم باعث از کار افتادن سیستم ایمنی بدن می شود را پیدا کنند.

به گزارش

خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران

، در همان زمان بود که موارد مشابه در معتادان تزریقی و افراد هموفیلی که از خون های آلوده استفاده کرده بودند، مشاهده شد و پزشکان دریافتند که ایدز یک بیماری مسری است که از راه های مختلف وارد بدن می شود.

نخستین ردپای ایدز در ایران

نخستین قربانی ایدز در کشور سال 66 کودکی 6 ساله با بیماری هموفیلی بود که از طریق تزریق خون های آلوده مبتلا گشت.

*آفریقا رکوردار مبتلایان به ایدز

براساس آخرین تحقیقات و بررسی های سازمان ملل مبتلایان به ویروس ایدز در جهان به بیش از 33 میلیون نفر رسیده و آفریقا بیشترین تعداد مبتلایان به آن را داراست.

همچنین بیش از 15 میلیون از موارد شناخته شده این بیماری در کشورهای فقیر مشاهده می شود.

*افزایش آمار مبتلایان به ایدز در آمریکا

براساس آخرین تحقیقات بیش از یک میلیون نفر در آمریکا به ویروس HIV الوده هستند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

طبق این آمار روابط جنسي خطرناك شایع ترین علل اپیدمی این ویروس در آمریکاست.

*افزایش ایدز در اروپا

بنابر گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری امراض اروپا ابتلا به ایدز در هر میلین نفر از ساکنان سراسر اروپا افزایش چشمگیری یافته است طوری که شمار جدید ابتلا به این ویروس دو برابر افزایش یافته است.

همچنین در حال حاضر بیش از 70 هزار نفر در انگلیس به ایدز آلوده هستند.

*سرنگ مشترک بیشترین عامل ایدز در کشور

معتمدی کارشناس بهداشت با بیان اینکه تزریق با سرنگ مشترک بین معتادان شایع ترین راه انتقال ایدز در کشور است،‌خاطرنشان کرد:طبق گفته مسئولان در وزارت بهداشت عوامل اصلی انتقال ایدز در ایران استفاده معتادان تزریقی از سرنگ مشترک و پس از آن روابط جنسي خطرناك است.

مردان بیشترین مبتلایان به ایدز در کشور براساس آخرین تحقیقات در کشور بیش از 23 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که از این تعداد بیش از 21 هزار نفر مرد دارای این ویروس هستند.

طبق گفته کارشناسان از آنجایی که زنان کمتر جهت آزمایش مراجعه می کنند و امکان دستیابی به گروه های پرخطری مثل زنان خیابانی به منظور مشاوره و ترغیب آنها به انجام آزمایش HIV بسیار سخت و گاهی هم ناممکن است آمار مردان بسیار بالاتر از زنان است.

*انتقال خون خطرناک ترین راه انتقال ایدز

شاه محمدی افزود:خطرناک ترین راه انتقال ایدز انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده است.

وی اضافه کرد:انتقال خون آلوده با احتمال 90 درصد سبب آلودگی فرد می شود که خوشبختانه در سال های اخیر با پیشرفت روش های تشخیص آزمایشگاهی و بررسی دقیق نمونه خون های اهدائی توسط سازمان انتقال خون و سایر مراکز این مشکل به حداقل رسیده است.

*علائم ایدز را بهتر بشناسیم

دکتر مقدسی متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه همه باید با علائم ایدز آشنایی کامل داشته باشند یادآور شد،‌کاهش وزن بیش از 10 درصد،‌اسهال مزمن بیشتر از یک ماه و تبهای متناسب یا ثابت بیش از یک ماه از اصلی ترین علائم ایدز بشمار می رود. وی افزود:همچنین سرفه پایدار به مدت بیش از یک ماه،‌عفونت پوستی منتشر همراه با خارش، برفک دهانی و عفونت های تبخالی نیز از علائم این بیماری بشمار می روند.

دکتر مقدسی گفت:باید توجه داشت که تنها سد مطمئن در مقابل گسترش آلودگی رعایت سخت و قانونمند روابط جنسی و پای بند به اصول مقدس و ارزش های اخلاقی در جامعه است با توجه به اینکه 25 سال از ورود این بلای خانمان سوز به کشورمان می گذرد و تا این لحظه شمار زیادی قربانی آن شده اند،‌امیدواریم با فرهنگ سازی همه جانبه و تدابیر به موقع مسئولین از شیوع این بیماری جلوگیری نمایند./ز

ندا فاضلي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار