سالمندان تا حدي كه مقدور است بايد غذا را در محيطي دلپذير و مناسب ميل كنند تا اشتها به اندازه كافي تحريك و غذاي كافي ميل شود.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر پريسا ترابي، كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بافت و قوام غذا بايد به گونه اي باشد كه سالمندان بتوانند به راحتي آن را بجوند و مشكلي از نظر بلع غذا نداشته باشند.

وي افزود: در صورت وجود مشكل در بلع، غذاها بايد به شكل خرد شده و يا نرم و پوره شده استفاده شوند. در زمان غذا خوردن نيز بايد بدن در وضعيت مناسب، در حالت نشسته و راست قرار داشته باشد.

كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه بيان كرد: در صورت وجود زخم بستر، رژيم غذايي پركالري، پر پروتئين همراه مكمل ويتامين حاوي ويتامين c و ويتامين E ، روي و مايعات كافي براي ترميم زخم ها و تشكيل بافت جديد توصيه مي شود.

دكتر ترابي اضافه كرد: رژيم غذايي بايد حاوي مقادير مناسبي روي (ZN) مانند جگر، عدس، نخود سبز، نان گندم كامل مانند سنگك، گوشت و لبنيات باشد و از گروه نان و غلات مانند نان، برنج و ماكاروني به مقدار بيشتر استفاده شود. سالمندان لاغر بايد در هر وعده غذايي يكي از انواع نان و غلات يا سيب زميني را مصرف كنند.

وي با تأكيد بر مصرف مرتب و روزانه ميوه ها به عنوان ميان وعده توصيه كرد: روزانه حداقل 5 سهم ميوه و سبزي مصرف کنند.

اين كارشنايس تغذيه در عين حال با تأكيد بر اين كه ميزان مصرف ميوه و سبزي نبايد به حدي زياد باشد كه سبب كاهش اشتها و يا مشكلات گوارشي شود، گفت: در اين گروه از سالمندان به خصوص در صورت وجود مشكلات دنداني و گوارشي بهتر است سبزي ها به شكل پخته همراه با كمي روغن زيتون و يا انواع پنير براي هضم راحت تر و انرژي بيشتر و ميوه ها به شكل كمپوت مصرف شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار