وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر کسی یک کلمه در طول ۳۰ ماه گذشته از من پیدا کند که دستوری به صندوق داده‌ام می‌تواند آن را در تمام روزنامه‌ها منتشر کند، گفت: من در طول 30 ماه وزارتم هيچ دستوری ننوشته‌ام که یک نفر یا یک ریال در صندوق ذخیره فرهنگیان جابجا شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزير آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین) در پاسخ به سوال مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دلیل عدم تغییر مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ گفت: مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بهمن‌ماه سال گذشته عوض شده و در حال حاضر دو ماه است فرد دیگری مدیريت این صندوق را برعهده دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدیرعامل سابق این صندوق فرد زحمتکش و تلاشگری بود و هیات امنا به دلیل اینکه وی ۴ سال و ۶ ماه مسئولیت این صندوق را برعهده داشت، فرد دیگری را به‌عنوان مدیرعامل جدید این صندوق انتخاب کردند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه مدیرعامل قبلی این صندوق بسیار فرد متدینی است و در طول مسئولیت خود بسیار موفق بوده است، افزود: نمی‌دانم کواکبیان براساس کدام نظرسنجی می‌گوید قاطبه فرهنگیان، مخالف مدیرعامل سابق بوده‌اند.

وی ادامه داد: مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان در دو دوره ۲ ساله براساس قانون تجارت مدیرعامل بوده است و ۴ سال و ۶ ماه زحمت کشیده است؛ ما در اردیبهشت ماه سال گذشته هیات مدیره را تعیین کردیم، من در طول ۳۰ ماه وزارتم تاکنون یک کلمه به این صندوق ننوشته‌ام که یک ریال و یک نفر را جابجا کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر کسی یک کلمه در طول ۳۰ ماه گذشته از من پیدا کند که دستوری به صندوق داده‌ام می‌تواند آن را در تمام روزنامه‌ها منتشر کند، گفت: برای اینکه این صندوق در سلامت کامل کار کند، دقت کنید و ببنید هیات امنایی که تشکیل دادیم چه کسانی هستند.

*** تلاش كرديم تا سر سوزني از حقوق معلمان ضايع نشود

حاجی‌بابایی گفت: ما برای تشکیل هیات امنا از همه ارگان‌ها و نهادها استفاده کردیم تا یک سر سوزن از حق معلمان ضایع نشود و معلمان هم در این هیات امنا حضور داشته باشند.

وی خطاب به کواکبیان گفت: شما می‌گویید من قبلا می‌گفتم یک معلم رئیس این صندوق باشد. این موضوع کاملا درست است، اتفاقا یک معلم آمده و شما هم می‌گویید آن معلم را بردارم. آقای شایسته یک معلم است و سوال شما این است که چرا این معلم را از صندوق برنمی‌دارید؟

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه من این معلم را از مدیرعاملی صندوق برداشته‌ام، ادامه داد: امروز در هیات امنای این صندوق تعداد معلمان زیاد است و رئیس بانک مرکزی، ۲ نفر از مجلس شورای اسلامی، رئیس خزانه‌داری کل، گرایی‌نژاد از سازمان مدیریت، مدیرکل شهر تهران، غلامرضا حیدری کرد زنگنه، علی صدوقی، سعید رسولی از سازمان مدیریت، یک نفر از دیوان محاسبات و ۳ نفر از وزارت آموزش و پروش در این صندوق حضور دارند برای اینکه یک نفر پس از رفتن من از وزارتخانه نتواند یک ریال از صندوق جابجا کند و حق معلمان ضایع شود.

*** سرمايه 3 هزار ميليارد توماني صندوق ذخيره فرهنگيان صحت ندارد

حاجی‌بابایی با تاکید بر اینکه من به دلیل حساسیت‌هایی که به این صندوق داشتم ۱۵ نفر هیات امنا تعیین کردم، افزود: چه کسی گفته است که این صندوق ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه دارد؛ چنین چیزی صحت ندارد و کل سرمایه این صندوق ۱۴۰۰ میلیارد تومان است نه ۳ هزار میلیارد تومان.

وی یادآور شد: سال ۸۸ مبلغ سود این صندوق ۱۷۰ میلیارد تومان بود که در سال بعد این مبلغ به ۲۰۷ میلیارد تومان رسید و در سال گذشته نیز این مبلغ به ۲۷۷ میلیارد تومان افزایش یافت.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: این نشان می‌دهد هم مدیر قبلی زحمت کشیده است و هم امروز همه ما با هم برای این صندوق زحمات زیادی کشیده‌ایم.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه برای رئیس هیات امنای این صندوق یک معلمی را منسوب کرده‌ام و آن هم خودم هستم، گفت: با توجه به ارقام سود حاصله فوق‌الذکر، متوسط نرخ رشد سالیانه صندوق در سال‌های یادشده برای هر سال بالغ بر ۲۸ درصد سود خالص می‌باشد که در این میان بیشترین رشد مربوط به عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان بوده است.

این عضو هیات وزیران افزود: این شرکت در انتهای سال ۸۸ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان سود داشته اما در سال منتهی به ۹۰ مبلغ ۱۳۴ میلیارد تومان سود داشته است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد سود این شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان در دوره مدیرعاملی جدید این صندوق بوده است، گفت: در انتخاب مدیرعامل همه اظهارنظر کردند که قوی‌ترین فرد را انتخاب کنیم که سود بیشتری نصیب فرهنگیان نماید. ظرف یک‌سال اخیر مبلغ ۸۹ میلیارد تومان سهام فرهنگیان به حساب واریز شده است؛ این صندوق ۷۲۹ هزار و ۴۳۸ نفر عضو دارد؛ وقتی بنده آمدم به دلیل اینکه ۳۰۰ هزار نفر از فرهنگیان پیش از موعد بازنشسته شده بودند، تعداد اعضای صندوق به شدت کاهش پیدا کرده بود اما به دلیل سودآوری و سرمایه‌گذاری قوی‌ای که انجام پذیرفت، تعداد اعضای صندوق به بیش از ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافت.

وی افزود: ۱۵ نفری که به‌عنوان هیات امنا انتخاب کردم، افراد کارشناسی بودند که تصدی‌گری از آموزش و پرورش بگیرند و به دنبال سرمایه‌گذاری و مدیریت منابع حرکت کنیم و این کار انجام شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعدادی از شرکت‌ها را از طریق بورس به فروش رساندیم و تعدادی را هم در دست فروش داریم چون اعتقاد ما این است که اگر وقتی شرکت خصوصی داریم و مجبوریم براساس قانون تجارت به مدیرعامل فلان تسهیلات یا حق مدیریت را بدهیم این موضوع را فرهنگیان نمی‌پذیرند و من هم خودم از روز اول این را می‌گفتم.

*** شركت تمام فرهنگيان در سرمايه‌گذاري‌هاي كلان تا دو سال آينده

حاجی‌بابایی با بیان اینکه ما به دنبال اجرا کردن سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی هستیم، گفت: انشاالله تا یکی دو سال آینده تمام فرهنگیانی که در صندوق عضو هستند در سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت خواهند کرد نه اینکه با تشکیل شرکت‌هایی مثل شرکت‌های هوانوردی و کشتی‌نوردی و قرار دادن مدیران مختلف، تصدی‌گری نماییم و وزیر آموزش و پرورش مجبور شود صد شرکت را اداره کند.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش مسئول تعلیم و تربیت است، گفت: ما باید ذخایر صندوق فرهنگیان را به سمت سرمایه‌گذاری ببریم چون هم سود آن برای فرهنگیان بیشتر است و هم دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

*** از هيچ فرد و قدرتي بي دليل دفاع نمي‌كنم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه من از هیچ فرد و قدرتی بی‌دلیل دفاع نمی‌کنم، افزود: هر کسی که مطابق نظام جمهوری اسلامی ایران و در صراط مستقیم باشد و سالم حرکت کند، از وی دفاع کرده اما اگر در این مسیر حرکت نکند، حتی اگر دو چشمم باشد از او حمایت نخواهم کرد.

حاجی‌بابایی تاکید کرد: تمام توانم را به کار گرفته‌ام تا هر چه بیشتر به این صندوق فرهنگیان خدمت کنم و اتفاقاً فرهنگیان عزیز هم کاملا از طریق ادارات کل با این مسائل آشنایی کامل دارند و در جریان مسائل صندوق هستند./س2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار