برخي از كشورهاي عربي با برگزاري جشنواره بين المللي آثار خوشنويسي ايراني را به نام آثار عربي به نمايش مي‌گذارند.

نصراله افجه اي هنرمند برجسته نقاشي - خط كشورمان در گفتگو با خبرنگار

حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران

گفت: برگزاري نمايشگاههاي هنري در ارتباط با هنر ايران مي‌تواند پل ارتباطي ميان هنرمندان داخلي و خارجي باشد.

وي اظهار داشت: در زمينه هنر نقاشي خط تاكنون نمايشگاه هاي متعددي را در كشورهاي مختلف آثار هنرمندان ايراني شاهد بوديم و اين نشان دهنده آن است كه هنر نقاشي - خط ايراني داراي جذابيت ها و ويژگي هاي خاصي در بين هنرمندان ديگر كشورها است.

اين هنرمند نقاشي خاطرنشان كرد: نقاشي - خط در حقيقت بيان هنري خاص به زبان تصوير است و هر كسي كه حتي با خط ايراني آشنا نباشد مي‌تواند باديدن خط - نقاشي مي‌تواند ارتباط خوبي با هنر خط ايراني برقرار كند.

افجه اي در ادامه تصريح كرد: آثار هنرمندان جوان نقاشي - خط نيز در سطح بين المللي به خوبي معرفي شده است و در حقيقت هنرمندان جوان پيشرفت قابل توجهي در زمينه نقاشي - خط داشته اند و اين امر بيانگر علاقه مندي هنرمندان جوان به اين هنر است.

رسول مرادي از هنرمندان برجسته خوشنويسي كشورمان نيز در همين زمينه گفت: در حال حاضر هنر سنتي خوشنويسي ايران در بسياري از كشورهاي جهان به نمايش در مي‌آيد در حقيقت هنرمندان كشورهاي مختلف با هنر سنتي خوشنويسي به خوبي آشنا شده اند.

وي كه تاكنون نمايشگاه هاي متعددي در كشورهاي مختلف برگزار كرده است، گفت: هنر سنتي خوشنويسي ايراني در كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي عربي علاقه مندان فراواني دارد.

هنرمند خوشنويسي تصريح كرد: نمايش آثار هنرمندان ايران در كشورهاي عربي مي‌تواند به نوعي توانايي هنرمندان ايراني در بيان هنر ايراني - اسلامي به اثبات برساند.

مرادي خاطرنشان كرد: خط و خوشنويسي ايراني با مفاهيم ايراني - اسلامي مي تواند بستري براي گسترش بيشتر هنر اسلامي باشد.

اين خوشنويس گفت: شيوه نگارش هنرمندان ايراني در زمينه خوشنويسي بسيار ويژه است و همين امر يكي از وجوه تمايز خط و خوشنويسي ايراني در بين خطوط ديگر در سطح بين الملل است.

* نمايش آثار هنرمندان ايراني در حراج هاي بين المللي

علي ايزدي، از هنرمندان نقاشي - خط نيز در همين زمينه گفت: در طول كمتر از يك دهه اخير شاهد شركت و حضور ونمايش آثار هنرمندان ايراني در حراجهاي بين المللي هستيم.

وي اظهار داشت: يكي از معروفترين حراج هايي كه در سال هاي اخير آثار هنرمندان ايراني در آن به نمايش و فروش مي‌رسد، حراج كريستي است.

ايزدي تصريح كرد: در اين حراج در هر دوره اثري از خط و خوشنويسي ايراني را مي‌بينم و اين امر نشان دهنده اهميت مضاعف هنر خوشنويسي ايراني و نيز علاقه مندي مجموعه داران خارجي به آثار خط ايراني است.

وي گفت: نام هنرمندان ايراني در اين حراج ها مرتباً تكرار مي شود و همين موضوع بستري براي گسترش خط ايراني است.

اين هنرمند خوشنويسي در ادامه به نمايش آثار هنرمندان نسل جوان در طرح هاي بين المللي نيز اشاره كرد و گفت: در اين حراج ها نكته قابل ملاحظه آن است كه آثار هنرمندان جوان ايراني با استقبال خوبي مواجه شده است.

وي در ادامه گفت: آثار هنرمندان نسل جوان ايراني كه در ارتباط با خوشنويسي با مضامين و مفاهيم كاملا شرقي و ايراني در قالب آثاري نفيس ارائه مي شود بسيار مورد توجه قرار مي‌گيرد.

* دست درازي كشورهاي عربي به خوشنويسي ايراني

طاهره ذبيحي از ديگر هنرمندان نقاشي - خط و نيز تصويرگر در زمينه تصاحب هنر خوشنويسي ايراني از سوي كشورهاي عربي نيز گفت: در حال حاضر برخي از كشورهاي عربي اقدام به برگزاري جشنواره ها و نمايشگاه هاي بين المللي مي‌كنند كه در پي آن سفارش به هنرمندان برجسته كشورهاي جهان مي‌دهند.

وي گفت: از جمله هنرمنداني كه به آن ها سفارش اثر مي دهند هنرمنداني ايراني است و هنرمندان كشورمان نيز با هدف معرفي بيشتر هنر ايراني اثري را براي شركت در اين رويدادهاي بين المللي ارائه مي دهند.

ذبيحي گفت: متاسفانه پس از ارائه اثر بدون آنكه هنرمند در جريان باشد اثر را با نام اثري عربي ارائه مي‌كنند و اين امر يعني سرقت هنري كه به وضوح صورت مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: اين موضوع بيشتر در ارتباط با خوشنويسي صورت گرفته كه اقدامي بسيار نادرست و غير هنري است.

اين هنرمند نقاشي - خط گفت: متاسفانه برخي از كشورهاي عربي به اصول و قواعد موجود در اخلاق هنري پايبند نيستند و به اين ترتيب تا مدت كوتاه ديگر باعث عدم اعتبار آن ها خواهد شد.

وي در ادامه گفت: اين كشورها به نوعي به هنر سنتي خوشنويسي ايراني دست درازي مي‌كنند و هنرمندان ايراني با شركت نكردن در اين رويدادهاي بين المللي قطعاً باعث عدم اعتبار جشنواره هاي عربي خواهد شد چرا كه ستون اصلي جشنواره هاي آن ها در زمينه خوشنويسي هنر خوشنويسي ايراني است.

ايزدي گفت: هنر سنتي خوشنويسي ريشه هزار ساله در تاريخ هنر دارد و با عدم شركت در جشنواره هاي اين چنيني مي‌توانيم از سوء استفاده هاي هنري از آثار خوشنويسي ايراني جلوگيري كنيم./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار