با توجه به افزايش توليد ميوه و ذخيره سازي مناسب در ايام عيد، ورود ميوه هاي وارداتي به بازار باعث باقي ماندن ميو هاي توليد داخل در سردخانه ها شده است.

مجتبي شادلو رئيس اتحاديه باغداران كشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب افزود: با برنامه ريزي مناسب و ذخيره سازي در حد كافي براي مصرف ايام نوروز مردم به يكباره با ورود ميوه هاي وارداتي اميد از توليد كنندگان گرفته شد و ميوه هاي توليد داخل در سردخانه باقي ماندند.

وي ادامه داد: با توجه به تهديدهاي جزئي شرايط جوي كشور در سال 90، ميزان توليد ميوه در كشور بسيار بالا بوده و با برنامه ريزي مناسب ميوه ها به مكانهاي مطمئن و سردخانه ها انتقال داده شد كه اين ميزان توليد ميوه 1/5 برابر نياز مصرف داخلي بود اما به يكباره با ورود ميوه هاي وارداتي همه برنامه ريزي ها از بين رفت.

وي تصريح كرد: از زمان برداشت مكررا اعلام كرديم كه هيچگونه نياز به واردات ميوه در كشور نداريم اما بر حسب توجيه هاي غير منطقي وضعيف دوباره واردات ميوه آزاد شد و به توليد مركبات كشور ضربه مهلكي وارد شد.

شادلو افزود: در شرايطي كه نياز بازار به مركبات بود به كرار نياز بازار را آناليز و به مقدار نياز ميوه عرضه كرديم و هيچ احتكاري در بحث ذخيره سازي نبود و به دليل افزايش توليد، ذخيره سازي ميوه تا پايان ارديبهشت ماه توجيه دارد.

رئيس اتحاديه باغداران كشور تاكيد كرد: ميزان توليد و عرضه مركبات بر حسب عرضه و تقاضا بوده و همه در مقاطع مختلف بر حسب شرايط بوده است و مسئولين سعي دارند سياستي را بر حسب واقعيت تنظيم كنند تا توليد كنندگان اينگونه متضرر نشوند.

وي ادامه داد: بسياري از محصولات از جمله انار، كيوي كه مقطعي برداشت مي شوند در فصلي از سال توليد نداريم كه ما اين محصولات را براي پرسه 8-9 ماه مصرف كنندگان ذخيره مي نماييم تا بازار دچار چالشي نشود.

شادلو خاطر نشان كرد: واردات ميوه و باقي ماندن ميوه در سردخانه ها باعث افزايش دغدغه توليد كنندگان محصولات باغي شده است./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار