شهرام ناظري و حسين عليزاده و مجيد خلج سه تن از بزرگان موسيقي ايران در پاريس گردهم آمدند و قطعاتي را اجرا کردند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبري يوروزنيوز؛ اين سه هنرمند پيشتر نيز در عرصه بين المللي کنسرت اجرا کردند و اين بار ضمن پايبندي به اصول موسيقي سنتي ايراني هر يک نوآوريهايي را در اين موسيقي به ارمغان آورده اند.


حسين عليزاده نوازنده ايراني علاوه براي نوآوريهايي چون ساخت سازهايي چون شورانگيز و سلانه کوشيده است تا در بداهه نوازيهاي سنتي نيز تحول ايجاد کند.


حسين عليزاده گفت: خيلي خوشحالم از اينکه من توانستم در کشوري که تعصبات زيادي به خصوص در زمينه موسيقي سنتي دارد، اين سبک را براي خود و افراد زيادي هموار و ثابت کنم که هميشه تعصب خوب نيست زيرا تعصب، بسياري اوقات بي ريشه است . يعني با تعصب به چيزي پابيند مي مانيم که ديگر آن را نداريم. عليزاده تا کنون سه بار نامزد دريافت جايزه «گرمي» شده است.


عليزاده افزود: وقتي به موسيقي فکر مي کنم اول به صورت رنگ آن را در ذهن تجسم مي کنم. طبيعي است که به دنبال صداهايي باشم که اين اين صداها عادت شده نباشد.شهرام ناظري توانسته سبک جديدي از آواز را خلق کند که آميخته به ادبيات حماسي و عرفاني ايران است . او در سال 2007 نشان شواليه ادب و هنر را از دولت فرانسه دريافت کرد.


شهرام ناظري گفت: من يک مقدار از لحنهايي را که از بين رفته بود نظير لحنهاي حماسي و طرز بيانهايي حماسي، دنبال کردم. تفاوت من با خواننده هاي هم دوره من اين است که در صداي من روحيه اي کردي وجود دارد. ناظري در بيشتر آثار خود از آثار مولانا بهره مي برد و همواره تلاش مي کند تا به تجربه اي جديد دست بزند.


شهرام ناظري ادامه داد: به خاطر اينکه موسيقي همواره تحت فشار بوده نتوانسته آن طور که بايد جاي خود را پيدا کند و هم پاي ادبيات خروشان پارسي حرکت کند.مجيد خلج نوازنده تنبک نيز با نگاه جديدي به موسيقي مي نگرد. استفاده منحصر به فرد وي از سازهاي کوبه اي ديگر نظير دايره کوکي و زنگ سرانگشتي به کارهايش رنگي متفاوت بخشيده است.


مجيد خلج تصريح کرد: من از ده سال پيش از اين ساز زنگ سرانگشتي استفاده مي کنم. اين ساز قبلا در فرهنگ و موسيقي ما وجود داشته است. به مينياتورهاي دوران قاجار نگاه کنيد خانمهاي شليته پوش و رقاص دوره قاجار زنگهاي سرانگشتي به انگشتانشان دارند و اينها را اجرا مي کردند.

خبرنگار يورونيوز افزود بخشي از شرکت کنندگان اين کنسرت را غيرايرانيان تشکيل مي دهند. به دنبال ديدگاه آنان هستيم. يکي از زنان فرانسوي گفت : من فارسي بلد نيستم و متاسفانه شعر و کلام موسيقي را نمي فهمم ولي به نظر من اين سه موسيقيدان شگفت انگيزند و تکنيک آنها عالي است. يکي ديگر از فرانسويها گفت: موسيقي پيوند ميان انسانها است و بايد هر روز آن را قويتر ساخت از اين موسيقيدانان متشکرم.همه موسيقي هاي سنتي ايراني براي خارجيها قابل فهم نيست و آنان نمي توانند با آن ارتباط برقرار کنند ولي ناظري موسيقي خاصي دارد به طوري که همه آنها با آن ارتباط برقرار مي کنند و مي بينيد که 50 درصد از تماشاگران غيرايراني بودند.


گفتني است، بزرگان موسيقي ايران همچنان به کنسرتهاي خود در مناطق مختلف اروپا ادامه خواهند داد تا چهره ديگري از ايران را به جهان نشان دهند و آنها را همچنان مسحور جادوي موسيقي ايراني کنند. /ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار