منصور جهاني ـ فيلم سينمايي «كوهستان قنديل» به كارگرداني «طاها کريمي» و با بازي دكتر «قطب­الدين صادقي» و فيلم كوتاه «صدای باران» به کارگردان «جلال ساعدپناه» جوایز اصلی جشنواره بین‌المللی دیجیتال هندوستان را به دست آوردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي فيلم «كوهستان قنديل»، فيلم سينمايي «كوهستان قنديل» (كويستاني قه­نديل) Kwystani Qandil به كارگرداني فيلمساز جوان ايراني «طاها کريمي» و با بازي نمايشنامه­ نويس و كارگردان سرشناس تئاتر ايران دكتر «قطب­الدين صادقي» و موسيقي «فردين خلعتبري»، در جدیدترین حضور بین‌المللی خود، در جشنواره بین‌المللی دیجیتال هندوستان به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین فیلم این جشنواره را از آن خود کند.

در این جشنواره همچنین؛ فيلم كوتاه داستانی «صدای باران» به کارگردان «جلال ساعدپناه» و با حضور این فیلمساز ایرانی به روی پرده رفت و جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره را تصاحب کرد.

«طاها کريمي» فیلمساز جوان کردستانی به دلیل ساخت جدیدترین اثر خود، نتوانست در جشنواره بین‌المللی دیجیتال هندوستان حضور یابد و «جلال ساعدپناه» جایزه خود و کارگردان فيلم سينمايي «كوهستان قنديل» را از دستان هيئت داوران گرفت و آخرین جوایز سینمای ایران در سال گذشته را با خود به ایران آورد.

جشنواره بین‌المللی فیلم دیجیتال هندوستان، با نمایش 50 فیلم کوتاه و بلند از کارگردانان 44 کشور جهان در بخشهای مختلف در روزهای پایانی سال 1390 (9 الی 15 مارس 2012) در شهر دهلي هندوستان برگزار شد. در این جشنواره، همچنین چندین سمینار و کارگاه فیلمسازی در مورد سینمای کوتاه و بلند برگزار گردید.

شركت «ستاك فيلم» با مديريت «ستار چمني‌گل» که فيلم سينمايي «كوهستان قنديل» و فيلم كوتاه «صدای باران» را در سطح جهان پخش بين­المللي می‌کند، با فیلم سینمایی «شب حساب» به کارگردانی فیلمساز کُرد عراقی «حسین سیوه‌دین» و فیلمهای کوتاه «رفتن» به کارگرانی «سالم صلواتی» و «خانواده سالم» به کارگردانی «امیر حسین ترابی» در جشنواره بین‌المللی فیلم دیجیتال هندوستان حضور داشت.

«کوهستان قندیل» اولین فیلم بلند سینمایی طاها کریمی در اولین حضور بین‌المللی خود، در روزهاي 9 تا 17 مهرماه سال گذشته (1 تا 9 اکتبر 2010) در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم "اورنس" OURENSE در شهر اورنس اسپانيا به روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلم بلند سینمایی این جشنواره را بدست آورد.

«كوهستان قنديل» با فيلمبرداري كيوان يوسفي در پاييز و زمستان 1387 طي سه ماه در منطقه «قره­داغ» از توابع استان سليمانيه در اقلیم كردستان عراق فيلمبرداري شده است و منتخبي از بازيگران ايراني، کردستان عراق، تركيه و عراق در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
در اين فيلم دكتر «قطب­الدين صادقي» و خواننده مشهور كرد «عين­الدين مريواني» از ايران، «جومرد قهرمان» نوازنده و خواننده سرشناس تركيه­اي مقيم آلمان و نقاش عراقي «لميا حسين» و بازیگر باتجربه کُرد عراقی «کامران رئوف» در آن نقش­هاي اصلي را بر عهده­ دارند.

همچنین «طاهر پیشوایی» صدابردار، «محمدرضا وطن دوست» تدوین، «فردین خلعتبری» موسیقی، «حسین مهدوی» صداگذار، «اوین شریفی» و «امید کریمی» عکاس، «عبدالرحمن محمد» مدیر تولید، «منصور جهانی» و «منوچهر جهانی» مدیریت روابط عمومی و وزارت روشنبیری (فرهنگ و هنر) حکومت اقلیم کردستان عراق ـ مدیریت سینمای سلیمانیه تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارند.

فيلم سينمايي «كوهستان قنديل» که اولين ساخته بلند طاها کريمي بعد از فيلم­هاي كوتاه «زريان»، «مرز زندگي»، «كوهستان سفيد» (كويستاني سپي) و «نفت سرطان شهر ما» به شمار می‌رود، تاکنون در 12 جشنواره در سطح جهان به نمایش درآمده است، از جمله: چهل و یکهمین دوره جشنواره بين­المللي فيلم «گوا» در هندوستان، نهمین دوره جشنواره بين­المللي فيلم «چشم سوم» در شهر بمبئی هندوستان، هفتمین دوره جشنواره بين­المللي فيلم «دبی» در امارات متحده عربی، نهمین دوره جشنواره بين­المللي فيلم «تیرانا» در آلبانی، دهمین دوره جشنواره بين­المللي فيلم استانبول در ترکیه، جشنواره بين­المللي فيلمهای عربی در آمستردام هلند، هفتمین دوره جشنواره بين­المللي فيلم کُردی لندن در انگلستان و ... .

فيلم کوتاه «صدای باران» آخرین ساخته «جلال ساعدپناه»، تاکنون در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی به نمایش درآمده است و جوایز معتبری نیز از آن خود کرده است، از جمله: جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه «آسیا» در بیست و هشتمین جشنواره بين­المللي فيلم کوتاه تهران، جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی در نهمین دوره جشنواره بين­المللي فيلم «تیرانا» در آلبانی، جایزه ویژه هيئت داوران هفتمین دوره جشنواره بين­المللي فيلم کُردی لندن در انگلستان، جايزه اصلی و تخم مرغ طلايی ششمين جشنواره فيلم کُردي دهوک ـ برلين در شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق، جايزه «آهوي زرين»، جايزه نقدی و ديپلم افتخار چهارمين دوره جشنواره فيلم کُردی سليمانيه در اقلیم کردستان عراق، تقدیرشده در بخش "ترویج فرهنگ شهروندی" در چهل و یکهمین دوره جشنواره بين­المللي فيلم رشد و ... .

«فرشید گویلی» از بازیگران تئاتر استان کردستان و هنرمند خردسال «موسی فیضی» در این فیلم ۲۶ دقیقه‌ای به ایفای نقش پرداختهاند. همچنین «امیر علیویسی» فیلمبردار، «علیرضا مرادی» نورپرداز، «کامبیز عرشی» مدیر تولید، «فرید صدقی» صدابردار، «لقمان سخن ور» تدوین، «قادر قادری» صداگذار، «کیوان یوسفی» نور، «منصور جهانی» و «منوچهر جهانی» مدیریت روابط عمومی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیهکنندگی این اثر را بر عهده دارند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار