در تاريخ بيست و نهمين دوره اي بازي هاي المپيك، ايران 14 پرچمدار را به عنوان سر گروه كاروان به ورزشگاه افتتاحيه بازيها وارد كرده است، در نگاه اول شايد اين موضوع يك اتفاق عادي جلوه كند اما با نگاهي به شرايط انتخاب پرچمداران در كشورهاي مختلف و نگاه خاص ورزش ها به پرچمداران كشورها مي توان گفت كه اصلي ترين ورزشكار هر تيم عنوان پرچمداري را بر عهده مي گرفتند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، پرچمداري يكي از افتخارات بزرگي است كه در هر دوره از بازي هاي المپيكي يكي از ورزشكاران نامدار و شاخص كشور به اين عنوان منصوب مي شوند، در دورهاي گذشته بازي هاي المپيك، 14 پرچمدار در رقابت ها المپيك حضور داشتند كه بيشتر آنها كشتي گير و وزنه بردار بودند حال بايد ديد پانزدهمين بيرق دار كاروان ورزشي المپيك 2012 لندن از كدام رشته ورزشي انتخاب خواهد شد.

در اين خصوص شايد عنوان كردن تاريخچه پرچمداري كشورمان در المپيك خالي از لطف نباشد:

*المپيك 1948 لندن، بهار مست اولين پرچم دار كاروان ايرانيان

اولين دوره حضور ايران در مسابقات المپيك به سال 1948 برميگردد كه اين رقابت ها در لندن برگزار شد.
تيم ايران با 38 ورزشكار در اين رقابت ها حاضر شدند كه با كسب يك مدال برنز در رده آخر كشورهاي دريافت كننده مدال يعني جايگاه سي و چهارمي قرار گرفتيم كه در اين رقابت ها اولين پرچم كاروان كشورمان در دستان مصطفي بهار مست (نماينده انجمن، ورزشي ارتش) بود.

* المپيك 1952 هليسنكي

در سال 1952 مسابقات المپيك در شهر هيلسنكي فنلاند برگزار شد كه 22 ورزشكار ايراني در آن حضور داشتند كه با كسب 3 مدال نقره و 4 مدال برنز در رده سي ام جدول جاي گرفتيم.
در اين رقابت ها محمود نامجو قهرمان وزنه برداري كشورمان، پرچم پرافتخار كشورمان را در دست داشت كه توانست اولين مدال نقره وزنه برداري در المپيك را نيز از آن خود كند.

*المپيك 1956 در شهر ملبورن استراليا

المپيك 1956 در ملبورن استراليا برگزار شد كه دراين رقابت ها تيم كشتي آزاد ايران همراه با غلامرضا تختي حضور چشمگير داشت.
در اين رقابت ها تيم ايران با 17 ورزشكار حضور داشت كه با كسب 2 مدال طلا و 2 نقره و يك برنز در رده چهاردهم قرار گرفت در اين رقابت ها باز هم پرچم دار كاروان ايران به دست محمود نامجو قهرمان وزنه برداري كشورمان بود كه وي توانست به مدال برنز المپيك دست يابد.

* المپيك 1960 در شهر روم ايتاليا

در اين رقابت ها كاروان ايران متشكل از 23 ورزشكار بود كه اين كاروان كار خود را با يك نقره و 3 برنز به پايان برد.
در اين مسابقات جعفر سلماني ملي پوش وزنه بردار كشورمان پرچم دار كاروان اعزامي بود كه نتوانست به مدال و مقام المپيكي دست يابد.
در اين دوره از رقابت ها تيم ايران با 14 پله نزول در رده 28 جدول بازي هاي المپيك قرار گرفت.

*رئيس فدراسيون شنا، پنجمين بيرق دار

پنجمين دوره حضور ورزشكاران كشورمان در بازيهاي المپيك در سال 1964 در توكيو ژاپن بود.

در اين دوره كاروان ايران بيشترين ورزشكاران را تا به اين تاريخ به همراه داشت كه از 60 نفر ورزشكاران ايراني كه دراين مسابقات حضور داشتند توانستند 2 مدال برنز اين رقابت را كسب كنند.

در اين رقابت ها نصرت الله شاهمير (رئيس فدراسيون شنا) پرچم دار كاروان 60 نفري ايران در توكيو بود.
در سال 1968 مسابقات در شهر مكزيكو سيتي مكزيك برگزار شد.

در اين سال ابوالفضل انور كشتي گير كشورمان پرچم دار كاروان 13 نفره ايران را برعهده داشت.

در اين رقابت ها كاروان ايران تنها با 13 ورزشكار توانست 6 مدال رنگارنگ المپيك بدست آورد و در رده نوزدهم جدول رده بندي قرار گيرد.

در سال 1972 كه مسابقات در مونيخ آلمان برگزار شد بازهم پرچم دار كاروان كشورمان يك ملي پوش كشتي گير بود.

عبدالله موحد، قهرمان كشتي كشورمان پرچم ايران را در اين رقابت ها به دست داشت، در اين سال اتفاقات خاصي در المپيك رخ داد و كاروان اعزامي ايران همراه با 50 ورزشكار، تنها 2 نقره و يك برنز به دست آورد.

در المپيك مونترال كانادا 84 ورزشكار از ايران حضور يافتند و با يك مدال نقره و يك مدال برنز به ايران بازگشتند، در اين دوره از رقابت ها مسلم اسكندي فيلابي قهرمان كشتي‌گير كشورمان پرچم دار كاروان ورزشكاران بود.

* 1988 سئول و هشت سال دوري از المپيك

پس از هشت سال دوري و نبود ايران در 2 دوره از مسابقات المپيك كاروان ايران در رقابت‌هاي سئول حضور يافت، در اين دوره با 27 ورزشكار در رشته هاي مختلف كشتي آزاد، كشتي فرنگي، دوچرخه سواري، دو ماراتن و تكواندو به صورت غيررسمي ايرانيان شركت كردند كه حسن زاهدي قهرمان تكواندو ايران به عنوان پرچم دار كشورمان معرفي شد در اين رقابت ها توانستيم يك مدال نقره كسب كنيم و در رده سي و ششم جدول قرار گرفتيم.

مسابقات المپيك 1992 در بارسلونا اسپانيا برگزار شد و كاروان كشورمان با حضور 40 ورزشكار در مسابقات حضور يافت.

در اين رقابت ها عليرضا سليماني قهرمان كشتي فرنگي كشورمان پرچم دار كاروان اعزامي كشورمان به بارسلونا بود.

كسب يك مدال نقره و دو برنز رهاورد كاروان 40 نقره ايرانيان در اين دوره از رقابت ها بود و با 10 پله نزول در رده چهل و چهارم جدول قرار گرفتيم.

* المپيك 1996 و اولين پرچمدار زن ايراني


مسابقات المپيك 1996 در شهر آتلانتا آمريكا برگزار شد، در اين دوره از رقابت ها كاروان ورزشي ايران با 19 ورزشكار راهي آتلانتا شد.

در اين رقابت ها ليدا فريمان قهرمان تيراندازي كشورمان اولين پرچمدار زن كاروان ايران در بازي هاي المپيك 1996 بود.

در اين دوره از مسابقات المپيك تيم ايران با كسب يك مدال طلا، يك نقره و يك برنز در مكان چهل و سوم جاي گرفت.

* المپيك 2000 سيدني، صعود 20 پله اي ايرانيان

مسابقات المپيك 2000 در شهر سيدني استراليا برگزار شد.

در اين رقابت ها تيم ايران با 35 ورزشكار در 13 رشته ورزشي مختلف حضور داشتند كه با كسب 3 مدال طلا و يك برنز به مقام بيست و ششم دست يافت و صعود 20 پله اي در جدول بازي هاي المپيك داشت، در رقابت هاي سيدني امير رضا خادم قهرمان كشتي گير كشورمان بيرق دوازدهمين حضور ايران را در دست داشت و توانست مقام چهارم را از آن خود كند.

در سال 2004 مسابقات المپيك در شهر آتن يونان برگزار شد.

آرش ميراسماعيلي قهرمان جودوكار كشورمان پرچم پرافتخار كشورمان را به دست داشت، در اين رقابت ها كاروان 38 نفره كشورمان با كسب 2 مدال طلا، 2 نقره و 2 برنز در رده بيست و نهم جاي گرفت.

* المپيك 2008 پكن، با حضور 54 ورزشكار در رده 51

المپيك 2008 در شهر پكن برگزار شد، در اين رقابت ها كاروان ايران با 54 ورزشكار شركت كرد كه با كسب يك مدال طلا و يك مدال برنز در رده 51 جاي گرفت، در اين رقابت ها پرچم دار كاروان 54 نفره كشورمان هما حسيني قهرمان قايقراني كشورمان بود كه اين دومين حضور بانوان محجبه به عنوان پرچم دار بازي هاي المپيك بود.

مسابقات المپيك 2012 پس از 14 دوره فاصله دوباره در شهر لندن انگلستان برگزار خواهد شد كه هنوز نماينده كشورمان به عنوان پرچم دار كاروان ايرانيان مشخص نشده بايد منتظر ماند و ديد از سوي كميته ملي المپيك چه كسي پانزدهمين پرچم دار كاروان ايران خواهد بود و ملاك اين انتخاب چه چيزي خواهد بود./مح


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار