افراد مسن با نظر پزشك متخصص از كفش مناسب استفاده نمايند، ممكن است سالمند دچار زخم‌هاي پا شده يا در مقابل بيماريهاي قلبي، كجي هاي مفصلي با پزشك متخصص مشورت نمايد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر جليل زارع، متخصص ارتوپد اظهار داشت: در جوامعي كه به طرف پيشرفته شدن پيش مي روند درصد جمعيت افراد مسن بيشتر مي‌شود به طوري كه كشورهاي ژاپن و انگليس با بيماريهاي سالمندان بيشتر از جوانان مواجه هستند.

وي افزود: افراد سالمند نياز به آموزشهايي جهت حفظ سلامتي و گريز از بيماريهاي مزمن و سخت دارند يكي از اين بيماريها، بيماريهاي ارتوپديك مي‌باشد كه بدون وابستگي به بيماريهاي قبلي آنها نيست.

وي يكي از بيماريهاي ارتوپديك سالمندي را پوكي استخوان يا استئوپروزيت ذكر كرد و افزود: مردان بعد از 50 سالگي و زنان بعد از 45 سالگي يعني دوران يائسگي به علت اختلالات هورموني، استخوانهايشان پوك مي شود ولي اين بيماري به اين دليل نيست كه سالمندان با هر دردي در هربخشي از بدنشان احساس كنند دچار پوكي استخوان شدند.

وي با بيان اينكه ‌در سنين بالا به علت بيماري پوكي شديد استخوان، با ضربه به اندامها استخوان مي شكند ادامه داد: پوكي استخوان يك معضل اجتماعي در جوامع پيشرفته است و به دنبال اشكالات هورموني، كاهش فعاليت، مصرف داروهاي لازم براي بيماريهاي ديگر مثل تركيبات كورتن به مقدار طولاني مدت و زياد يا داروهاي جلوگيري از صرع و تشنج رخ مي‌دهد.

وي گفت:‌ همزمان با مصرف اين داروها بايد داروهاي مكمل، لبنيات، انواع كلسيم جهت پيشگيري از پوكي استخوان مصرف شود.

وي توصيه كرد: سالمندان جهت پيشگيري از پوكي استخوان، سعي كنند روي دست، مچ دست،‌ ران، گردن استخوان ران مخصوصا كمر كه زياد شكنندگي مي‌دارند زمين نخورند چرا كه در اين دوران به دليل عدم تعادل،‌ سرگيجه ، ضعف عضلات،‌ ساييدگي مفاصل، سالمندان مستعد به افتادن هستند و به دنبال افتادن، استخوان پوك، شكننده مي شود بنابراين داشتن عصا و وسايل موثر براي جلوگيري از افتادن براي فرد مسن الزامي است.

زارع تصريح كرد:‌ افراد سالمند با مراجعه به پزشك سعي كنند پوكي استخوانشان ارزيابي شود و بر حسب مقدار پوكي، تحت درمان قرار گيرند كه تا حدودي از پوكي شديد استخوان جلوگيري مي‌شود.

وي افزود: سالمندان با مراجعه به متخصصين اعصاب يا‌ داخلي، بيماريهاي سرگيجه و اشكالات تعادل خود را بر طرف کرده تا كمتر مستعد افتادن باشند چرا كه در سنين سالمندي، مفصلها و اندامها تغيير شكل داده و ساييدگي زانو شايع مي‌شود و همين موضوع نشان دهنده اهميت حفاظت از زانو مي‌باشد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار