برطبق آمارهای جهانی از هر 100 آدم به ظاهر سالم در دنیا، حداقل یک نفر به یکی از انواع بیماری ها و نارسایی های کلیوی مبتلا است.

رحمان صداقت پیشه فوق تخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:‌ در سال های اخیر به دلایلی همچون تغییر الگوهای زندگی به ویژه تغییر شیوه های تغذیه ای و رفتاری شمار مبتلایان به بیماری ها و نارسی های مربوط به دستگاه ادراری- تناسلی، افزایش قابل توجهی یافته است.
وی با بیای اینکه در بین بیماری های مربوط به دستگاه ادراری- تناسلی، بیماری ها و نارسایی های کلیوی اهمیت و حساسیت بیشتری دارند تصریح کرد: متاسفانه بیماری های کلیوی به ویژه در مراحل ابتدایی هیچگونه علامت و تظاهر بالینی مشخصی ندارند به همین دلیل خیلی دیر تشخیص داده می شوند.
صداقت پیشه تاکید کرد: نبود علامت مشخص و دیر تشخیص دادن بیماری، موجب تشدی بیماری های کلیوی شده که در نتیجه آن علاوه بر کاهش قابل توجه کیفیت زندگی، امکان درمان بیماری نیز کاهش می یابد.
وی با اشاره به روند صعودی و قابل توجه ابتلا به مشکلات و بیماری های کلیوی در سراسر جهان یادآور شد: برطبق آمارهای جهانی از هر 100 آدم به ظاهر سالم در دنیا حداقل یک نفر به یکی از انواع بیماری ها و نارسایی های کلیوی مبتلا است.
صداقت پیشه افزود: سایر بیماری ها و نارسایی های دستگاه ادراری- تناسلی به ویژه سرطان هایی همچون سرطان پروستات، مثانه، کلیه، رحم و همچنین عفونت ها و سنگ های ادراری نیز در چند سال گذشته شیوع زیادی یافته اند و هر کدام از آنها موجب تحمیل هزینه های انسانی و اقتصادی سنگینی بر مردم و جوامع مختلف شده اند.
 

* سالانه 10 تا 20 درصد به شمار مبتلایان به بیماری های کلیوی افزوده می شود
این فوق تخصص اورولوژی در ادامه گفت:‌ برطبق برخی از بررسی ها و آمارها سالانه بین 10 تا 20 درصد به شمار مبتلایان به بیماری ها و نارسایی های کلیوی افزوده می شود.
وی با اشاره به اینکه افزایش 10 تا 20 درصد تعداد مبتلایان به بیماری های کلیوی نگران کننده است تاکید کرد: متاسفانه در بین بیماری های کلیوی، بیماری ها و نارسایی های مزمن و پیشرفته کلیه افزایش قابل توجهی یافته اند که این موضوع بیشتر نگران کننده است.
صداقت پیشه یادآور شد: در صورت بروز نارسایی ها و بیماری های مزمن و پیشرفته کلیوی، تنها دو راه پیش روی بیماران خواهد بود که یکی از آنها دیالیز و دیگری پیوند کلیه است.
وی گفت: هم دیالیز و هم پیوند کلیه با مشکلات زیادی برای بیمار و خانواده او همراه خواهند بود که مجموع آنها کیفیت زندگی را به شدت کاهش می دهد.
صداقت پیشه تاکید کرد: فرد نیازمند دریافت پیوند کلیه و یا دیالیز علاوه بر درد و ناراحتی ناشی از بیماری های خود، مجبور به تحمل مشکلات اقتصادی ناشی از هزینه های سنگین درمان و تهیه یک کلیه پیوندی است.
وی خاطرنشان کرد: به مجموع مشکلات فوق باید کمبود امکانات درمانی از جمله کمبود امکانات مربوط به دیالیز و همچنین کمبود کلیه های پیوندی را نیز اضافه کرد./عط

* براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.