ایجاد فرصت و تقویت روحیه نوآوری در علوم انسانی از اهداف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.

ارسلان قربانی قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: موسسه ISI به عنوان تنها موسسه ارزیابی کننده عملکرد پژوهشی کشورها براساس مطالعات استنادی شناخته می شود و سپس scopus وابسته به بنگاه انتشاراتی Elsevier فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و در حال حاضر خود را به عنوان یکی از رقبای ISI شناسانده است.
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ 87/10/2 اقدام به ایجاد ابزار علم سنجی مشابه به آنچه ISI به کار می برد نمود تا بتواند عملکرد پژوهشی دانشمندان کشورهای اسلامی را ارزیابی نموده و زمینه های لازم را برای ایجاد شبکه علمی دنیای اسلام فراهم آورد.
قربانی در خصوص اهداف کلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: ایجاد فرصت و تقویت روحیه نوآوری در علوم انسانی در جهت اولویت های بومی و سازگار با معیارها و ارزش های اسلامی، فراهم سازی بستر مناسب برای گسترش علم و توسعه علم سنجی در کشورهای اسلامی، توجه به ضوابط اخلاقی و حقوقی اسلامی در تولید و نشر علم، ایجاد زمینه های مناسب برای تعاملات بهینه میان دانشمندان مسلمان و مراکز اسلامی و ارائه ابزارهای مناسب برای ارتقاء و پاسخگویی علمی به نیازهای کشورهای اسلامی از جمله اهداف کلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.
وی تصریح کرد: راهبری مناسب و نظارت بر وضعیت انتشارات علمی، تشویق و جهت دهی به پژوهش های علوم انسانی براساس مبانی و ارزش های اسلامی برنامه ریزی برای ارزیابی استنادی انتشارات علمی، ارزش گذاری کمی، کیفی و رتبه بندی محلات و سایر تولیدات علمی و نمایه سازی آنها در ISC پس از طی مراحل علمی و ارزیابی با تاکید بر شاخص های اسلامی، بسترسازی برای معرفی و توسعه دامنه انتشارات ISC در سطح جهان و معرفی پر تألیف ترین و پر استنادترین مولفان و مقامات علمی در جهان اسلام از جمله اهم ماموریت ها و وظایف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.
 

• تعیین ضریب تاثیر نشریات کشورهای اسلامی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
قربانی در ادامه به گزارش های استنادی نشریات جهان اسلام اشاره کرد و گفت: گزارش های استنادی نشریات جهان اسلام ابزاری است مبتنی بر معیارهای برگرفته از استنادهای بین المللی در حوزه علم سنجی، منطبق با نیازهای بومی کشورهای اسلامی که در حال حاضر برای چهار زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی طراحی شده است.
وی افزود: تعیین ضریب تاثیر نشریات کشورهای اسلامی و تعیین شاخص آنی نشریات کشورهای اسلامی از جمله اهداف گزارش های استنادی نشریات جهان اسلام به شمار می آید.
قربانی به نمایه استنادی علوم جهان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: نمایه استنادی علوم جهان اسلام امکان سنجش عملکرد پژوهشی و سنجش ارتباط میان مدارک معتبر را که با تکیه بر آن می توان به ردیابی و بررسی تحولات در حیطه اندیشه ها و فرضیه ها پرداخت فراهم می آورد.
وی تصریح کرد:‌ این پایگاه نقش بسیار موثری در بازیابی اطلاعات علمی در سطح کشورهای اسلامی ایفا می کند.
 

* بررسی جدیدترین و پر استنادترین مدارک در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
قربانی در ادامه به نظام گزارش استنادی اشاره کرد و گفت: نظام گزارش استنادی ساختاری استاندارد جهت مشاهده و تجزیه و تحلیل داده های استنادی است.
وی افزود: این زیرسیستم تحت عنوان citation Report مرتبط با نمایه استنادی علوم ISC طراحی شده و یکی از فراورده های کارآمد در تحلیل استنادی است.
قربانی تصریح کرد: نظام گزارش استنادی امکان مرتب سازی مدارک بازیابی شده را برحسب میزان ربط مدارک، جدیدترین مدارک، پراستنادترین مدارک، ارجاعات و مقالات گذشته را فراهم می کند.
 

* بررسی و مشاهده فهرست مندرجات کامل نشریات جهان اسلام در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
قربانی به نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلام اشاره کرد و گفت: نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلام مجموعه ای کامل از پژوهش های جاری به شکل مقاله در نشریات معتبر جهان اسلام است که امکان مرور، جستجو و مشاهده فهرست مندرجات کامل نشریات جهان اسلام را فراهم آورده است.
وی افزود: در کنار این نظام فرآورده ی دیگری تحت عنوان citation Alert طراحی و پیاده سازی شده که این سامانه ارائه دهنده خدماتی مستمر به شکل های مختلفی مانند اشاعه اطلاعات گزیده، فهرست مندرجات جاری، تهیه کتابشناسی جاری، بولتن، خبر نامه بوده که نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلام برای نخستین بار با دسترسی سریع و آسان محققان فراهم شده است.
قربانی به پایگاه همایش های پراستناد فارسی اشاره کرد و افزود: پایگاه همایش های پراستناد فارسی یک پایگاه قدرتمند حاوی مجموعه مقالات سمینارها و همایش های علمی کشور است که اطلاعات کامل مربوط به گردهمایی ها و مقالات آن را نیز فراهم آورده است.
وی خاطرنشان کرد: ‌با توجه به این پایگاه سیاست گذاران علمی کشور قادر خواهند بود تا به ارزیابی عملکرد پژوهشی سمینارها پرداخته و جامعه علمی می تواند به برترین های علمی در حوزه های مختلف دست یابد./عط

** براي مشاهده آخرين اخبار دانشگاهي اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.