نشریه فارن افرز با اشاره به تناقض‌های موجود در راهبرد اسرائیل در زمینه تسلیحات هسته ای اعلام کرد : ایران راهبرد هسته‌ای رژیم صهیونیستی را زیر سوال برده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران  ؛ نشریه فارن افرز طی مقاله ای نوشت : اسرائیل به مدت چند دهه است که ژست هسته ای مبهم و نامعلومی اتخاذ کرده و دارا بودن تسلیحات هسته ای را نه تایید و نه تکذیب می‌کند .

 

در ادامه  این مطلب آمده : بحث بر سر برنامه هسته ای ایران به طور شفاف و واضحی مشخص کرده زمانی که موضوع بازدارندگی هسته ای مطرح می‌شود ، تفکر استراتژیک اسرائیل دچار نقص و کاستی عمیقی است . در سال 1960 اسرائیل به عنوان آخرین ضمانت امنیتی ، ظرفیت هسته ای تولید کرد آن هم به عنوان آخرین چاره در صورتی که موجودیت اسرائیل مورد تهدید قرار گیرد. این ظرفیت به عنوان «گزینه سامسون» مشهور است . همزمان ، استراتژی اسرائیل با این باور هدایت می‌شود که هر کشور دشمنی که تسلیحات کشتار جمعی تولید کند ، تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است از این رو باید متوقف شود . پس از آنکه "منچام بگین" نخست وزیر وقت اسرائیل از زور برای متوقف کردن برنامه هسته ای عراق در سال 1981 استفاده کرد ، این عقیده و باور به عنوان "دکترین بگین" شهره شده است.

 

به نوشته فارن افرز ، امروزه بسیاری از استراتژیست های برجسته اسرائیل، نوعی از حمله پیشگیرانه علیه ایران را ترویج می‌دهند و تبلیغ می‌کنند ، چرا که معتقدند نمی‌توان مانع ایران مجهز به تسلیحات هسته ای شد . عدم بردباری اسرائیل بر سر دستیابی سایر کشورها به تسلیحات هسته ای محدود به هیچ دشمن خاصی یا شرایط ویژه ای نیست ، بلکه ناشی از استراتژی هسته ای متناقض آن است . 

برنامه هسته ای اسرائیل به عنوان آخرین ضمانت در مقابل دشمنانی طراحی شده است که خواستار نابودی کامل اسرائیل هستند . اما مشخص نیست آیا بازدارندگی هسته ای اسرائیل در طول جنگ‌های گذشته ، بر محاسبات استراتژیک دشمنان آن تاثیری داشته باشد چرا که این جنگ‌ها مانع حمله مصری‌ها و سوری‌ها به اسرائیل در سال 1973 و همین طور مانع حمله موشکی عراق به اسرائیل در سال 1991 نشد. از این رو به نظر می‌رسد، اسرائیل از ظرفیت هسته ای خود هیچ سودی نبرده است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار