اجرای قانون هدفمندسازی یارانه یک رفاه و آرامش و باور ملی را در کشور ایجاد کرده و شرط موفقیت اجرای مرحله دوم به مشارکت همه مردم بستگی دارد و دولت با بررسی لازم زمان اجرای این طرح را به مردم اطلاع رسانی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ بهروز مرادی رییس سازمان هدفمندی یارانه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص هدفمندسازی یارانه ها و واریز مابه التفاوت مرحله اول و دوم افزود: ما در بحث هدفمند سازی یارانه ها واریز مابه التفاوت فاز اول و دوم را انجام داده ایم که به این به معنای اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها نیست و مبلغ 28 هزار تومان فاز دوم یارانه ها برای یک ماه خواهد بود یا دوماه که اگر دو ماهه باشد 14 هزار تومان خواهد بود.
رئیس هدفمندسازی یارانه ها گفت: سرانه یارانه نقدی به ازای هر نفر در ماه همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و تغییری نکرده و واریز ۲۸ هزار تومان به حساب مردم به منزله شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست و این رقم هنوز قابل برداشت نیست.
وی تصریح کرد: در خصوص زمان اجرای مرحله دوم جوانب کار را در حوزه مختلف روابط بین اللمل که نقش تعیین کننده دارد را با ملاحظه تمام جوانب بررسی می کینم و مبلغ واریز شده غیرقابل برداشت است.
** نامشخص بودن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها
مرادی اظهار داشت: زمان تقریبی اجرای فاز دوم مشخص نیست؛ علی رغم اینکه تمام قوانین مشخص است اما به صورت طبیعی باید مجلس و قوه مقننه نقطه نظرات خود را اعلام کنندو ما منتظر هستیم بعد از بررسی دقیق توسط رییس جمهور زمان را دقیق را به مردم اعلام کنیم.
** اعلام آمادگی صدرصدی دولت برای اجرای مرحله دوم
رئیس سازمان هدفمندی یارانه اضافه کرد: دولت صددرصد آمادگی لازم برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را دارد و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه یک تکلیف است که طبق قانون مصوبه 23 دولت موظف است این طرح را اجرا کند.
وی تصریح کرد: اجرای هدفمندی سازی یارانه ها با وحدت و یکپارچگی نظرات دوستان در مجلس شورای اسلامی و رییس جمهور با تغییرات جزئی به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.
مرادی گفت: شرط لازم برای اجرای این قانون بزرگ که یک تحول اقتصادی و انقلاب اقتصادی از آن یاد می شود نیاز به همکاری و مشارکت مردم دارد.
وی اظهار داشت: در مرحله اول هدفمند سازی یارانه ها اصلاح قیمت کلیه حامل های انرژی انجام شده و در فاز دوم حامل های انرژی از جمله نفت سفید، نفت کوره،CNG و گاز طبیعی به همراه آب و برق به قیمت تمام شده خواهد رسید و قیمت آرد و نان و گندم افزایش پیدا نخواهد کرد.
** فاز دوم اصلاح پایه حامل های انرژی از جمله فراورده های نفتی
رئیس هدفمندسازی یارانه ها یادآور شد: در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی قیمت حامل های پایه انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و نفت کوره به قیمت خلیج فارس محاسبه خواهد شد. و قیمت نان و آرد و گندم افزایش پیدا نخواهد کرد.
** تجربه موفق دولت با کار کارشناسی
وی با بیان اینکه تجربه در بدنه دولت به همراه کارشناسی انجام شده و تبدیل به قانون هدفمندسازی یارانه ها شده است افزود: ما تجربه 16 ماهه از اجرای هدفمندی یارانه ها داریم، طبیعی است که گام دوم نیز راحت تر از گام اول اجرا می شود.
مرادی تاکید کرد: باخواهش من از متولیان امر این است که یک ستاد مشترک برای اجرای مرحله دوم تشکیل دهیم و شرط لازم برای اجرای موفق قانون هدفمند سازی یارانه ها هموار کردن مسیر را دارد و ما تجربه پرداخت یارانه ها از قبل داشتیم که نشان از موفقیت آن است.
وی با تاکید براینکه یک رفاه و باور ملی در کشور صورت گرفته است گفت: همچنین شرط لازم و کافی برای اجرای موفق این طرح بزرگ آرامش و دادن پیام های مثبت و امید بخش به یکدیگر و نیز انعطاف پذیری آن است و پرداخت مبالغی قبل از اجرای مرحله دوم تنها یک تجربه موفق است و مجموعه دولت آماده است مرحله دوم را با موفقیت اجرا کند.
*** مبنا خود انصرافی است
رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: به هیچ وجه رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی بدون اجازه صاحب حساب قطع نمی‌شود بلکه به صورت کاملاً اختیاری برای کسانی که از طریق پیامک اطلاع داده‌اند که مایل به دریافت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیستند قطع می‌شود.
مرادی یادآور شد:‌ البته پرداخت مابه‌التفاوت ۲۸ هزار تومانی مرحله دوم برای همه نخواهد بود بلکه براساس قانون برای جمع محدودی خواهد بود و افرادی که درآمد بالایی دارند این رقم را دریافت نخواهند کرد.
وی در مورد پیامک‌های ارسالی گفت: کسانی که خودشان از طریق پیامک اطلاع‌ داده‌اند که از دریافت یارانه به صورت اختیاری انصراف می‌دهند یارانه آنها طبق درخواست‌شان قطع می‌شود همچنین برای عده‌ای از افرادی که پیامک فرستاده‌ایم آنها را از پرداخت ۲۸ هزار تومان مرحله دوم معاف کرده‌ایم.
** برخورداری 75 میلیون از یارانه نقدی
مرادی با بیان اینکه در حال حاضر 75 میلیون نفر یارانه دریافت می کنند و نیز ویژگی بزرگ هدفمندی یارانه ها اصولا مبتنی بر انتخاب است اظهار داشت: مبنا در پرداخت یارانه ها خودانصرافی است با توجه به درآمد افراد تعدادی کد به صورت پیامک فرستادیم؛ اما مابه التفاوت مرحله دوم را هنوز واریز نکرده ایم و به متقاضیانی که یارانه را می خواستند دریافت کنند به حسابشان واریز شده و 28 هزار مابه التفاوت مرحله اول و دوم برای 75 میلیون نفر واریز شده است و برای تعدادی که درآمد بالایی دارند 28 هزار تومان واریز نشده است.
وی اضافه کرد: در اجرای این طرح احتمال خطا نیز وجود دارد راهکار خطا این است که 45 هزار و 500 برای همه واریز شده و 28 هزار تومان برای تعدادی کمی واریز نشده است و برای کسانی که پیامک فرستاده شده باید به سامانه مراجعه کنند.
** مرحله دوم یارانه ها بهینه سازی مصرف انرژی
رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: ویژگی اجرای برنامه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها این است که این مرحله هدفمندتر شده و چه در بعد خانوار که یارانه جدید به حساب عده‌ای واریز نشده و در بخش تولید نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی به افزایش بهره‌وری دنبال می‌شود.
مرادی با تا کید براینکه یارانه نقدی برای فروردین‌ ۹۱ همان رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان سرانه ماهانه است، گفت: مبلغ ۲۸ هزار تومان نیز در حساب عده‌ای واریز شده اما فعلاً قابل برداشت نیست تا زمانی که مرحله دوم آغاز شود.
** مبنای اجرای هدفمندی یارانه ها قانون است
وی در مورد عمل دولت برمبنای قانون گفت: ما براساس تکلیف قانونی در قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون بودجه ۹۰ کل کشور در اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها عمل کرد‌ه‌ایم و احکام این دو قانون بر اجرای کل مراحل هدفمندی یارانه‌ها تأکید دارد و برای کل مراحل همین دو قانون کافی است.
رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به بند ۴۶ قانون بودجه ۹۰ گفت: آنچه تاکنون در هدفمندی یارانه‌ها انجام شده مبتنی بر قانون است و پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل سهم خانوار و سهم دولت که در سه ماه سال ۸۹ و کل سال ۹۰ دولت برای همراهی با مردم از حق خود عدول کرد و قانون‌گذار هم البته اجازه داده است که دولت بتواند حق خود را صرفنظر کند در عوض به کاهش هزینه‌های دولتی اقدام کند. بنابراین سهم دولت به مردم پرداخت شد.
وی گفت: دولت به صورت جدی در هزینه خود سخت‌گیرانه عمل کرده و در مرحله اول بالاترین نرخ تعرفه حامل‌های انرژی بر روی دستگاههای دولتی وضع شد.
مرادی ادامه داد: مجلس تصویب کرده ۸۰ درصد منابع هدفمندی یارانه‌ها به مردم و دولت داده شود و دولت هم سهم خود را صرفنظر کرده تا بتواند سرانه ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را به مردم بپردازد.
وی تأکید کرد: همچنین سهم موضوع ماده ۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان بود بنابراین با احتساب ۴۰ هزار میلیارد تومان سهم مردم و دولت برای سال ۹۰ در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان طبق قانون بودجه در اختیار دولت قرار داشت که یارانه نقدی بپردازد.
*** اعلام گزارش هر شش ماه یکبار
رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد ابهام در ۲۸ هزار تومان واریز شده گفت: طبق قانون هر ۶ ماه یکبار گزارش مکتوب به سازمان بازرسی قوه قضاییه و نیز به مجلس ارائه می‌شود و تاکنون گزارش ۳ ماه پایانی سال ۸۹ و همچنین گزارش ۶ ماه اول سال ۹۰ به مجلس و سازمان بازرسی ارائه شده و گزارش ۶ ماه دوم سال ۹۰ منتهی به ۲۹ اسفند ظرف هفته آینده ارائه می‌شود.
مرادی تاکید کرد: ‌منابعی در اختیار دولت قرار دارد که براساس قانون است و یکی از دلایل موفقیت اجرای هدفمندی یارانه‌ها وحدت رویه در بین دولت و مجلس بوده است و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دستاورد کل نظام است.
مرادی افزود: در بند «ج» ماده ۴۶ قانون بودجه ۹۰ آمده است اختصاص هرگونه وجه غیر از منابع حاصل از تغییر قیمت حامل‌های انرژی ممنوع است و همچنین برخی از ردیف‌ها که در قانون بودجه ۹۰ آمده اینها دو منبع اصلی برای پرداخت یارانه نقدی است.
رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها افزود: هر سال در قانون بودجه یارانه آرد و نان ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آورده می‌شود و برای سال ۸۹ و ۹۰ این رقم وجود داشت اما دولت به جای اینکه این یارانه را به آرد اختصاص دهد و آرد ۷.۵ تومانی در اختیار نانوارها قرار دهد یارانه آن را به مبلغ ۵ هزار تومان به هر نفر پرداخت کرد و از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان مبلغ ۵ هزار تومان مربوط به یارانه آرد و نان است.
مرادی تاکید کرد: دولت نه تنها کسری بودجه ندارد بلکه مطالباتی از وزارت نفت داریم و در حال حاضر یارانه فروردین ۹۱ نیز به مردم داده می‌شود و این پانزدهمین مرحله پرداخت یارانه نقدی است که بدون مشکل اجرا می‌شود و منابع این یارانه‌ها نیز غیر از درآمد هدفمندی یارانه‌ها و ردیف‌های بودجه چیزی نیست.
وی افزود: البته در گزارش به نمایندگان مجلس جزئیات بیشتری ارائه خواهد شد و نمایندگان مردم را قانع می‌کنیم.
رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد تغییر در اطلاعات هویت خانوار گفت: هرگونه تغییر اعم از ازدواج، طلاق، فوت و تولد توسط مرکز آمار ایران در ۲۵ هر ماه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود که از طریق کد ملی سرپرست خانوار و تعداد افراد مشخص می‌شود.
** مراجعه به پلیس10+ در صورت تغییر نکردن تعداد خانوارها
وی گفت: سایت رفاهی بسیار قوی است و حاصل کار دانشمندان ایرانی است و کلیه تغییرات به صورت ماهانه اعمال می‌شود و اگر کسی مشکلی داشت با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ می‌تواند اصلاحات خانوار را اعمال کند و هرکسی حقی دارد ما آن را اعاده می‌کنیم.
رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد حمایت از تولید ملی گفت: من هیچ کاری را مهم‌تر از هدفمندی یارانه‌ها در مورد همت مضاعف و کار مضاعف، اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تولید ملی نمی‌دانم.
مرادی یادآور شد: در ماده ۸ قانون هدفمندی با تغییر تکنولوژی شیرینی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از محل افزایش بهره‌وری نصیب همه مردم می‌شود البته حمایت در تولید به صورت مشروط است.
رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در ادامه گفت: حمایت دولت از تولید به شرط ارتقای تکنولوژی و کاهش مصرف حامل‌های انرژی و افزایش بهره‌وری است و هر اقدامی که منجر به تغییر در مصرف انرژی و صرفه‌جویی شود مورد حمایت قوی دولت قرار می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها وقتی انجام می شود که تغییر تکنولوژی به منطور افزایش بهره وری در تولید، کالا و خدمات انجام شود و ما موظفیم هر آنچه قانونگذار می گوید آنرا عملی کنیم و حمایت از تولید ملی شرط بهینه سازی تکنولوژی مصرف انرژی است./ق2
گزارش: حبیبه رحیمیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار