در سال حساس پيش رو برنامه ريزي و سياست گذاري دولت تاثير شگرفي بر بازار مسكن خواهد داشت.

احمدرضا سرحدي كارشناس مسكن در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه جزئيات طرح ويژه مسكن تهران مشخص نشده است، گفت: اين طرح با امكانات در نظر گرفته شده در جهت تسريع روند نوسازي بافت فرسوده ضمن افزايش ايمني شهرها و جلوگيري از رشد مناطق داراي معضل اجتماعي، با بهره گيري از ظرفيت هاي بلا استفاده كه به صورت ناهنجار در شهرها باقي مانده اند، مثمرثمر خواهد بود.

وي ادامه داد: با بهره برداري از اين قابليت ها از توسعه بي رويه شهرها جلوگيري خواهد شد.

سرحدي افزود: اين فرصتي براي پاسخگويي به بخش عمده اي از نياز واقعي مسكن خواهد بود.

وي تصريح كرد: عرضه مسكن كه در طي سال هاي اخير به دليل ركود نسبت به گذشته كاهش يافته بود، با ارائه تسهيلات از سوي دولت و تلاش براي بازسازي بافت فرسوده افزايش خواهد يافت.

*انفجار قيمت مسكن در سال جاري

اين كارشناس مسكن اظهار داشت: در طي سال هاي اخير با دو پديده ناخوشايند كاهش ساخت و ساز در كلان شهرها و تقاضاي موثر انباشته شد اگر دولت نتواند سياست عاجلي را پيش بيني كند، با انفجار قيمت مسكن در طي سال جاري مواجه خواهيم شد.

سرحدي با بيان اينكه بايستي قبل از وقوع اين خطر بزرگ بايستي در پي چاره اي بود، گفت: با اجراي صحيح طرح مسكن شهري، بحران پيش رو را از سر مي گذرانيم.

وي ادامه داد: حاصل اين طرح 2 تا 3 سال زمان نياز دارد تا به بازار عرضه شود ولي با نفس درست اين حركت و با جهت گيري صحيح، اميدي نه چندان دور از دسترس در بازار و بين متقاضيان مسكن ايجاد مي كند كه التهاب بازار را خاموش مي سازد.

سرحدي با نظر به اينكه حركت به چه طريقي و با چه ترتيب و امكاناتي شروع شود، گفت: با آغاز طرح به گونه اي اميد بخش براي متقاضيان مسكن كه صاحب خانه خواهند شد در بازار مسكن موثر خواهد بود و نوسانات شديد قيمت درسال جديد كه انتظار آن مي روند، كنترل خواهد شد.

وي ادامه داد: سال جديد با مسائل و مشكلات ارز و طلا شروع شد و با فاز دوم هدفمندي يارانه ها كه پيش رو است چنانچه سير نقدينگي در كشور به بازار مسكن روان شود در اين صورت به تورم و سوداگري دامن زده خواهد شد.

سرحدي با بيان اينكه سال حساسي را پيش رو داريم و دولت بايستي توجه ويژه اي داشته باشد، گفت: اقتصاد ما، اقتصاد دولتي است و برنامه ريزي و سياست گذاري دولت قطعا مي تواند تاثيرات شگرف و اساسي در بازار مسكن به وجود آورد./ق2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار