قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست از لغو طرح قبلی جامع کاهش آلودگی هوای کشور و اجرای طرح جدید از ابتدای سال جاری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، افزایش آلودگی هوا طی سال های اخیر در کلانشهرهای کشور معضلی زیست محیطی به شمار می رود که طی 11سال گذشته برنامه ای تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برای رفع آن تدوین شد اما به دلیل افزایش روزهای آلوده کلانشهرها تاکنون چندین بار بازنگری شده و بندهای آن افزایش یافته است.

برنامه اول کاهش آلودگی هوای کشور در 7محور تدوین شد و پس گذشت چند سال در عین حال که تمامی موارد آن برنامه هنوز اجرا نشده بود، به 9 محور ارتقاء یافت. این در حالی بود که سال گذشته مهلت این برنامه 9 محوری نیز به اتمام رسید و باز هم تمام موارد آن به اجرایی نشد. به طوری که بنابر اظهارات بسیاری از کارشناسان شهری حتی برنامه 9محوری کاهش آلودگی هوای کلانشهرها هم نتوانست موفق عمل کند. در عین حال بار دیگر برنامه کاهش آلودگی هوا بازنگری شد و به 13 محور در 33 بند ارتقاء یافت. اکنون قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ برنامه جدید 13محوری کاهش آلودگی هوای کلانشهرها از ابتدای سال جاری خبر می دهد .

علی‌محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به منظور کاهش آلودگی هوا در 8 کلانشهر تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان دستگاه های ذی ربط موظفند از ابتدای سال جاری نسبت به اجرا و رعایت احکام این برنامه در محدوده حریم شهرهای مذکور اقدام کنند، گفت: براساس این طرح از ابتدای سال 91 سوخت یورو 4 در جایگاه های سوخت عرضه شده است .

شاعری با بیان اینکه هم اکنون دو پالایشگاه تهران و اراک سوخت با استاندارد یورو5 تولید می کنند، تصریح کرد: تا پایان سال 91 تمامی پالایشگاه های کشور سوخت با استاندارد یورو 5 تولید خواهند کرد که با ارتقا استاندارد سوخت و خودرو به عنوان دو عامل اصلی آلودگی هوای کشور به خصوص شهر تهران میزان آلایندگی کاهش خواهد یافت.

به گفته وی شماره گذاری خودروهای وارداتی مونتاژ داخل به استثنای خودروهای دوگانه سوز تولید داخل از ابتدای سال 92 صرفا در صورت کسب استاندارد یورو 4 مجاز خواهد بود و نیروی انتظامی مکلف است از شماره گذاری خودروهای با استاندارد پایین تر خودداری کند. همچنین خودروسازان باید تا 31شهریور91 تمامی تولیدات خود را براساس استاندارد یورو 4 تولید کنند .

شاعری با بیان اینکه بالغ بر 20درصد خودروهای تهران فرسوده اند که باید اقدامی برای آنها صورت گیرد، گفت: براساس این طرح نیروی انتظامی موظف است از ابتدای تیرماه سال 91 از تردد وسایل نقلیه فرسوده جلوگیری کند.

شاعری در ادامه با پرداختن به نقش موثر قطعه کاتالیست ها در کاهش آلودگی ناشی از خودروها اظهارداشت: مبدل کاتالیستی عمر موثر 2 تا 3 سال یا حدود 80 تا 100 کیلومتر پیمایش دارد، لذا آلودگی یک خودرو که مبدل کاتالیستی اش خراب شده و یا عمرش به پایان رسیده است 5 تا 10 برابر خودروی نو و استاندارد مبدل دار است. از این رو آزمون صحت کاتالیست کانورتر و کربن کنیستر در معاینات فنی خودروها به منظور صدور برگه و برچسب معاینه فنی از ابتدای سال 91 اجباری است که البته وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است از ابتدای سال 91 کاتالیست مورد نیاز را در خدمات بعد از فروش جهت تعویض تامین کند.

معاون محیط انسانی محیط زیست با بیان اینکه سهم حمل و نقل عمومی در 8 کلانشهر مذکور تا پایان برنامه پنج ساله توسعه باید حداقل سالی 5 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد، گفت: مسئولیت اجرای این بند برعهده وزارت کشور و نیازمند همکاری شهرداری هاست .

وی افزود: وزارت کشور مکلف است با مشارکت و همکاری شهرداری ها برنامه زمان بندی اجرای ماده 33 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و مصوبه 1389 در مورد ساماندهی معابر و تسهیل عبور و مرور عابران پیاده و دوچرخه سواران را تنظیم و پیگیری لازم را برای تحقق آن به عمل آورد. همچنین شهرداری ها مکلفند بر اجرای ماده 3 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی نسبت به نصب دوربین های نظارت تصویری دیجیتالی جهت کنترل کامل مبادی ورودی محدوده طرح ترافیک حداکثر ظرف 6 ماه اقدام کنند.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست همچنین گفت: به منظور ارتقا مستمر سامانه مدیریت کیفیت هوا سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری وزارتخانه های ارتباط و فناوری اطلاعات راه و شهرسازی، کشور و شهرداری ها نسبت به افزایش تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و ایجاد سامانه پایش لحظه ای ارتقای سطح نرم افزارها، مدل سازی آلودگی هوا و تامین بسترهای مخابراتی مورد نیاز اقدام کند.

شاعری در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرای این برنامه طی سال آینده شاهد کاهش آلودگی هوای کلانشهر های کشور به خصوص تهران باشیم./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار