رئیس شورای فنی صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: اعتبارات تسهیلات برای مشاغل خانگی صنایع دستی استان مبلغی در حدود 100 میلیارد ریال بوده که بیش از 3 هزار و 200 نفر از این اعتبارات بهره‌مند شدند.

 


 

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از یکی از کارگاه‌های نقره کاری تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هنر و صنعت نقره‌کاری آذربایجان شرقی برای بیش از 7 هزار نفر از شاغلان صنایع دستی ایجاد شغل کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هنر نقره‌کاری به محدوده خاص اجتماعی منتهی نشده است و امکان فعالیت افراد مختلفی از اقشار متفاوت جامعه در آن وجود دارد و همچنین ارزشمند بودن آن، گرایش عمومی نسبت به فراگیری و اشتغال در این رشته افزایش یافته است.

محمدی با بیان اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از چند سال گذشته زمینه آموزش این هنر را فراهم کرده، گفت: ثبت ملی هنر حکاکی روی نقره در فهرست میراث ناملموس و کسب مهر اصالت یونسکو توسط یکی از هنرمندان این رشته در سال  87 نیز زمینه‌ساز پرداخت بیشتر به این رشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه تزیینات نقره و زیورآلات‌ نقش شایان توجهی در رشد صادرات این هنرهای سنتی ایفا می‌کند، گفت: تزیینات روی نقره، قلم‌کاری، سفال لعاب‌کاری شده و ورنی‌بافی از هنرهای پررونق این استان محسوب می‌شوند که محصولات آن‌ها با بیشترین تقاضا مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: شیوه تولید سنتی، حکاکی با استفاده از قلم هایی خاص، ترکیبی بودن این هنر که نقایص آن را به حداقل می رساند، تنوع در آثار تولیدی و کاربردی بودن آنها، مقاوم بودن در هنگام استفاده، قابلیت احیا، بازسازی و مرمت آثار از جمله ویژگی های منحصر به فرد این نوع هنر نقره کاری است.

رئیس شورای فنی صنایع دستی استان با اشاره به اهمیت صادرات محصولات نقره کاری یادآور شد: حضور این آثار فرهنگی، هنری در اقصی نقاط کشور و خارج کشور و فروش آنها علاوه بر منافع اقتصادی، موجب معرفی این هنر منحصر به فرد می‌شود.

محمدی افزود: عرضه محصولات تولیدی این هنر همچنین سلایق و توانایی‌های هنرمندان این منطقه را به مخاطبان منتقل کرده و باعث ایجاد رغبت در علاقه‌مندان برای خرید یک تکه صنایع دستی به عنوان یادمانی از یک منطقه کشور می شود.

وی با اشاره به آمار بالای اشتغال جوانان آذربایجان شرقی در صنایع دستی، تصریح کرد: بیمه شاغلان صنایع دستی و اعطای تسهیلات برای مشاغل خانگی از جمله اقدامات موثری بوده که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در این صنایع شده است.

محمدی یادآور شد: در این راستا، اعتبارات سال 90 برای مشاغل خانگی آذربایجان شرقی مبلغی در حدود 100 میلیارد ریال بوده که بیش از 3 هزار و 200 نفر  از این اعتبارات بهره‌مند شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: هم اکنون 42 تعاونی آموزشی صنایع دستی در 20 شهرستان استان فعال است، که این دوره های آموزشی در فراهم آوردن زمینه اشتغال پایدار کارآموزان بسیار موثر بوده اند.

محمدی تصریح کرد: با ایجاد زمینه‌های هرچه بیشتر برای فروش و صادرات صنایع دستی به ویژه هنر نقره‌کاری می‌توان شاهد رشد چشمگیر این هنر و اشتغالزایی بیش از حد تصور در آن شد.

حکاکی روی نقره بر روی ورقه هایی از آلیاژ نقره و مس پس از پیاده کردن طرح اولیه، با قلمزنی و بنا به ضرورت طرح، برش کاری، خم‌کاری، لحیم‌کاری و در نهایت کمک گرفتن از برخی توانمندی های علوم و فنون مختلف همچون فعالیت های شیمیایی، در قالب برخی ظروف، وسایل و تابلوهای هنری و غیره انجام می‌شود./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.