عضو فهرست انتخاباتي جبهه متحد اصولگرايان به تشريح عملكرد و فعاليت احزاب، قبل و بعد از انتخابات پرداخت.

ابراهيم انصاريان عضو فهرست انتخاباتي جبهه متحد اصولگرايان در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران در تشريح عملكرد احزاب در دور اول انتخابات مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: قبل از انقلاب به علت فشارهاي رژيم پهلوي عمدتا احزاب مستقل، با مواضع ضد دولتي وجود نداشت كه بعد از شهريور 20 مقداري آزادي سياسي در ايران به وجود آمد كه منجر به تشكيل احزاب شد ولي با قدرت گرفتن رژيم پهلوي دوم و روي كار آمدن دولت هاي طرفدار غرب خصوصا آمريكائي نسبت به سركوب احزاب اقدام شد.


اين كانديداي نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: احزاب چپ گرا مانند حزب توده در آن زمان شكل گرفته بود و احزابي كه ملي گرائي را سرلوحه مرامنامه و اساسنامه خود قرار داده بودند در اين دوره بوجود آمد كه به مرور زمان در بدنه دانشجويي و كارگري رشد پيدا كرد كه مهمترين آنها نهضت آزادي، جبهه ملي و مشابه اين گروه ها بود.


انصاريان با اشاره به اينكه سران نهضت آزادي از افراد تحصيل كرده، دانشگاهي و مسلمان و مومن بودند، گفت: نهضت آزادي سريع رشد كرد و قشر دانشگاهي و روشنفكر به سمت و سوي آن گرايش پيدا كردند.


اين عضو جبهه متحد اصولگرايان با اشاره به اقداماتي كه امام (ره) در 15 خرداد 42 انجام داد و طي آن پشت پرده احزاب با گرايش هاي شرق و غرب به مردم نشان داده شد، تأكيد كرد: با ظهور نهضت روحانيت در دهه چهل به رهبري امام (ره) وضعيت احزاب در ايران رنگ باخت و حركت امام در 15 خرداد 42 توانست پشت پرده احزاب با گرايش هاي شرق و غرب را به مردم مومن و متدين ايران نشان دهد.


وي در ادامه تصريح كرد: موضع گيري امام خميني (ره) بر عليه شرق و غرب و با افشاگري برعليه آنها و نام آوردن دو ابر قدرت شوروي و آمريكا و حركت هاي موذيانه پير استعمار يعني انگلستان به يك باره فروپاشي احزاب با نام هاي مختلف را بوجود آورد و امام ره توانست يك حركت نو در ايجاد تشكل هاي اسلامي و انقلابي را ايجاد كنند كه طي آن احزاب مسلمان، متدين، انقلابي و متصل به روحانيت و مرجعيت باشند و امام توانستند يك حركت نو در ايجاد تشكل هاي اسلامي و انقلابي بوجود آورند كه احزاب مسلمان، متدين، انقلابي و متصل به روحانيت و مرجعيت باشند.


وي گفت: ايجاد احزاب با رويكرد اسلامي و روحانيت در طول تاريخ ايران خصوصا مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامي كمتر بوده است ولي در دهه چهل و پنجاه اين وضعيت شكل گرفته وعده اي با گرايش هاي مختلف حزبي تأسيس مي شود مانند حزب ملل اسلامي، هيأت هاي موتلفه و سازمان منافقين( مجاهدين خلق) با گرايش مسلحانه و ديدگاه هاي چپگرايي كه از دل نهضت آزادي بوجود آمد همه گروه هاي دهه چهل و پنجاه بصورت مخفيانه و زيرزميني فعاليت مي كردند و اكثريت اعضا آن توط رژيم پهلوي دستگير و به حبس هاي طولاني مدت محكوم شده بودند.


انصاريان با اشاره به علني شدن فعاليت احزاب با پيروزي انقلاب اسلامي، اظهار داشت: با موضع گيري هاي شفاف و صريح حضرت امام خميني در خصوص احزاب آمريكائي و افشاگري از ماهيت ضد ديني آنان، اين احزاب خود را از مردم و نظام جدا كردند و جهت هاي خلاف خواسته مردم گرفتند تا جائيكه بصورت مسلحانه بر عليه سران نظام اسلامي قدم برداشته و حتي مردم بيگناه را در خيابان و خانه ترور مي كردند.


اين كانديداي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در دهه شصت امام خميني همه گروه ها و احزاب را به همراهي با مردم مسلمان دعوت كردند ولي عده اي برخلاف خواسته مردم و امام دست به اسلحه برده و بر عليه نظام اسلامي، عمليات خود سرانه و مقابله با مردم را شروع كردند.


انصاريان با اشاره به اعلام موجوديت حزب جمهوري اسلامي ايران با رهبريت روحانيت در اوايل انقلاب، گفت: حزب جمهوري اسلامي در زمان خود خدمات ارزنده اي انجام مي دهد ولي بعد از مدتي با مشورت حضرت امام آن را تعطيل مي كنند از دهه شصت تاكنون احزاب و گروه هايي بوجود آمده اند كه اكثريت با وضعيت سياسي كشور به صحنه و ميدان پا نهادند و بعد از رفع وضعيت خاص از صحنه سياسي كنار رفته اند و اكنون شايد تعداد زيادي احزاب با گرايش هاي مختلف در بعد از انقلاب بوجود آمده اند ولي بعد از مدتي به فراموشي سپرده شده اند.


اين عضو جبهه متحد اصولگرايان با اشاره به اينكه گرايش هاي فكري، حتي سليقه هاي مختلف زيمنه اجياد حزب و گروه و جبهه ها را فراهم مي كند، گفت: آنچه در سال 90 و شايد ده سال گذشته در ايران مشاهده شد احزاب و گروه هاي خاص به مفهوم احزاب نبوده اند كه فعاليت مي كند بلكه گرايش ها و جهت هاي سياسي و فكري آنها بوده است كه توانسته اند خود را به عنوان حزب معرفي كنند، احزاب بايد مرام نامه، اساسنامه نحوه عضوگيري و ... داشته ابشند نه اينكه صرفا در روي كاغذ حزب باشند.


وي با تأكيد براينكه در انتخابات 12 اسفند سال 90 بيشترين عملكرد مربوط به جبهه ها بوده است، اظهار داشت: در انتخابات 12 اسفند سال 90 بيشترين كاركرد و عملكرد احزاب و يا گروه ها در مجموعه جبهه ها شكل گرفته اند كه آنهم به لحاظ گرايش در مسائل سياسي، اقتصادي، اجتماعي است.


انصاريان در تشريح عملكرد احزاب درسال 90 گفت: چون در انتخابات اسفند 90 حزب خاصي به ميدان انتخابات نيامدند نمي توان نسبت به عملكرد آنها اظهار نظري كرد؛ لكن آنچه كه در اين بخش مي توان بيان كرد اين كه عده اي با گرايش هاي متفاوت اخلاق اجتماعي، سياسي و انتخاباتي را رعايت نكردند و نسبت به تخريب ديگران اقدامات جدي داشتند و باعث تكدر خاطر مردم شدند.


اين عضو جبهه متحد اصولگرايان با اشاره به نكات مثبت گروه هاي فعال در عرصه انتخابات افزود: نكات مثبت اين گروه ها ترغيب به شركت مردم، معرفي كانديداها با گرايش هاي مختلف و بحث و مناظراتي بود كه توانست مختصري روشنگري درجامعه داشته باشند.


وي ادامه داد: آنچه كه در سه دهه انقلاب اسلامي مورد توجه قرار گرفته است اينكه مردم ايران با فرهنگ سياسي، اجتماعي، بسيار آشنا، هستند و در مقاطع مختلف حركت هاي بجا و تأثيرگذار دارند. كه نمونه آن 22 بهمن ها، روز قدسها، نهم وي سال 89 و ... كه حضور خود جوش و حركت هاي آگاهانه مردم براي پشتيباني از نظام اسلامي است و اين درحالي است كه بدون آنكه احزاب و گروه ها دراين حركت ها تأثير داشته باشند، هنوز هيچ يك از احزاب نتوانستند عملكرد خود را جهت ارزيابي به مردم ارائه دهند.


انصاريان ضمن خطاب قرار دادن نهاد هايي چون وزارت كشور، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي و ... اظهار داشت: امروز بايد نهادهايي چون وزارت كشورف وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم هر يك به سهم خود در فرهنگ سازي گرايش مردم به احزاب فعاليت داشته باشند.


وي در پايان خاطرنشان كرد: موضوع ديگري كه مي تواند در شكل گيري احزاب موثر باشد توسعه و ترويج سازمان هاي مردم نهادي جنبه هاي تخصصي  و علمي و اجتماعي دارد و يك روش فرهنگ سازي براي ظهور و ماندگاري سازمان هاي مردم نهاد است./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار