ضدآفتاب هاي حاوي كرم پودر داراي همان خاصيت ضدآفتاب هستند ولي نوع آن و همچنين SPF آن را بايد پزشك متخصص پوست تعيين كند.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر نصرت پورسينا متخصص پوست  اظهار داشت: اشعه خورشيد همراه با نوع خاصي از اشعه بنام ماوراء بنفش طيف هاي A، B و C دارد كه براي پوست خيلي مضر است اين در حالي است كه ماوراء بنفش C از اتمسفر رد نمي شود و وارد زمين نمي شود زيرا نوع C بسيار سوزاننده و خطرناك است.

وي افزود: بنابراين بايد در مقابل نوع A و B محافظت كامل از پوستمان داشته باشيم و اين محافظت توسط پوشاننده ها از قبيل لباس، كلاه، دستكش و عينك آفتابي مقدور است.

دكتر پورسينا تصريح كرد: اما در بعضي از قسمتهاي بدن مانند صورت را نمي توان كامل پوشاند بنابراين لازم است براي نگهداري پوست و حفظ سلامت آن از كرمهاي مخصوص ضد آفتاب استفاده كنيم اما هر ضد آفتابي براي هر پوستي مناسب نيست و بايد نسبت به سن، جنس و نوع پوست، ضدآفتاب مخصوص آن زير نظر پزشك متخصص پوست انتخاب شود.

وي خاطرنشان كرد: به عنوان مثال براي بچه ها بايد ضد آفتاب هاي مخصوص اطفال استفاده كرد و براي سنين 12 تا 30 سال بايد از ضدآفتاب فاقد چربي استفاده شود و براي سنين 30 تا 45 سال از ضد آفتاب مخصوص پوستهاي نرمال و 50 سال به بالا از ضدآفتاب مخصوص پوستهاي خشك استفاده كرد.

دكتر پورسينا در ادامه گفت: گاهي وقتها افراد دوست دارند روي ضدآفتاب، آرايش يا كرم پودر داشته باشند بنابراين كارخانه هاي داروسازي برآن شدند تا در يك فرآورده، ضدآفتاب و كرم پودر را ادغام كنند بنابراين بايد از ضدآفتابهاي كرم پودر كه استاندارد و داراي پروانه وزارت بهداشت هستند استفاده شود و يا اگر از نوع خارجي آن استفاده مي شود حتما داري مجوز ورود و مهر استاندارد باشند.

وي در مورد SPF توضيح داد: SPF مخفف Sun protective factor مي باشد بنابراين اگر مي گوييم SPF ضدآفتاب 30 است بدين معناست كه با استفاده از اين كرم، 30 برابر قدرت محافظت از پوست بدون كرم را داريم.

اين متخصص پوست افزود: براي آفتابهاي كويري لازم است ضدآفتابهاي 30 به بالا استفاده شود و نوع SPF توسط دكتر متخصص مشخص شود.

دكتر پورسينا تصريح كرد: گاهي وقتها پوست آنقدر خشك است كه لازم است زير ضدآفتاب كرم مرطوب كننده استفاده شود.

وي اضافه كرد: همچنين كودكاني كه داراي پوست خشك يا مبتلا به اگزماي اطفال هستند لازم است ابتدا از كرم مرطوب كننده و سپس روي آن ضد آفتاب استفاده شود./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار