مهمترين اتفاق سال گذشته از نظر رياست مركز تجارت جهاني ايران به اين شرح است كه در متن زير مي خوانيد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ سبز عليپور رياست مركز تجارت جهاني ايران در ارتباط با مهمترین تحولات و اتفاقات داخلی و خارجی سال 1390 گفت: سالی که سپری شد فی الواقع یکی از پر خبرترین سال های چند دهه گذشته در ابعاد و زمینه های مختلف در داخل و عرصه جهانی بود، بطور مثال می توان به حوادث و تحولاتی همچون آغاز انقلاب در کشورهای عربی و از عرش به فرش رسیدن سلاطینی چون حسنی مبارک، بن علی، قذافی، علی عبدالله صالح و....، مرگ رهبر کره شمالی و رئیس جمهور سابق چک، مرگ استیو جابز، تقسیم کشور سودان، حوادث سوریه، كشته شدن بن لادن، بحران کشورهای عضو یورو ، جنبش وال استريت، بازگشت پوتین به کرملین و.... (در جهان خارج) و رویدادهایی مانند تسخير سفارت انگلیس توسط دانشجويان، ترك سفیران كشورهاي اروپايي از جمله سفرای فرانسه، ايتاليا، هلند، بلژيك، آلمان و.... در اعتراض به اشغال سفارت، شكار پهپاد آمريكايي و ترور دانشمند هسته‌اي ايران، دریافت جایزه اسکار برای اولین بار توسط کارگردان ایرانی، انتخابات مجلس نهم اشاره نمود.

وي ادامه داد: لکن با توجه به اینکه من همیشه سعی بر این داشته و دارم که از حوزه تخصصی و کاری خودم خارج نشده و فقط به مسائل اقتصادی و تحولات تجارت جهانی در شاخه های سیاسی و کلان داخلی و بین الملل بپردازم، از همین رو مهمترین رویدادهای داخلی و جهانی سال 1390 را در زمینه های اقتصاد سیاسی و تجارت جهانی مورد بررسی قرار داده و به آن خواهم پرداخت هرچند غالب صاحب نظران ایرانی و خارجی معترفند که اقتصاد بسیار حساس و مهمتر از سایر بخش ها بوده و تحولات سیاسی داخلی و خارجی را نیز بعضاً تحت الشعاع خود قرار می دهد.

سبزعليپور خاطرنشان كرد: مهمترین اتفاق و رویداد رخ داده در سال 1390 آغاز جنگ اقتصادی کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا با ایران بوده و اعمال پی در پی تحریم های سنگین شورای امنیت سازمان ملل، دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای هم پیمان آنها در سراسر جهان نیز اهمیت این رخداد را دو چندان کرده است.

وي گفت:با توجه به اینکه قرن قشون کشی های نظامی به سر رسيده است، آمریکا و متحدان اروپایی اش که در ده سال گذشته حداقل دو جنگ در افغانستان و عراق را هدایت کردند اکنون به بی ثمری این نبردهای نظامی پی برده اند.جنگ نرم،حملات سایبری و تحریم های اقتصادی و سياسی شکل جدیدی از جنگ های قرن حال حاضر است که در مرام و مسلک آمریکایی ها جای خاص خود را یافته است. ایران نیز بواسطه برنامه هسته ای خود سال هاست که متحمل تحریم های اقتصادی شرق و غرب قرار گرفته است با این همه در یک سال گذشته موج جدیدی از تحریم ها و لفاظی های سياسی عليه تهران اوج گرفته که به نوعی می توان آن را جنگ نامرئی با ایران خواند.

رياست مركز تجارت جهاني ايران افزود:‌البته طی سال گذشته بدفعات و بطور کامل راجع به این موضوع مطالب موثق و مستدللی منتشر كرده و به اندازه کافی صحبت كرده ام اما اهمیت جنگ اقتصادی و فشارهای بین المللی بر کشورمان بقدری زیاد است که نگارش ده ها کتاب قطور در این ارتباط نیز نمی تواند دین مطلب را بطور کامل ادا كند.

لکن چنانچه بخواهیم مختصر و مفید اهمیت این موضوع را بیان کنیم می بایست فهرست وار به بخشی از محدودیت های اعمال شده برعلیه ایران اشاره کنیم تا وسعت جنگ اقتصادی آغاز شده را بهتر درک نمائیم.

1- تحریم های اعمال شده در خصوص ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی در پروژه های نفتی ایران.

2- عدم فروش قطعات و تجهیزاتی که شائبه استفاده در پروژه های هسته ای ایران در آن وجود دارد.

3- تحریم برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایران، توقیف اموال و دارایی آنها و ممنوعیت سفر به کشورهای تحریم کننده.

4- تحریم بانک های بزرگ ایرانی و توقیف دارایی آنان در خارج.

5- تحریم برخی از شرکت های بزرگ ایرانی همچون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بازرگانی پتروشیمی و ....

6- بازرسی محموله هایی که از سراسر جهان به مقصد ایران در حال حرکت هستند.

7- محدودیت و سختگیری کشورهای غربی در صدور ویزای شنگن، آمریکا، کانادا و.... به اتباع و مقامات ایرانی.

8- تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

9- تحریم فروش بنزین به ایران.

10- تحریم خرید نفت ایران.

11- قطع ارتباط سوئیفت با شبکه پولی و بانکی ایران.

12- تحریم و اعمال محدودیت های بین المللی در صنعت بیمه ایران.

13- عدم تحویل سوخت در برخی از فرودگاه های اروپایی به هواپیماهای مسافربری ایران.

14- تحت فشار قرار دادن غالب کشورهای جهان جهت پرهیز از مراودات مالی و اقتصادی با اشخاص حقیقی و حقوقی و دولت ایران.
15- و دهها مورد دیگر ....

وي ادامه داد: حال مشاهده مي كنيد که کشورداری و فعالیت اقتصادی در چنین شرایطی چقدر سخت و دشوار بوده و بعضاً برای دور زدن تحریم ها و انجام کارها می بایست زمان زیاد و هزینه های مضاعفی را نسبت به گذشته صرف کنیم.

سبز عليپور گفت: در همین راستا موضوع تحریم بانک مرکزی و شبکه بانکی و پولی ایران از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و تأثیرات منفی و بازدارنده ای را بر فعالیت های اقتصادی کشور می گذارد، لذا اعتقاد بنده بر این است که آثار، عوارض و تبعات منفی اینگونه تحریم ها طی ماه های آینده بیشتر نمایان خواهد شد.

وي تاكيد كرد: لکن همچنانکه بارها عرض کرده ام مجدداً نیز تأکید می کنم که کشور ایران باید دارای سخنگویی واحد بوده و هر مقام غیر مسئولی از جانب ایران و ایرانی سخنی تحریک آمیز بر زبان جاری نسازد و همچنین دولت محترم می بایست از حداکثر توان خود و افراد با نفوذ دولتی و غیر دولتی در سطح جهان در جهت رفع و کاهش بار تحریم ها بهره برداری كند.

سبز عليپور گفت: لکن کمافی السابق اعلام می کنم که مرکز تجارت جهانی ایران همچون گذشته این آمادگی را دارد تا با کمک سایر مقامات تجارت جهانی در یکصد و ده کشور جهان قدم های مثبتی را در ایـن خصوص بـردارد.

وي ادامه داد: هیچگاه شخصی منفی نگر نبوده و نیستم و اصلاً تمایل ندارم که موارد مثبت را نادیده گرفته و موضوعات منفی را بزرگنمائی کنم و در نتیجه مردم عزیز ایران را ناامید و دلسرد نمایم اما توجه به این نکته بسیار ضروری و مهم است که نباید از واقعیات فرار کرده و آنها را کتمان كرد.

سبزعليپور اظهار داشت: پس بحث اصلی من این است که جنگ سختی بی سر و صدا بین ایران و بخشی از کشورهای بزرگ جهان در گرفته و مطمئناً وقتی آتشی روشن می شود تر و خشک را با هم می سوزاند، فلذا دولت ایران نمی تواند ادعا کند که در این مسیر پرخطر فقط طرف مقابل ضرر خواهد کرد نه ایران. بطور قطع هر دو طرف دعوا متضرر خواهند شد که آینده این واقعیت را بیش از پیش نمایان خواهد كرد.

وي افزود:‌با عنایت به مطالب مطروحه، سخن کوتاه کرده و امید دارم تا سال جدید سالی توأم با سلامتی، رفع موانع و مشکلات، آرامش همراه با امنیت برای ایران و ایرانی بوده و تحلیل اینجانب درخصوص مهمترین رویداد سال 1390 مفید به فایده و مورد توجه صاحب نظران محترم سیاسی و اقتصادی کشور و سایر علاقمندان قرار گیرد. /ق2

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار