وزير دفاع و پشتياني نيروهاي مسلح گفت: با اهتمام خوب دولت، حدود 41 هزار متر مربع از ميادين مين پاكسازي شده است و اميدواريم در آينده نزديك اين عمليات به طور كامل انجام شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در مراسم افتتاحيه كنفرانس بين‌المللي مين زدايي اظهار داشت: اهميت زمين در بهار بيشتر از پيش به ذهن مي آيد اما متاسفانه با يك واقعيت تلخ اين زمين زيبا با مين هاي آدم كش آلوده مي شود.
وي ديدگاه سخيف آدم هاي بدانديش را عاملي براي كشته شدن انسان ها خواند و گفت: ما در اسلام معتقديم كه زمين نيز همانند حق ما است و نسبت به ما حق دارد و بايد آن را از آلودگي ها عاري كنيم.
وحيدي خاطر نشان كرد: اي كاش هيچ گاه ميني در زمين كاشته نشود تا اينكه بخواهيم آن را از زمين برداريم. چرا ما به ريشه اتفاقات نمي نگريم و فقط به ظاهرآن مي نگريم و چرا ادبيات جنگي و نظامي امروز در جهان فراگير است.
وي با بيان اينكه مگرقرارنبود هزاره سوم هزاره بدون جنگ باشد؛ افزود: اين همه تهديدات نظامي كه كشورهاي مختلف از طرف كشورهاي بزرگ مورد تهديد قرار مي گيرند براي چيست؛ وقتي گروه هاي تروريستي مورد حمايت برخي دولت ها قرار مي گيرند آن وقت است كه دركردستان ما نيز مين هاي مختلف جان هموطنانمان را ميگيرد .
وزير دفاع گفت: هم اكنون در كشور همسايه ما كنفرانس مي گذارند براي حمايت ازجنگ داخلي و از گروه هاي متخاصم داخلي در سوريه حمايت مي كنند. آيا اگر جنگ داخلي در كشوري شيوع پيدا كند مي توان از اين گونه اقدامات جلوگيري كرد .
وحيدي با اشاره به اينكه كساني كه اين اقدامات را انجام مي دهند به رنج انسان هاي بي دفاع آگاه نيستند؛ گفت: صدام 8 سال عليه ما عمليات كرد و تعداد زيادي نيز مين داخل خاك كشورمان قرارداد؛ همچنين گروه هاي تروريستي نيز عليه ما اقدامات فراواني انجام داده اند آن كشورهايي كه از آن هاحمايت مي كردند اكنون كجا هستند .
وي خاطرنشان كرد: كشورهايي كه از جنگ داخلي حمايت مي كنند آيا چنين امري را در كشور خود مي پسندند.
وزير دفاع با بيان اينكه ما چهار دانشمند خودرا از دست داده ايم و حاميان تروريست ها بايد پاسخگوي حمايتهاي خود از آنان باشند اظهار داشت: ما بايد پيام اين كنفرانس را كه مقابله با ادبيات جنگ طلبانه مي باشد را پاس بداريم و هدف را مقابله با ادبيات خشونت گرا قراردهيم. اگر مابه اين پيام عمل كنيم به شعار و پيام و هدف اين كنفرانس جامه عمل پوشانده ايم.
وحيدي گفت: علي رغم اينكه ما كشورهاي ضعيفي را در اطرافمان داشته و داريم اما جمهوري اسلامي ايران به خود اجازه نداده كه به آنها تعدي كند.
وي تصريح كرد:‌اين جوانمردي و پيام بشر دوستانه ودلسوزي نيست و بايد براي همه صادق باشد و اينكه شعار صلح بدهيم و جنگ براه بياندازيم مخالف شعار جهاني صلح است .
وزير دفاع، كارهايي كه درحوزه بين المللي درزمينه مين زدايي انجام مي شود را ناكافي خواند و گفت: اين امور از طرف نهادهاي بين المللي بايد تقويت شود.
وحيدي به پروژه هاي تحقيقات مين زدايي اشاره كرد و افزود: ‌در حوزه هاي مختلف تحقيقاتي كارهاي ارزشمندي در دنيا انجام شده است تا بتوانيم با كمترين خسارت و كمترين حادثه، عمل مين زدايي را انجام دهيم.
وي خاطرنشان كرد: در سطح جهاني بايد بدون غرض و بدون نگرش جانبدارانه به عمليات هاي مين زدايي كمك شود و اين موضوع خوبي نيست كه با غرض بخواهند فعاليت مين زدايي را پشتيباني نكند .
وزير دفاع تأكيد كرد: در داخل ايران فعاليت هاي خوبي در زمينه مين‌زدايي، انجام شده است و نيروهاي مسلح اين موضوع را به عنوان يك هدف قرارداده اند.
وحيدي گفت: متاسفانه به درخواست ايران براي كمك هاي مالي از طرف نهادهاي بين‌المللي جامه عمل پوشانده نشد ولي با اين حال دولت اهتمام خوبي كرده و 41 هزارمترمربع ميادين مين ازمجموعه 42 هزارمترمربع ميادين مين موجود در كشور را پاكسازي كرده است و تركيب خوبي ازنيروهاي نظامي و داوطلب مردمي نيز براي فعاليت در اين عرصه ايجاد شده است و همچنين از پروژه هاي تحقيقاتي نيز به نحو احسن حمايت مي شود.
وي ادامه داد: استانداردهاي ملي خوبي توسط دوستان ما ايجاد، طراحي و اجرا شده است و همچينن بهره برداري ازتجهيزات روز آمد از مهمترين اهداف مين زدايي در كشور تعيين شده است.
وزير دفاع با اشاره به ارتقاي سطح كيفي و كمي عمليات هاي مين زدايي در داخل كشور گفت: حمايت از خانواده‌هاي شهدا و جانبازان مين زدايي از مهمترين دستاوردهاي دولت جمهوري اسلامي است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: ازمهمترين برنامه هاي وزارت دفاع اين است كه ما در ايران به زودي پاكسازي ميادين مين را به پايان ببريم البته به طور صد در صد اين ا مر محقق نمي‌شود ولي تلاش مي كنيم در زمان مناسب اين عمل به پايان برسد و در صورتي كه حمايت هاي كشورها و نهادهاي بين المللي در قبال ايران تحقق يابد اميدواريم به زودي اين امر به نتيجه برسد./ش3
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار