صندوق های سرمایه گذاری سال 90 را در حالی پشت سر گذاشتند که از جنبه های گوناگون با رشد قابل توجهی مواجه شدند تا جاييكه به رقم 65 هزار سرمايه گذار در سال 90 ارتقا يافت.

ايمان مقدسیان کارشناس سابق مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه صندوق های سرمایه گذاری از حیث تعداد سرمایه گذاران آمار موفقی را سال 90 از خود به جا گذاشتند، اظهار اشت : تعداد سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری در پایان سال 89 نزدیک به 19 هزار نفر بود که این رقم به بیش از 65 هزار سرمایه گذار حقیقی و حقوقی در پایان سال گذشته ارتقا یافت.
وی ادامه داد : از نظر بازدهی، شاهد عملکردهای متفاوت مدیران سرمایه گذاری صندوق ها در سال 90 بودیم، برخی صندوق های سرمایه گذاری مانند صندوق های در اوراق بهادار با درآمد ثابت و صندوق هایی که بخش اعظم داراییهایشان به شکل سپردۀ بانکی نگهداری می شود، در سال گذشته عملکردی کم نوسانی داشتند و گروهی دیگر از صندوق ها با توجه به وضعیت کلی بازار عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشتند.
اين كارشناس ادامه داد : سهم صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت از این تغییرات بیشتر بوده است، به طوری که در پایان گذشته حدود 75 درصد از ارزش کل صندوق ها به صندوقهای سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص دارد که بخش اعظم وجوه جمع آوری شدۀ سرمایه گذاران این صندوق ها صرف خرید اوراق بهاداری مانند اوراق مشارکت، صکوک، گواهی سپردۀ بانکی و یا سایر موارد ذکر شده در امیدنامه شان می شود.
کارشناس سابق مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تاكيد کرد : در مجموع طی سال 90، بیشترین بازده ها متعلق به صندوق های سرمایه گذاری سینا، آرین و بورسیران بود که به ترتیب توانستند 47، 36 و 31 درصد بازدهی کسب کنند و کمترین میزان بازدهی نیز متعلق به صندوق سرمایه گذاری رضوی بود.
مقدسيان تصريح كرد: از نقطه نظر تعدادی، در حالی که در پایان سال 89 تعداد صندوقهای سرمایه گذاری به 53 عدد می رسید، در پایان اسفند ماه 90 تعداد صندوقهای فعال به 77 عدد رسید.
ایمان مقدسیان خاطر نشان کرد : از حیث ارزش در سال 90 تغییرات مثبت زیادی ایجاد شد به گونه ای که ارزش کل صندوق های سرمایه گذاری از حدود 8800 میلیارد ریال به بیش از 18 هزار میلیارد ریال رسید./ق2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار