يك متخصص تغذيه گفت: نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه مصرف پياز در پيشگيري از بيماري هاي مختلف تأثير شگرفي دارد.

دكتر بهرام دلاوريان، متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: پياز يک گياه با خواص شگفت انگيز است كه براي مصارف پخت و پز غذا به کار مي رود و يکي از خواص مهم آن پيشگيري از پوکي استخوان است که با جلوگيري از کاهش مواد معدني بويژه کلسيم در سلول هاي استخواني،از بروز پوکي استخوان جلوگيري مي کند.
وي گفت:مصرف پياز قلب را فعال و گردش خون را تقويت كرده،قند خون و كلسترول را پائين آورده و از سکته جلوگيري مي کند.
دلاوريان درخصوص ديگر خواص مصرف پياز خاطرنشان کرد:پياز به دليل داشتن گوگرد باعث افزايش رشد موهاي سر مي شود و بوي آن خاصيت ميکروب زدايي داشته و الياف غذايي آن دستگاه هاضمه را تقويت مي کند.
اين متخصص تغذيه با مفيد خواندن مصرف پياز در ادامه تصريح کرد: پياز به دليل داشتن آهک، دندان ها را محکم و خطر ابتلا به چندين سرطان را کاهش مي دهد.
دلاوريان در ادامه گفت:نتايج تحقيق مصرف زياد پياز درخانواده ها نشان داده است که 84 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان مري، 56 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، 83 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه، 73 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و 71 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و 38 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان کليه در مقايسه با خانواده هايي که پياز کمتري مصرف مي کنند را ،موجب شده است.
وي ادامه داد:اين گياه خوراکي از بيماري آب مرواريد در چشم نيز جلوگيري مي کند،به همين دليل مصرف آن به افراد سالمند توصيه مي شود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.