رئيس سازمان بازرسي كل كشور با تاكيد بر ضرورت فرهنگ‌سازي براي مصرف توليدات داخلي و رفع مشكلات توليد و صادرات در كشور، از تقويت دفتر حمايت از سرمايه‌گذاري سازمان بازرسي خبر داد و گفت: شعار "توليد ملي،‌حمايت از كار و سرمايه ايراني" در خروجي دستگاه‌ها ترجمه عملياتي پيدا كند.

به گزارش حوزه حقوقي و قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور صبح امروز در نخستين جلسه عمومي با مديران و كاركنان اين سازمان به پيام مقام معظم رهبري به مناسبت حلول سال نو و نام‌گذاري امسال به عنوان "توليد ملي،‌حمايت از كار و سرمايه ايراني" اشاره كرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در پيام امسال نيز تأكيد داشتند كه ما همچنان به دنبال جهاد اقتصادي هستيم و تحقق اين موضوع براي ما يك اصل است.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي با اشاره به تشديد تحريم‌ها عليه كشورمان گفت: در شرايط كنوني كشور جهت‌گيري مقام معظم رهبري و تأكيدشان بر جهاد اقتصادي كامل دقيق و واقع‌بينانه است كه بايد مورد توجه بيشتر مسئولان قرار گيرد. به عبارت ديگر مي‌توان گفت مقام معظم رهبري در سال گذشته يك بيان كلي در خصوص جهاد اقتصادي مطرح كردند تا جامعه آماده شده و بسترهاي لازم براي تحقق آن فراهم شود و امسال نيز جهت‌گيري كاربردي‌تر و برجسته‌تري به عنوان «توليد ملي،‌حمايت از كار و سرمايه ايراني» را مطرح فرمودند.

وي ادامه داد: اگر كشور بخواهد در عرصه ايجاد اشتغال،‌كاهش تورم، ‌رشد و توسعه توليد ناخالص داخلي به موفقيت برسد حتماً بايد به مقوله توليد توجه داشته باشد. چرا كه توليد داخلي مي‌تواند بستر اين امور را فراهم كند.

*** نبايد شرايطي ايجاد شود كه پيچ و خم توليد و صادرات زياد شود

پورمحمدي با بيان اين‌كه در قبال نام‌گذاري امسال از مسئولين و دستگاه‌هاي مختلف انتظاراتي وجود دارد، افزود: مجلس و دولت در قبال توصيه‌ها و تأكيدات مقام معظم رهبري تكاليفي بر عهده دارند كه بايد انجام دهند. اين‌كه رهبر معظم انقلاب شعاري را مطرح كرده و در طول سال بر آن تأكيد و پيگيري كنند مسئله حل نمي‌شود. بلكه بايد اين شعار در برنامه ريزي‌هاي كشور پياده شود. حال كه مجلس وقت دارد روي برنامه كار كند بايد اين مسئله را مد نظر داشته باشد تا برنامه‌اي را به تصويب برساند كه كشور را به سمت تحقق اين شعار سوق دهد. دولت نيز بايد تلاش كند اين شعار را محقق كند.

وي با تأكيد بر اين‌كه بايد شعار امسال در خروجي دستگاه‌ها ترجمه عملياتي پيدا كند، گفت: با توجه به شعار امسال، دولت بايد در تخصيص بودجه‌ها، سرمايه، امتيازات، مجوزها و محدوديت‌ها رويكرد خود را مشخص كند. نبايد شرايط طوري شود كه پيچ و خم توليد و صادرات زياد ولي پيچ و خم واردات كم باشد. در اين شرايط تأكيد مقام معظم رهبري جايگاه مناسب خود را پيدا نمي‌كند. بنابراين هر گاه سرمايه گذار به اين نتيجه رسيد چنانچه پولش را به توليد اختصاص دهد سود بيشتري عايدش خواهد شد فرموده مقام معظم رهبري ترجمه شده و سرمايه و كار ايراني، خود را نشان مي‌دهد. اما اگر فرد ديد چنانچه در واردات، دلالي و خريد و فروش سود بيشتري عايدش خواهد شد مشخص مي‌شود كه سياست‌ها و برنامه‌ها سمت و سوي ديگري دارد.

*** فرهنگ سازي براي مصرف توليدات داخلي

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: مجلس و دولت بايد تلاش كنند فرمايش رهبري درباره شعار امسال در جاي مناسب خود قرار گرفته و در خروجي كار خود را نشان دهد. مردم نيز اين مسئله را به وضوح مشاهده كرده و مصرف خود را به اين سمت هدايت كنند. مردم نقش تعيين كننده‌اي در اين زمينه دارند اما خيلي وقت‌ها بايد مسئولين مردم را هدايت كرده و امتيازات و جوايزي را براي مصرف توليدات داخلي قرار دهند. يعني اگر قرار است امتيازي داده شود به توليد داخلي اختصاص داده شود كه لااقل مصرف كننده كالاي داخلي را با قيمت مشابه دريافت كند. چرا كه گاهي اوقات مشاهده مي‌شود كالاي داخلي با قيمت بالاتر از قيمت كالاي خارجي عرضه مي‌شود. بنابراين كار مديران در جهت افزايش رغبت مردم براي استفاده از كالاي داخلي اهميت بسيار دارد.

*** رويكرد سازمان بازرسي در سال جديد در جهت تحقق شعار "توليد ملي،‌حمايت از كار و سرمايه ايراني" است

وي با تأكيد بر اين‌كه رويكرد سازمان بازرسي كل كشور در سال جديد بايد در جهت تحقق شعار «توليد ملي،‌حمايت از كار و سرمايه ايراني» باشد گفت: در سال جديد بايد تلاش تمام مديران سازمان بازرسي در اين جهت باشد.

پورمحمدي با اشاره به نشست اخير مسئولان عالي قوه قضائيه گفت: از جمله مسايلي كه در اين نشست اشاره شد عنوان امسال و برنامه‌هاي قوه قضائيه در جهت تحقق اين شعار بود. رياست قوه قضائيه نيز ضمن تأكيد بر حمايت از بخش توليد داخلي به نقش سازمان بازرسي كل كشور در اين زمينه اشاره كرده اعلام كرد كه سازمان بايد با جديت بيشتر اين نقش را ايفا كند. ايشان بر اين رويكرد مهم تأكيد داشتند. يكي بحث مبارزه با فساد است كه تأكيد رياست قوه قضائيه بر اين بود چنانچه بخواهيم بستر توليد را هموار كنيم بايد موانع توليد را برداريم كه معمولاً اين موانع فسادزا بوده است و از مجراها فساد توليد مي‌شود. بنابراين مبارزه با فساد كمك به افزايش توليد داخلي است و بايد بيشتر تلاش خود را در اين جهت معطوف كنيم.

*** دفتر حمايت از سرمايه‌گذاري سازمان بازرسي كل كشور تقويت مي‌شود

وي ادامه داد: سازمان بازرسي كل كشور در زمينه مبارزه با فساد صرفاً به پرونده‌ها نپرداخته و در حوزه‌ها و بخش‌هاي مختلف ورود پيدا كرده و مي‌تواند در زيرساخت‌ها و سياست‌ها كمك كند تا جهت‌گيري مبارزه با فساد در راستاي افزايش توليد به كار گرفته شود. بخش ديگر مبارزه با فساد، كمك مستقيم به افزايش توليد است. مانند بسياري از بازرسي‌هاي نظارتي و نيز دفتر حمايت از سرمايه‌گذاري كه در زمينه كمك به توليد نقش مستقيم دارند. بايد در سال جديد به نحوي برنامه ريزي شود كه دفتر حمايت از سرمايه‌گذاري و شوراهاي استاني اين دفتر و ارتباطي كه اين شوراها با دفتر دارند، ‌تقويت شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به برنامه‌هاي سازمان بازرسي كل كشور براي تحقق شعار «توليد ملي،‌حمايت از كار و سرمايه ايراني» گفت: سازمان بازرسي كل كشور به طور تخصصي در اين حوزه ورود پيدا مي‌كنند تا مشخص شود چه حد مي‌توانيم در اين زمينه به قوه قضائيه مشورت دهيم.

*** نبايد از فعال كردن نظام بهره‌وري و كارآمدن كردن نظام مصرف غفلت كرد

پورمحمدي همچنين با اشاره به تحريم‌هاي اقتصادي عليه ملت ايران گفت: مباحث اقتصادي، بسيار جدي و حائز اهميت است و دشمن از اين طريق وارد شده است. خوشبختانه خداوند متعال منابع بسيار زيادي در اختيار ما قرار داده كه مهم‌ترينش منابع انساني است. با اين وجود نبايد از نگاه برنامه ريزي، اولويت‌بندي، عملياتي و فعال كردن نظام بهره‌وري و كارآمد كردن نظام مصرف غفلت كرد. اگر اين چرخه‌ها كنار هم قرار گيرند مطمئناً موانع حاضر قابل عبور بوده و حتي مي‌توان گام‌هاي بلندتري برداشت.

/س2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار