معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، میزان سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته را 5.3 میلیارد دلار اعلام كرد و گفت: همچنین در این سال 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به كشور وارد شده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و كمك های اقتصادی و فنی ایران، "بهروز علیشیری" با ارایه گزارشی از سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته و برنامه های فراروی این سازمان اظهار داشت: در سال گذشته 140 طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 5.3 میلیارد دلار به تصویب رسیده است .

وی میزان سرمایه خارجی وارده به كشور در سال گذشته كه تاكنون در آن سازمان به ثبت رسیده و مستندات آنها به سازمان سرمایه گذاری ارایه شده را 3 میلیارد دلار اعلام كرد.

*رشد 27 درصدی سرمایه گذاری خارجی در مقایسه با سال 89

علیشیری همچنین گفت: حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب در طول سال1390 در مقایسه با سال پیش از آن ، 27درصد رشد داشته است.

به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ، با توجه به اینكه به طور معمول جمع آوری و بررسی بخشی از اسناد ورود سرمایه هر سال تا سه ماه نخست سال بعد به طول می انجامد، پیش بینی می شود آمار نهایی سرمایه گذاری خارجی جذب شده كشور در سال 1390 از این رقم نیز فراتر رود.

*توزیع بخشی سرمایه گذاری خارجی

علیشیری در ادامه افزود: از كل مقدار سرمایه گذاری مصوب 79 درصد آن مربوط به بخش صنعت،4.5 درصد مربوط به بخش خدمات و 4 درصد آن مربوط به حوزه كشاورزی می باشد و از كل میزان سرمایه وارده به كشور حوزه های معدن شامل نفت،‌گاز، بخش صنعت ، بخش پتروشیمی، بخش ساختمان و گردشگری به ترتیب بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

*بازاریابی پروژه های سرمایه گذاری خارجی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح كرد : در راستای معرفی فرصت های سرمایه گذاری كشور به سرمایه گذاران بالقوه خارجی ، موضوع شناسایی هدفمند فرصت های سرمایه گذاری همچنان به عنوان اولویت های این سازمان در سال گذشته مطرح بوده است .

وی گفت: در این راستا با برگزاری همایش بزرگ معرفی سرمایه گذاری خارجی تهران با حضور رییس جمهوری ، فرصت های سرمایه گذاری خارجی كشور در حوزه های مختلف در چارچوب نشست های تخصصی به بیش از 250سرمایه گذار خارجی از كشورهای مختلف دنیا حاضر در همایش معرفی شده است.

*آماده سازی هزار و 107 فرصت سرمایه گذاری

وی همچنین شناسایی و بررسی هزار و 372 فرصت و پروژه سرمایه گذاری جهت معرفی به سرمایه گذاران خارجی، آماده سازی و قراردادن اطلاعات فنی ،‌مالی و اقتصادی هزار و 107 فرصت سرمایه گذاری به ارزش تقریبی 100 میلیارد یورو در سایت فرصت های سرمایه گذاری ایران را از دیگر اقدامات در حوزه فرصت یابی و تشویق سرمایه گذاری خارجی بر شمرد .

علیشیری، با بیان آنكه كه طی سال جاری 287 طرح سرمایه گذاری خارجی تحت پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی، توسط سازمان مورد ارزیابی و پایش قرار گرفته است، افزود: طبق آمارهای موجود در سازمان اكثر مشكلات سرمایه گذاران خارجی در حوزه تعرفه و عوارض گمركی، مالیات، اخذ تسهیلات بانكی، انتقال مالكیت زمین، جایزه صادراتی، زیر ساخت های نامناسب در شهرك های صنعتی و ارزیابی دانش فنی بوده كه با مكاتبات و مذاكرات این سازمان با دستگاه های متولی و مربوطه بسیاری از آنها تاكنون حل شده است.

وی افزود: اصلاح فرایند گردش كار، كاهش یا حذف رویه های غیرضروری و دست و پاگیر، ایجاد نظام پیگیری فعال درباره درخواست های سرمایه گذاران خارجی كه در نهایت زمان صدور مجوزهای اولیه توسط دستگاه ها و همچنین مجوز سرمایه گذاری خارجی را تا یك چهارم زمان قبلی كاهش داده است از جمله اقدامات صورت گرفته است.

علیشیری تصریح كرد : در سال گذشته همچنین در جهت ایجاد تعامل سازنده و فعال با مراكز خدمات سرمایه گذاری استان ها در راستای آموزش و ارتقاء توانمندی كارشناسان مراكز خدمات استان ها و نظارت بر حسن انجام تصمیمات هیات سرمایه گذاری خارجی اقدامات مفیدی صورت گرفته است .

* هیات مقررات زدایی، تسهیل كننده صدور مجوزها

این مقام مسئول همچنین با بیان این مطلب كه از زمان انتقال مسئولیت دبیرخانه هیات نظارت بر مقررات زدایی و تسهیل شرایط صدور مجوزها و پروانه فعالیت های اقتصادی به سازمان سرمایه گذاری در شهریور 1390، 5جلسه در این خصوص برگزار شده ، گفت :بر اساس بررسی های انجام شده و مصوبات هیات مقررات زدایی دستگاه های اجرایی و وزارتخانه های مرتبط مكلف به اصلاح و بازنگری در مقررات و آیین نامه های موصوف و ارائه پیشنهادات اصلاحی در این خصوص گردیده اند.

*ایجاد نرم افزار پنجره واحد ملی سرمایه گذاری

علیشیری در پاسخ به این سئوال كه برنامه های سازمان سرمایه گذاری جهت تسهیل وتسریع امور سرمایه گذاری خارجی در كشور در سال 91 تصریح كرد: سازمان سرمایه گذاری قصد دارد در راستای تسهیل و تسریع فرایندهای صدور مجوزهای اولیه سرمایه گذاری و مجوز سرمایه گذاری خارجی و سایر درخواست های سرمایه گذاران خارجی از طریق ایجاد نرم افزار پنجره واحد ملی سرمایه گذاری و انجام اقدامات به صورت برخط ، نسبت به بهبود و ارتقاء هر چه بیشتر شرایط و وضعیت موجود اقدام نماید .

وی برنامه ریزی برای تعامل بیشتر و فعال تر با نمایندگان دستگاه های اجرایی و ارتقاء زمینه های لازم برای ایفای هر چه بیشتر نقش تام الاختیاری نمایندگان دستگاه های اجرائی در مركز خدمات سرمایه گذاری خارجی، ارتقاء وضعیت تعامل مركز خدمات سرمایه گذاری خارجی با مراكز ذیربط استانی از برنامه های این سازمان در حوزه سرمایه گذاری خارجی برشمرد.

علیشیری افزود: تقویت نقش مراكز خدمات سرمایه گذاری استانها و ارتقاء سطح توانمندی كارشناسان مراكز استانی، برگزاری كارگاه های آموزشی برای آموزش اشخاص مرتبط با امور سرمایه گذاری خارجی (مراكزاستانی، شركت های فعال مشاور، سایر دستگاه ها و نهاد های مرتبط) از دیگر برنامه های سازمان در حوزه سرمایه گذاری خارجی است.

وی تصریح كرد: برگزاری جلسات تخصصی ویژه با مدیران و كارشناسان چند وزارتخانه و دستگاه تخصصی در امور مربوط به طرح های زیر بنائی به منظور هم اندیشی و ارایه تجارب سازمان جهت تهیه قرارداهای مربوط به اجرای طرح های زیربنائی (بزرگراه، فرودگاه، راه آهن، نیروگاه و غیره كه در چارچوب قراردادهایی نظیر B.O.T ‌ و یا سایر مدل های مشاركت بخش های عمومی – خصوصی (PPP)‌ صورت می گیرد ) در اولویت برنامه های سازمان سرمایه گذاری خارجی قرار دارد.

به گفته وی، اصلاح و تدوین مقررات جدید و حذف مقررات دست و پاگیر از طریق كمیته مربوط به مقررات زدائی، شناسائی فرصت های سرمایه گذاری در چارچوب استاندارد های بین المللی و ارائه آن به متقاضیان سرمایه گذاری خارجی از طریق ارتقاء و توسعه پایگاه اینترنتی ویژه معرفی فرصت های سرمایه گذاری و برگزاری همایش های تخصصی معرفی فرصت های سرمایه گذاری از جمله مواردی است كه در سال جدید جزو برنامه های اولویت دار به شمار می آید.

*آمادگی برای تامین مالی بخش خصوصی

علیشیری در پایان از آمادگی سازمان سرمایه گذاری خارجی برای تامین منابع مالی بخش خصوصی جهت خرید مواد اولیه، تجهیزات، ماشین آلات و غیره از طریق تسهیلات بانك توسعه اسلامی خبرداد.

وی با بیان اینكه نرخ سود این تسهیلات نرخ لایبر به علاوه 3 تا 3.75 درصد بر اساس طرح ها است، گفت: برای این منظور لازم است كه بخش خصوصی درخواست های خود را همراه با مدارك مورد نیاز برای سازمان ارسال نمایند. /ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار