پس از مصاحبه مفصل صداي آمريكا با پرويز ثابتي، سخنگوي بهايي و منفور ساواك كه حاكي از رويكرد جديدي در فعاليت سياسي- رسانه اي ضد انقلاب است، راديو فردا رسانه وابسته به سازمان سيا در اقدامي عجيب و مضحك، رضا پهلوي، فرزند شاه مخلوع را به عنوان چهره اول سال 90 انتخاب كرد.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران، پس از مصاحبه مفصل صداي آمريكا با پرويز ثابتي، سخنگوي بهايي و منفور ساواك كه حاكي از رويكرد جديدي در فعاليت سياسي- رسانه اي ضد انقلاب است، راديو فردا رسانه وابسته به سازمان سيا در اقدامي عجيب و مضحك، رضا پهلوي، فرزند شاه مخلوع را به عنوان چهره اول سال 90 انتخاب كرد. راديو فردا رضا پهلوي را " مهم ترين، تاثير گذارترين و خبر ساز ترين چهره سال 90" دانسته است!
در ميان ديگر چهره هاي برگزيده ارگان سازمان جاسوسي آمريكا در سال 90 نام اصغر فرهادي، گلشيفته فراهاني و محمد نوري زاد نيز ديده مي شود.

اين انتخاب از آنجا اهميت مضاعف مي يابد كه رابطه ويژه ربع پهلوي با پرويز ثابتي از نظر ها دور نماند، روابطي كه از روزهاي نخست پيروزي انقلاب از سوي پرويز ثابتي به عنوان نماينده ساواكي هاي فراري با فرح ديبا شروع و در سال هاي بعد از رضا پهلوي ادامه مي يابد. هر چند مشكلات شخصيتي و فساد فرزند ذكور شاه مخلوع و همچنين رسوايي دستگاه جنايتكار ساواك و عوامل ضد انقلاب با افتخار اينگونه مراودت را علني كند اما رويكرد جديد صداي آمريكاف، راديو فردا، BBC و ديگر رسانه هاي مخالف جمهوري اسلامي نشان از يك ارتجاع علني و عميق در طيف هاي مختلف ضد انقلاب دارد. مصاحبه رپورتاژ گونه مسيح علي نژاد، روزنامه نگار اصلاح طلب و همكار BBC فارسي با فرزند پهلوي دوم از ديگر قرائن اين استيصال است گفتگوي مفصل نيك آهنگ كوثر، روزنامه نگار ضد انقلاب با رضا در واپسين روزهاي سال 1390 در همين راستا به اين سياهه اضافه مي شود از ديگر نكات قابل توجه مصاحبه نيك آهنگ كوثر، تلاش رضا پهلوي است براي ماستماي كردن روابط خانوادگي خود با پرويز ثابتي كه چندي قبل از آن رونمايي شده بود كه نيك آهنگ هم در اين زمينه به كمك ربع پهلوي مي آيد و اظهار نظر مي فرمايد: " پرويز ثابتي هيچ ارتباطي با رضا پهلوي ندارد!" به خاطر اينكه تا كنون فكر مي كرده ثابتي مشاور ربع پهلوي است در سايتش عذرخواهي هم مي كند! يعني از منظر او ثابتي روسياه است و رضا پهلوي رو سپيد كه بايد گفت آن يكي رئيس شكنجه گران بود واين يكي وارث ميليارد ها دلار سرمايه به سرقت رفته ملت ايران وايضا هر غلطي كه امثال ثابتي مرتكب شده اند به دستور خاندان پهلوي بوده است جداي از اين حرف ها ارتباط پهلوي ها با پرويز ثابتي آنچان اظهر من الشمس است كه حتي مطبوعات خارجي نيزدر گزارشات متعدد به اين ارتباط و مراودات مالي في ما بين اشاره كرده اند از جمله "كاني براك" در مقابله در نيويورك كه در سال 2006 منتشر شده اشاره مي كند رضا پهلوي مدت هاست با تيمي از كارگزاران سابق پدر خود از جمله پرويز ثابتي همكاري كند.
در ميان انبوهي از مبادلات مالي افشا شده فقط به عنوان نمونه در طول دهه 80 ميلادي ثابتي از مقرري ماهانه 150هزار دلاري سيا براي رضا پهلوي مبلغ 50 هزار دلار ماهانه براي هدايت جاسوسان ادعايي اش در ايران دريافت مي كرده است وقاحت وارث اموال مسروقه ملت ايران به حدي است كه پس از دريافت مقرري ماهانه از سازمان سيا، پادشاهي عربستان و ... در سال 89 با اعلام شماره حسابي براي راه اندازي تشكيلاتي به نام "اتحاديه دموكراتيك ايران" از ايراني ها درخواست كمك مالي مي كند در پرررويي اين خاندان همين بس كه با وجود ثروت كلاني كه از ايران خارج كرده اند همچنان به دنبال تيغ زني ودزدي است.
درباره دارايي هاي ملي كه شاه و خانواده اش از سال ها قبل از انقلاب بويژه در ماه هاي آخر رژيم از ايران خارج كرده اند اسناد بسياري به دست آمده است اردشير زاهدي ا محرمان دربار پهلوي درباره ميزان ثروتي ك ه شاه موفق به انتقال آنها به خارج از كشور شد چنين نوسته است: " دادستان تهران در زمان شريف امامي فهرست دقيقي از افرادي كه پول هايي را به شكل ارز خارج كرده بودند، استخراج كرد در ميان اين فهرست شخص اعليحضرت به خروج 31 ميليارد دلار از كشور متهم شده بود."
اين سخن را فردي بر زبان رانده كه وزير خارجه و آخرين سفير ايران در آمريكا در دوره محمد رضا پهلوي وداماد او بوده است اردشير زاهدي تنها مقام رسمي رژيم بود كه در زمان بيماري محمد رضا شاه در دوره آوارگي با اوبود براي اقامت پهلوي دوم در آمريكا خيلي تلاش كرد اين در حالي است كه رضا پهلوي در آمريكا خيلي تلاش كرد اين در حالي است كه رضا پهلوي در برنامه پارازيت صداي آمريكا مدعي شده پدرش فقط 62 ميليون دلار ناقابل از ايران خارج كرده است! اكثر منابع داخلي و خارجي رقم اموالي را كه شاه فقط به صورت ارز از كشور خارج كرده است را جداي از طلا و جواهرات، اشياي قيمتي و سهام شركت هاي خارجي) حدود 40 ميليارد دلار برآورد مي كنند.
چرا ربع پهلوي و پرويز ثابتي
در همين باره يك منبع آگاه به وطن امروز گفت تهيه رپورتاژ رسانه اي براي عناصري همچون محمدرضا پهلوي و پرويز ثابتي طي دستورالعملي از سوي سرويس اطلاعاتي انگليس و سازمان سيا به كارگزاران رسانه اي اين دو سازمان صورت گرفته است.
پيش از اين نيز BBCفارسي طي يك سلسله مصاحبه با فرح ديبا، بيوه شاه مخلوع سعي در تطهير و تلطيف چهره او كرده بود كه چندي بعد افشاي زد و بند مالي صادق سبا مدير بخش فارسي تلويزيون بي بي سي براي پخش اين رپورتاژ، ابعاد ديگري از اين ماجرا را روشن كرد. رويكرد تازه سيا و MI6 البته فقط منحصر به پياده نظام رسانه اي نشد و برخي اعضاي شوراي هماهنگي راه سبز اميد همچون مجتبي واحدي، نماينده كروبي هم در راستاي آويزان شدن به سلطنت طلبان، با ربع پهلوي ديدار كردند، ديداري كه نبايد از كنار آن به سادگي گذشت. پخش مصاحبه طلبكارانه پرويز ثابتي با تلويزيون صداي آمريكا كه نخستين حضور علني سخنگوي جنايتكار ساواك بعد از پيروزي انقلاب به شمار مي رود، صداي برخي عناصر ضد انقلاب را هم در آورد، يكي از اين منتقدين در مطلبي آفتابي شدن ثابتي توسط تلويزيون فارسي صداي آمريكا را نشانه سردرگمي و شكست نيروهاي مخالف جممهوري اسلامي دانست و افزود: اپوزيسيون اينك پس از شكست هاي پي درپي دست به دامن ساواك شده است.
پرويز ثابتي كيست؟
ثابتي در بهمن ماه 1337 به عنوان تحليلگر سياسي به استخدام ساواك درآمد به قول خودش از ابتدا با شاه دوست بود و در شرحي كه درباره زندگي اش نوشته و در آغاز كار در ساواك ارائه داده است به اينكه بهايي زاده است، اشاره مي كند.
ثابتي از جمله مأموران ساواك بود كه در رأس يك گروه جهت گذراندن دوره هاي اطلاعاتي به اسرائيل اعزام شد و در همان مأموريت به استخدام موساد درآمد. او درسال 1352 توسط نصيري، رئيس ساواك به سمت مدير كل اداره سوم تعيين و عملا همه كاره ساواك شد در دهه 50 به عنوان سخنگوي ساواك و مقام امنيتي شهرت يافت و با ارتباطاتي كه با مسواد و عوامل اين سازمان درايران داشت حتي در امور مربوط به نمايندگي هاي ساواك در خارج از كشور نيز كه خارج از حدود اختيارات او بود، مداخله مي كرد. اداره كل سوم ساواك جدا از دفتر و بخش مستقل بازجويي، 7 اداره مجزا ديگر را نيز دربر مي گرفت و هر كدام بخش هاي عريض و طويل داشت. زندان كميته مشترك ضد خرابكاري در رديف يكي از ادارات كل سوم بود و واحد اطلاعاتي، اجرايي و پشتيباني اش هر كدام از دواير گوناگون تشكيل مي شد و با يك اداره ساواك برابري مي كرد. شكنجه هاي هولناك، جان دادن زير شكنجه و كشت بازداشت شدگان در آن زندان امري عادي به شمار مي رفت. ثابتي از زمره دوستان نزديك هويدا بود و در ملاقات هايي كه هر چهارشنبه شب با وي داشت اطلاعاتي را در اختيار وي قرار مي داد كه بي گمان از ابزار تثبيت و تداوم قدرت هويدا بود. در هر ارزيابي از موقعيت هويدا نام وي به ميان مي آيد چه درت مام دوران زندگي، روابط نزديك با همكيش خود داشته است. پرويز ثابتي در پاييز 57 در اواخر دولت ازهاري با بالا گرفتن شعله هاي انقلاب به ژنو گريخت و ازآنجا به اتفاق شعله هاي انقلاب به چنو گريخت و ازآنجا به اتفاق همسرش به اسرائيل رفت و پس از مدتي در شهر سانفرانسيسكوي آمريكا در خانه هاي مجلل مسكن گزيد او در همه سال هاي بعد از انقلاب تا امروز از مشاوران سيا و موساد در امور ايران بوده است./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار