يك كارشناس مطالعات آمريكا، قضاوت هاي احمد شهيد در مورد جمهوري اسلامي ايران را كاملا ناعادلانه خواند و گفت: اين گونه گزارش ها ناظر به تمام حقايق درباره ايران نيست.



فواد ايزدي كارشناس مطالعات آمريكا، در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران در تحليل ساختار حزبي در ايران درمقايسه با آمريكا، فضاي حزبي درايران را داراي تنوع بيشتري دانست و اظهار داشت: در آمريكا سيستم احزاب بر دو حزب استوار است كه اين دو حزب ورود حزب سوم را به سيستم سياسي كشور غيرممكن مي سازد اما در ايران ورود جريان هاي مختلف به فضاي سياسي كشور بيشتر و كاملا محسوس است.
 

وي با بيان آنكه دو حزب موجود در آمريكا از منابع مالي يكساني تغذيه مي شوند، تصريح كرد: اين دو حزب تقريبا با يكديگر هم‌نظر هستند و براي تأمين هزينه هاي مالي انتخاباتي خود بايد نظرات خود را با سازمان هاي پوشش دهنده مالي يكسان كنند. بنابراين اين دو حزب نظراتي را كه باعث ضربه زدن به منابع مالي حامي خود شود ابراز نمي كند.

 

اين كارشناس مسائل آمريكا در ادامه افزود: در ايران هزينه كمتري براي انتخابات صرف مي شود و افراد مستقل به طور راحت تري مي توانند در فضاي سياسي كشور اظهار نظر كنند.
 

وي با بيان آنكه مشاركت سياسي مردم ايران در مقايسه با مردم آمريكا بالاتر است گفت: ميانگين مشاركت مردم در انتخابات آمريكا در آخرين دوره رياست جمهوري اوباما نسبت به دوره هاي قبلي افزايش بيشتري پيدا كرد چرا كه اوباما رنگين پوست بود اما بازهم در مقايسه با ميزان مشاركت 65درصدي مردم ايران بالا نيست.
 

ايزدي افزود: مشاركت بالاي مردم در انتخابات ايران به منظور حمايت از نظام سياسي كشور خويش است.
 

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران با ذكر رعايت حقوق افراد در ايران گفت: در مقايسه درصد آزادي در ايران و آمريكا مي توان به نظرات متفاوتي كه در اين دو كشور بيان مي شود اشاره كرد؛ براي مثال در ايران نظرات مختلفي در رابطه با نقد ساختار دولت و يا نقد مباحث ريشه اي كشور مطرح مي شود كه افراد مي توانند با هزينه اندكي از اين نظرات مطلع شوند اما چنين امكاني در آمريكا وجود ندارد و در روزنامه هاي رسمي كشور مانند وال استريت ژورنال شايد سياست هاي اقتصادي حكومت اوباما مورد نقد قرار بگيرد اما هيچگاه مباحث ريشه سرمايه داري مورد سوال قرار نمي گيرد بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه آزادي بيان درايران نسبت به آمريكا بيشتر است هرچند كه اين آزادي مطلق نيست.
 

فواد ايزدي در ارزيابي شانتاژهاي رسانه هاي غربي مانند گزارش احمد شهيد گفت: در دنياي امروز نهادهايي وجود دارد كه تنها اسم نهادهاي بين المللي را يدك مي كشند اما عملكرد آنان در دست قدرتهايي است كه در سازمان ملل داراي حق وتو هستند.

 

وي با بيان اينكه ساختار سازمان ملل به گونه اي است كه بحث آزادي و دموكراسي خواهي در آن براي برخي كشورها ناديد گرفته مي شود اظهارداشت: براي مثال، وضعيت حقوق هسته اي در ايران به طوري زير هجمه قرار مي گيرد كه رژيم صهيونيستي داراي كلاهك هاي هسته اي است و كسي هجمه اي به آن وارد نمي كند. از سويي بسياري از اصول حقوق بشري كه در ايران مورد نقد قرار مي گيرد نه تنها درست نبوده بلكه بيشتر از سايرملل نيز حمايت مي شود.
 

اين كارشناس مسايل آمريكا در پايان قضاوت احمدشهيد را كاملا ناعادلانه خواند و افزود: وظيفه ماست كه ساختار ايران را همانگونه كه هست به جهان بشناسانيم و در فضاي رسانه اي هجمه هايي كه برعليه ايران وارد مي شود را منفعل كنيم كه در اينجا جاي كار وجود دارد و بايد عملكرد خود را در اين زمينه تقويت كنيم.

/ع2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار