مصرف بي رويه و زياد انواع آنتي بيوتيك ها در كشور علاوه بر اينكه مقاومت دارويي عوامل بيماري زا را افزايش مي دهد بلكه موجب ايجاد گونه هاي خطرناك ميكروب ها نيز مي شود.

دكتر محمد صادق بهاري، داروساز و متخصص داروشناسي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:‌آنتي بيوتيك ها از پرمصرف ترين و پركاربردترين داروها در سراسر جهان است كه موارد مصرف آنها در سالهاي اخير با سرعت بسيار زيادي در حال افزايش بوده كه اين امر نگراني هاي زيادي را به وجود آورده است.
وي با بيان اينكه قسمت قابل ملاحظه اي از موارد مصرف آنتي بيوتيك ها در كشور به صورت خودسرانه و خارج از تجويز پزشك است تصريح كرد: بر اساس برخي از آمارها و مطالعات، نزديك به نيمي از موارد مصرف آنتي بيوتيك ها در كشور بدون نسخه پزشك صورت مي گيرد حال آنكه بيشتر اين مصرف هاي دارويي چندان مورد نياز نبوده است.
بهاري با هشدار نسبت به عوارض خطرناك و حتي غيرقابل جبران مصرف زياد آنتي بيوتيك ها در كشور افزود: مصرف بي رويه و زياد آنتي بيوتيك ها علاوه بر اينكه مقاومت دارويي عوامل بيماري زا را افزايش مي دهد بلكه موجب ايجاد گونه هاي خطرناك ميكروب ها نيز مي شود.
وي تاكيد كرد: در واقع ميكروب ها با ايجاد ژن مقاوم در برابر آنتي بيوتيك ها اين مقاومت را از نسلي به نسل ديگر منتقل كرده و حتي اين ژن ها از يك گونه ميكروبي به گونه هاي ديگر انتقال مي يابند كه همين موضوع نيز مي تواند به ايجاد گونه هاي خطرناك و مقاومت ميكروب ها كمك كند.
وي يادآور شد، بر اساس گزارش هاي جهاني مصرف زياد و بي رويه آنتي بيوتيك ها به يك معضل جدي و خطرناك جهاني تبديل شده و سازمان بهداشت جهاني در گزارش هاي اخير خود از آنتي بيوتيك ها به عنوان يكي از مهمترين عوامل افزايش مرگ و مير در برخي از جوامع نامبرده است.
بهاري خاطر نشان كرد: پرهيز از مصرف بي رويه آنتي بيوتيك ها چه نوع خوراكي و چه نوع تزريقي اين داروها و استفاده از آنها فقط در موارد تجويز پزشك اصل بسيار مهمي است كه همه مردم جامعه بايد به آن توجه كرده و آن را رعايت كنند.
 

*بيشتر گلودردها و سرماخوردگي ها نياز به درمان آنتي بيوتيكي ندارند
در ادامه جعفر عادلي متخصص بيماري هاي داخلي گفت: گلودردها و سرماخوردگي ها از مهمترين بيماري ها و نارسايي هايي هستند كه قسمت قابل توجه مصرف آنتي بيوتيك ها مربوط به آنها است.
وي تاكيد كرد: بيشتر گلودردها و سرماخوردگي ها در فصول مختلف سال نياز به درمان آنتي بيوتيكي ندارند و با استراحت و كمي مراقبت از خود بهبود مي يابند.
عادلي با بيان اينكه برخي از افراد به دليل ترس از تشديد گلودرد و سرماخوردگي خود اقدام به مصرف زياد آنتي بيوتيك هايي همچون آموكسي سيلين و كلدستاب مي كنند اظهار داشت: در واقع بيشتر سرماخوردگي ها موجب ايجاد بيماري هاي ديگر همچون تب روماتيسمي نمي شوند و نبايد به بهانه وجود ارتباط بين سرماخوردگي و ساير نارسايي ها اقدام به مصرف خودسرانه داروها كرد.
اين متخصص بيماري هاي داخلي گفت: بر اساس شواهد و مطالعات متعدد افرادي كه به صورت خودسرانه و بي رويه اقدام به مصرف آنتي بيوتيك ها مي كنند بيشتر از ديگران دچار نارسايي ها و بيماري هاي دروني همچون مشكلات گوارشي مي شوند و در مقايسه با ديگران بيشتر در معرض ناتواني و مرگ و ميرهاي زودرس به ويژه در سنين ميانسالي به بعد هستند.
عادلي يادآور شد، مهمترين توصيه به عموم مردم اين است كه در صورت ابتلا به بيماري هاي عفوني مانند گلودرد، سرماخوردگي و آنفلوانزا، حتما به پزشك مراجعه كرده و فقط در صورت تجويز پزشك اقدام به مصرف آنتي بيوتيك هاي خوراكي يا تزريقي كرده از مصرف اين داروها به صورت خودسرانه و بي رويه جدا پرهيز كنند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار