نمايش هاي شركت كننده در جشنواره سي ام تئاتر فجر، طبق رسم هر سال، اجراهاي عمومي خود را در اسفند ماه آغاز كردند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، اسفند ماه 90 آخرين ماه سال، تئاتر تنها درگير مسائل هميشگي چون اجراهاي عمومي و ارزيابي هنرمندان از مشكلات و مسائل حمايتي بود.

اين ماه به دليل اين كه پس از جشنواره تئاتر فجر، يعني بهمن ماه قرار دارد، از لحاظ اتفاقات تئاتري به نوعي فروكشي مي كند، زيرا جشنواره آن قدر با جنجال روبروست كه اسفند ماه آرامي محسوب مي شود.

اسفند ماه 90 مانند اسفند ماه هر سال اجراهاي عمومي نمايش ها را در سالن هاي مختلف به دنبال داشت.

نمايش هاي "سيدروماك" به كارگرداني محمود رضا رحيمي در كارگاه نمايش، "شمال از جنوب غربي" به كارگرداني ايوب آقا خاني، "موميا" به كارگرداني هاي مرزبان، "باروي بلند بابل" به كارگرداني مهدي فرجامي و "مشروطه بانو" به كارگرداني حسين كياني نمايش هايي بود كه پس از پايان جشنواره كار خود را در تئاتر شهر آغاز كرد.

از بين اين آثار، نمايش "مشروطه بانو" شركت كننده در جشنواره نبود و پيش از آغاز جشنواره به صحنه رفت، اما پس از جشنواره، با تغيير در گروه بازيگران اجراي خود را از سر گرفت.

نمايش "باروي بلند بابل" نيز نمايش بود كه در تالار قشقايي به صحنه رفت.

سالن قشقايي قرار بود پس از اتمام جشنواره ميزبان نمايش از منيژه محامدي باشد كه به دليل مشكلات حمايتي اين مسئله صورت نگرفت.

در اين ماه شوراي محيطي تئاتر شهر، مبني بر بهره وري از امكان خارج از سالن مانند كافه تريا و سالن هاي انتظار، برنامه ريزي هاي خود را براي نمايش هاي سال جديد انجام داد.

تماشاخانه ايرانشهر نيز با تمام شدن جشنواره سي ام ميزبان نمايش "آمديم، نبوديد، رفتيم" به كارگرداني رضا حداد بود كه از 5 اسفند آغاز شد.

اين نمايش هم اكنون در سالن استاد سمندريان به صحنه مي رود.

همچنين نمايش "شرق شرق است" به كارگرداني مسعود رايگان نيز كه پيش از جشنواره در سالن شماره اجرا شده بود، به كار خود ادامه داد.

تالار مولوي نيز در اين ماه و پس از جشنواره ميزبان نمايش "مخزن" به كارگرداني جلال تهراني بود.اين نمايش 24 اسفند بكار خود پايان داد.

مسابقه نمايشنامه نويسي "روزنه آبي" ويژه بزرگداشت استاد اكبر رادي نيز از برنامه هايي بود كه در اسفند 90 رخ داد. در اين مراسم آثار نمايشنامه نويسان جوان مورد داوري قرار گرفت و جوايزي به آن ها تقديم شد.

جشنواره تئاتر دانشگاهي كه به پانزدهمين دوره خدا نزديك است، دراسفند ماه طي يك نسبت اهداف و برنامه هاي خود را اعلام كرد. اين جشنواره قرار است در دوره جديد خود با محور پژوهش رويكردي بديع را وارد كار خود كند.

نمايش "نوروز و پيروز" نوشته و كار جواد انصافي در اسفند ماه به مناسبت نزديك شدن به عيد، اثري با 8 سال تحقيق و پژوهش درخصوص آئين هاي نوروزيدر تماشاخانه سنگلج اجرا شد.

همچنين استعفاي مسعود پاكدل از رياست تالار وحدت و پانته آ بهرام از شوراي انتخاب متون تماشاخانه ايرانشهر، ادامه زنجيره استعفاهاي سال 90 در اسفند ماه بود./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار