يك كارشناس بورس، گفت: تنها راه نجات بورس و هدايت سرمايه هاي سرگردان به سمت توسعه بازار تزريق نقدينگي و حمايت از سرمايه گذاران است.

همايون دارابي كارگزار بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ضمن اشاره به مسايل داخلي و خارجي تاثيرگذار بر اقتصاد كشور، گفت: در بخش اقتصاد جهاني با توجه به بحران و ركود اقتصاد دنيا، به طور ميانگين شاهد كاهش 20 درصدي قيمت كالاهاي پايه نظير مس، روي و ... نسبت به ابتداي سال بوده ايم.

وي افزايش قيمت سكه، ارز و خروج سرمايه و حركت سرمايه به سمت بازار كاذب را از مهمترين عوامل موثر در ركود بازار سرمايه دانست و افزود: بايد براي كنترل بازارهاي موازي تلاش كرد اگر عرضه ها مطابق با اصل 44 قانون اساسي صورت گيرد، بازار به طرف رونق قدم خواهد گذاشت، در غير اين صورت نبايد به آينده بازار اميدوار بود.

دارابي تاكيد كرد: براي تقويت بازار بايد نقدينگي تزريق كرد و سرمايه گذاران واقعي حمايت كرد تا بتوان به رشد اقتصادي كشور كمك كرد.

وي در ادامه افزود: در حيطه اقتصاد داخلي نيز ابهامات به وجود آمده در حوزه بسياري از صنايع مانند بحث حقوق مالكانه براي شركت هاي سنگ آهني، تشديد تحريم ها و به تعويق افتادن طرح هاي توسعه شركت ها، سوء استفاده در شبكه بانكي و عدم قدرت جذب نقدينگي با توجه به نرخ تورم براي بانكها و ... توجيه كننده ضعف بورس از ابتداي سال تاكنون بوده است.

دارابي تصريح كرد: با توجه به ايجاد ابهامات و افزايش ريسك هاي سيستماتيك بازار در حوزه مسائل سياسي داخلي و خارجي كه دورنماي آتي بورس را مبهم كرده است، شاهد افت فعاليت و جذب سرمايه به بازار سهام هستيم.

*وضعيت بورس به شدت در شرايط فعلي به ريسك هاي بيروني و كلان كشور وابسته است

وي در ادامه به وضعيت بورس تا پايان سال اشاره كرد و گفت: وضعيت بورس به شدت در شرايط فعلي به ريسك هاي بيروني و كلان كشور وابسته است و با توجه به پيش رو بودن انتخابات مجلس و فشارهاي سياسي غرب، قطعا تا پايان سال نوسان هايي را در بازار شاهد خواهيم بود.

اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به تاثير رشد دلار بر بورس تهران ادامه داد: از لحاظ تحليلگران، ابتدا شرايط كلان اقتصاد كشور بررسي مي شود و سپس بررسي صنايع و شركت ها صورت مي گيرد كه با توجه به مبهم بودن بخش ابتدايي (چشم انداز كلان)، واكنش بازار به رشد دلار كمتر از شرايط عادي بوده است.

اين كارگزار بورس افزود: همچنين نرخ تبديل دلار با نرخ مرجع يا قيمت بازار مسئله اي است كه براي بسياري از شركت ها شفاف نيست، اما در مجموع مي توان انتظار داشت با گذشت زمان، بازار به شركت ها و صنايع صادراتي واكنش مثبتي نشان دهد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار