رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل از فراهم شدن امکان جراحی و پیوند اعضا در استان خبر داد.

 فرهاد پور‌فرضی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: قبلاً برای پیوند اعضای قطع شده، بیماران حادثه‌دیده به سایر استان‌ها اعزام می‌شدند و تاخیر و مشکلات راه، ضریب موفقیت را به حداقل و یا صفر می‌رساند و نتیجه‌ای برای فرد حادثه ‌دیده عاید نمی‌شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص رشته‌های مختلف این پیوندها خوشبختانه در مراکز بیمارستانی استان انجام می‌شود.
دکتر شفایی عضو هئیت علمی دانشگاه و جراح فوق تخصص پلاستیک و ترمیمی نیز در خصوص عملهای جراحی ترمیمی در این استان گفت: امروزه جراحی میکروسکوپی نقش بینادی در علم جراحی ترمیمی دارد که البته نیازمند وسایل مخصوص ار قبیل میکروسکوپ، پرسنل آزموده در اطاق عمل و بخش مراقبتهای پس از عمل می باشد. با توجه به بسترهای فراهم شده توسط دانشگاه و حضور متخصصین مورد نیاز در استان به لطف الهی اینگونه عمل های جراحی از این پس در اردبیل انجام می شود.
وی افزود: در این راستا در چند ماه اخیر 4 مورد جراحی ترمیمی، پیوند عضو و فلپ آزاد توسط وی انجام شده است.
وی به تشریح این جراحی ها پرداخت و توضیح داد: خانم 30 ساله ای که در اثر کار با دستگاه علف بر دچار قطع شدگی و کندگی انگشت شست دست راست شده بود طی عمل جراحی 8 ساعته در بیمارستان فاطمی اردبیل با کمک جراحی میکروسکوپی تحت پیوند قرار گرفت و در معاینات بعدی که بیش از سه هفته طول کشید موفقیت این عمل به صورت صد در صد مشخص شد.
جراح فوق تخصص پلاستیک و ترمیمی افزود: مورد دیگر آقای 45 ساله ای بود که در اثر سانحه دچار آسیب شدید تاندون آشیل و کندی نسوج نرم و محافظ روی تاندون آشیل شده بود پس از ترمیم تاندون توسط همکار ارتوپدی به سرویس جراحی پلاستیک و ترمیمی ارجاع شد و با توجه به اینکه تاندون اشیل نقش حیاتی در راه رفتن داشته و در صورت عدم پوشش مناسب بافتی دچار خشکی و از بین رفتن می شود تحت جراحی فلپ آزاد قرار گرفت.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به قابلیتهای موجود در استان اردبیل، وجود نیروی متخصص، امکانات و تجهیزات مورد نیاز در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خوشبختانه این امکان فراهم شده تا از این به بعد موارد مبتلابه که قبلا به سایر استانها ارجاع می شد در اردبیل انجام شود./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار