مقامات کنگره و دولت آمريکا اعلام کردند باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور روز جمعه گفت: در بازار جهاني به اندازه کافي نفت وجود دارد و اين امر مي تواند به کشورها اجازه دهد واردات نفت خود را از ايران کاهش دهند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ، اوباما در یادداشتی خطاب به وزیران خارجه، دارایی و انرژی آمریکا اعلام کرد که پس از بررسی های لازم به این نتیجه رسیده است که به اندازه کافی نفت و محصولات نفتی به بازارهای جهانی عرضه می شود که بتواند جایگزین قطع قابل توجه صادرات ایران باشد.

بر اساس قانون تحريمهاي ايران که در ماه دسامبر گذشته در آمريکا به تصويب رسيد، اوباما موظف بود تا سي ام ماه مارس اعلام کند آيا بهاي نفت و ميزان تامين نفت توليدي در کشورهايي به غير از ايران در بازار به اندازه اي است که مصرف کنندگان بتوانند خريد نفت را از ايران به ميزان قابل توجهي کاهش دهند. اين تصميم گيري توسط اوباما هر شش ماه بايد تکرار شود.

اين اقدام در حالي صورت مي گيرد که دولت آمریکا پیش تر ژاپن و 10 عضو اتحادیه اروپا را از اجرای این مجازات ها مستثنی کرده است و اين خود نشانه "تبليغاتي بودن" اين اقدام است.

ده روز قبل کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داده بود که اختلال در صادرات نفت ایران می تواند "تبعاتی جدی" برای اقتصاد جهانی داشته باشد. به گفته لاگارد، بر اساس محاسبات صندوق بین المللی پول، وقوع وقفه در صادرات نفت ایران می تواند قیمت نفت در بازارهای جهانی را ۲۰ تا ۳۰ در صد افزایش دهد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار