سرمربی تیم ملی گفت: فوتسال ایران با سطح علمی جهان فاصله زیادی دارد و باید در این زمینه کارهای زیادی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران علی صانعی در سال 90 وقت خود را صرف ایجاد تغییر و تحولات در تیم ملی فوتسال کرد.
صانعی به جوانگرایی روی آورده میانگین سنی تیم را برای مسابقات جام جهانی پایین آورد.

علی صانعی ،‌ سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان در این مورد به خبرنگار ما گفت:لیگ امسال از لحاظ نظم و ترتیب یکی از بهترین لیگ های سال های اخیر بود.

با توجه به حضور باشگاهها در مسابقات جام رمضان لیگ امسال دیرتر از سال های گذشته آغاز شد. ولی با این وجود مسابقات با نظم و ترتیب زیادی به صورت فشرده برگزار شد. به دلیل اهمیت لیگ ما در اکثر بازی ها مانند بازی با کرواسی در برد بازی با روسیه در اصفهان بدون تمرین به مصاف حریفان رفتیم. چرا که لیگ در درجه اول اهمیت برای ما قرار دارد.

وی در خصوص عملکرد تیم ملی تصریح کرد:ما سال سختی را پشت سر گذاشتیم بازی های خوبی انجام دادیم و تغییرات بنیادین در ترکیب تیم ملی ایجاد کردیم. خدا را شکر علی رغم ایجاد مشکلات کوچک در این زمینه هیچ حاشیه ای نداشته و حد کمال آرامش برای تیم ملی و سال آینده برنامه ریزی کردیم.

وی در خصوص جوانگرایی در تیم ملی تصریح کرد:جوانگرایی مهم ترین برنامه تیم ملی در سال 2011 بود. من تا جایی که امکان داشت امسال ترکیب تیم ملی را جوان کردم.

در نقاطی که احساس کردم بازیکنان سن بالایی داشته و به همین دلیل کارایی چندانی برای من ندارند و یا انگیزه پایین برای فعالیت در تیم ملی دارند،‌ ترکیب تیم ملی را تغییر داده و بازیکنان جدید و جوان را جایگزین کردم.

وی گفت: از جایگزینی بازیکنان رضایت کامل دارم در هر بازی بین المللی اگر به لیست تیم ملی نگاهی داشته باشید متوجه می شوید که در هر بازی ترکیبات بسیار متفاوتی داشتیم. در هر بازی تعداد زیادی بازیکن جدید را در لیست قرار داده و به همه آنها هم بازی دادیم.

تا اعتماد به نفس لازم برای بازی مقابل تیم های خارجی را به دست بیاورند من به جوانان اعتماد کردم و میدان را به دست آنها سپردم.

سرمربی تیم ملی تصریح کرد:مهدی جاوید،‌حمید احمدی،‌علی کیانی،‌بهروز جعفری ،‌بابک سهرابی، احمد اسماعیل پور ،‌مهدی زارع و حمید رضا یوسفی از جوانانی هستند که به تیم ملی آورده شده و همگی دارای پتانسیل و استعداد درخشانی هستند.

این جوانانی هستند که به تیم ملی آورده و همگی دارای پتانسیل بالا و استعداد درخشانی هستند .

این جوانان شاید امروز جای بازیکنان دائم مثل وحید شمسایی یا محمد طاهری را نگیرند. ولی در آینده نزدیک جزو سرمایه های اصلی تیم ملی خواهند بود.

جوانانی که به ما اضافه شدند همگی زیر 23 سال بوده و حداقل تا سه نسل آینده فوتسال را تشکیل می دهند.
چرا که در این جمع حتی بازیکن 19 ساله هم وجود دارد.

وی با اشاره به بازیکنان با تجربه گفت:بازیکنانی مثل وحید شمسایی ،‌محمد طاهری ،‌محمد کشاورز،‌مصطفی نظری،‌و اصغر حسن زاده ستون های تیم ملی هستند. بدون شک این بازیکنان هر تیمی باشند جزو بازیکنان اصلی و مهره های اصلی تیمشان بوده و نمی توان آنها را به راحتی جایگزین کرد.

به تازگی مسعود دانشور از بند مصدومیت رها شده و به آمادگی رسیده و مجید لطیفی و جواد اصغری مقدم هم شرایط خوبی دارند.
امیدوارم با این ترکیب بازیکنان جوان و با تجربه در اولین میدان رسمی که مسابقات غرب آسیا است بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.

*شمس زحمات غیرقابل انکاری برای فوتسال کشید

علی صانعی در خصوص حضورش در تیم ملی خاطرنشان کرد:حسین شمس زحمات غیرقابل انکاری برای تیم ملی فوتسال کشیده و نتایج خوبی هم گرفت.

زمانی که شمس تیم ملی را تحویل گرفت ما سوم،‌آسیا بودیم و در رنکینگ جهانی در رده نهم قرار داشتیم.

وی افزود: با بازی های خوب تیم ملی در مسابقات جام جهانی و قهرمانی آسیا تغییرات چشمگیری در جایگاه ایران در آسیا ایجاد شد. به قهرمانی بالمنازع ایران در آسیا رسیدیم و در جام جهانی به تیم اول دنیا پیوستیم.

وی خاطرنشان کرد:در مسابقات جام جهانی ما با تیم های لیبی‌،اروگوئه،‌چک،‌اسپانیا،‌هم گروه بودیم و بعد از درخشش مقابل اسپانیا مصمم شدیم از گروه خود صعود کنیم.

لیبی و اروگوئه را با قدرت مغلوب کردیم و از گروه خود صعود کردیم. در آن زمان من هم یکی از اعضای کوچک آن کادر بودم و در کنار تیم ملی صعود کردم.

صانعی با اشاره با برکناری تیم ملی تصریح کرد:با برکناری حسین شمس من و علی فراشی به عنوان مربیان تیم ملی احساس مسئولین کردیم و تصمیم گرفتیم برنامه تیم ملی را به صورت منسجم ادامه دهیم، من میدانستم چه راه سختی را در پیش رو دارم. ولی با این حال قبول کرده و سرمربیگری تیم ملی را برعهده گرفتم.

صانعی در خصوص بازگشت جوراندیرو سرمربی سابق تیم ملی به عنوان تیم ملی گفت:من خودم خواستم جوراندیرو را به ترکیب اصلی تیم ملی بازگردد. ما در تیم ملی دست تنها بودیم و احتیاج به یک نیروی کمکی داشتیم.

وی تصریح کرد: ما در تیم ملی دست تنها بودیم و احتیاج به یک نیروی کمکی داشتیم. با توجه به شناخت کامل جوراندیرو از بازیکنان تیم ملی از او خواستیم که به تیم ملی بازگشته و به ما کمک کند. البته جوراندیرو مدتها پیش سمت مشاوره تیم را برعهده داشته و از او درخواست کردیم تا رسما در کنار ما به عنوان مربی فعالیت کند.

*جوراندیرو بازیکنان زیادی را کشف کرده است

وی گفت: جوراندیرو به شخصه تعداد زیادی از همین نیروهای اصلی را به تیم ملی معرفی کرده و سابقه درخشانی در فوتسال ایران دارد.

*فاصله زیادی با فوتسال علمی جهان داریم

وی در خصوص علمی کردن فوتسال گفت: فوتسال ایران با فوتسال علمی جهان فاصله دارد همان طور که هیچ کس با خواندن کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی راننده نمی شود هیچ کس هم با کتاب و جزوه مربی نمی شود.

وی گفت: مربیان ایران باید مربیگری این رشته اصولی یاد بگیرند و پس از ان وارد کار عملی مربیگری شوند. امسال کلاس های مربیگری خوبی در ایران برگزار شد.

حتی حضور در کلاس های مربیگری کشورهای دیگر نقش مهمی در تربیت مربیان بزرگ دارد. مربی که فوتسال را به صورت اصولی یادبگیرد عملکرد کاملا متفاوتی خواهد داشت.

وی با اشاره به تکنیک های ورزش اصولی تصریح کرد:در درجه اول باید چیزی فراتر از یک کمیته در دل فدراسیون باشیم. فوتسال حداقل باید به معاونت تبدیل شود.

باید کمیته های فوتسال تفکیک شود و کمیته های تخصصی آموزش فوتسال،‌مربیگری فوتسال،‌و کمیته انضباطی، فوتسال تشکیل شود. این مهم ترین قدم در اولی کردن این رشته است. در کشورهای فوتسال خیز جهان فوتسال چیزی بیشتر از یک اتاق است و ما هم با الگوگیری از این کشورها می توانیم تشکیلات خود را گسترش داده و با افزایش کلاس های آموزش براساس علوم روز دنیا تغییراتی اساسی در این رشته ایجاد کنیم. علاوه بر این باید منابع فوتسال کشور تغییر کند در حال حاضر کتاب مدونی در زمینه فوتسال در کشور ترجمه شده است.

ولی اگر کمیته ای مخصوص آموزش فوتسال تشکیل شود ترجمه کتاب های روز دنیا می تواند انقلابی در این رشته در کشورمان ایجاد کند.
صانعی در خصوص برنامه های ارتقای فوتسال ایران تصریح کرد:برگزاری لیگ تاثیر مستقیمی در پوپایی تیم ملی دارد. ولی علاوه بر مسابقات لیگ باید مسابقات فوتسال جام حذفی برگزار شود چرا که ما در نیمه اول سال حداقل 5 ماه فرصت داریم.

در صورتی که کمیته مسابقات در کمیته فوتسال تشکیل شود به راحتی می توان مسابقات جام حذفی را برگزار کرد تا بازیکنان دائما در مقام سال مانند برزیلی ها درگیر باشند و بتوانند در تمام طول سال بدن هایش را آماده نگه دارند.

وی در پایان با اشاره به حریفان ایران در آسیا گفت:کشورهای آسیایی مانند چین،‌ژاپن و ...همگی در حال آماده سازی حریفانشان هستند، این تیم ها در طول سالها مربیان خارجی جذب کرده و بازیکنان خود را از رده پایه تربیت می کنند دیگر نباید این حریفان را دست کم گرفت و هر روز کارمان سخت تر می شود./حس/ .
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار