عوامل زيادي در تغيير رنگ داندانها اثر دارد که عادات تغذيه اي از جمله مصرف بيش از حد مواد غذايي حاوي رنگدانه ، مصرف زياد قهوه و چاي و نيز استعامل دخانيات از جمله عوامل تغيير رنگ سطحي دندانها است.

دکتر عبدالحميد ظفرمند متخصص ارتودنسي و متخصص دندانپزشکي کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تغيير رنگ دندانها بر اثر 2 عامل خارجي و داخلي ايجاد مي شود که در اثر عوامل خارجي ، تغييررنگ برروي سطح دندانها ايجاد شده و بر اثر عوامل داخلي ، تغيير رنگ در عمق دندانها بوجود مي آ‌يد.
ظفرمند افزود: از جمله عوامل خارجي که مي تواند باعث تغيير رنگ سطحي دندانها شود عادات تغذيه اي بوده يعني در صورتيکه غذاهايي که حاوي رنگدانه هستند رعايت نشده باشد مي تواند باعث تغيير رنگ سطحي دندانها شود.
اين متخصص بيان کرد: استعمال دخانيات به هر شکلي مي تواند باعث تغيير رنگ سطحي دندانها شود.
 

**خونريزي هاي لثه اي در افراد مبتلا به مشکلات لثه اي باعث تغيير رنگ سطحي دندانها مي شود
ظفرمند درادامه گفت: خونريزي هاي لثه در افرادي که دچار مشکلات لثه اي هستند مي تواند د رتغيير رنگ سطحي دندانها اثر بگذارد زيرا در داخل خون هموگلوبين بود که بر اثر رسوب آن باعث تغييررنگ دندان ها مي شود.
وي افزود: باکتري ها و قارچ ها رنگ را در صورت بيماري هاي حفره دهان ايجاد شده که از جمله عوامل خارجي در تغيير رنگ سطحي دندانها مي شود.
ظفرمند عنوان کرد: همه عوامل خارجي ذکر شده در صورتيکه بهداشت دهان ، دندانها رعايت نشود زمينه مستعدتري براي تغيير رنگي سطحي دندانها ايجاد مي کند .
 

**اختلالات ارثي از جمله عوامل داخلي در تغيير رنگ عميق دندانها است
وي در ادامه اظهار کرد: از جمله عوامل داخلي مانند اختلالات ارثي، دندانهايي که عصب کشي شده اند و مصرف داروهايي مثل تتراسيکلين که همزمان با تشکيل و شکل گيري ساختمان تاج دندان ها استفاده مي شود باعث تغيير رنگ عميق دندانها مي شود.
 

**مصرف فلورايد بدون تجويز دندانپزشک در تغيير رنگ عميق دندانها اثر دارد
اين متخصص به مناطقي که فلورايد آب آنها زياد بوده اشاره کرد و گفت: در صورتيکه افراد در مناطقي فلورايد اضافه مصرف کنند مي توانند باعث تغيير رنگ عميق دندانها شود.
وي تصريح کرد: فلورايد در حد متعارف و تعريف شده توسط دندانپزشک باعث استحکام دندانها و جلوگيري از پوسيدگي مي شود و استفاده از قرص هاي فلورايد بدون تجويز دندانپزشک مي تواند در ايجاد تغيير رنگ عميق دندانها و مشکلات ديگر تاثير داشته باشد.
 

**ضربه و صدمه هاي دنداني مي تواند باعث تغيير رنگ عميق دندانها شود
ظفرمند در ادامه به عوامل داخلي ديگري که باعث تغيير رنگ عميق دندانها مي شود اشاره کرد و گفت: اگر کودک به خصوص در اوايل سنين تولد دچار بيماري شود که تب بالا عارض شود و نيز ضربه هاي دنداني که در اثر زمين خوردن رخ مي دهد باعث صدمه دنداني شده که به صورت عمده ارتباط مهمي با اختلال در حيات دندان و تغيير رنگ عميق دندانها دارد.
وي اظهار داشت: دندانهاي افراد مسن هم مي تواند دچار تغيير رنگ هاي عميق شود و همچنين دندانهايي که پرشده و ترميم شده اند مي توانند با گذشت زمانهاي طولاني مدت دچار تغيير رنگ هاي سطحي يا عميق شدند./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار