در سالهای اخیر دولت برنامه های گسترده ای برای اصلاح نظام اقتصادی کشور در قالب طرح تحول اقتصادی پیگیری و اجرا كرده است. از جمله این طرح ها، طرح هدفمندي یارانه هاي فرآورده های مرتبط با انرژی و کالاهای اساسی است. چرا که تداوم پرداخت يارانه بصورت کالایی برای کشور و دولت، میسر نبوده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ بدین ترتیب دولت بصورت جدی در چند سال اخیر، بدنبال اجرای این برنامه در جهت اصلاح ساختار اقتصادی کشور براي افزایش تولید کالاها و به تبع آن افزایش اشتغال و ارائه کمکهای یارانه‌ای بصورت نقدی و هدفمند براي حمایت بیشتر از اقشار کم درآمد بوده است.

قابل ذکر است؛ اقدام شجاعانه و بزرگ دولت در تغییر ساختار نظام یارانه های کشور باتوجه به مطالعات و تحقیقات گسترده و بررسی ابعاد مختلف موضوع از جنبه های گوناگون در سالهای گذشته انجام گرفته است که بيانگر اهمیت این کار برای دولت و حساسیت زیاد دولتمردان به این موضوع است.

لازم بذکر است؛ اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اگرچه با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو است اما سعی و تلاش زیادی صورت گرفت تا با عملیاتی شدن این طرح مهم و اساسی، تخصيص منابع در کشور کاهش نیابد و در عين حال امنيت غذايي خانوارها تامین، فقر کاهش و ساير اهداف متعالی دولت نيز تأمين شود.

همچنین از جمله بخش‌هايی که از جنبه های مختلف در انجام طرح مهم و اساسی هدفمندی یارانه‌ها، همراه و کمک دولت در مراحل مختلف آن بوده، اصناف و تشکل‌های صنفی زیر مجموعه آن است. باید توجه داشت که واحدهای صنفی در ایران در چهار گروه اصناف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در شهرها و بازارهای کشور در کنار هم، فعالیت دارند. و اين تشكل ها زیر مجموعه شورای اصناف کشور كه به عنوان بزرگترین سازمان و تشكل‌صنفي در ایران به منظور حمايت از تك‌تك اعضا و ارايه مشاوره و كمك‌هاي كارشناسي به دولت در پياده كردن برخي سياست‌هاي تنظیم بازار است، فعاليت دارند.

در واقع یکی از مهمترين اهداف تشكيل سازمانهای صنفی،‌ کمک و یاری به دولت در انجام امور مربوط به تنظیم بازار کالاها و خدمات است.
در هر حال اصناف و تشکل صنفی که نقش زیادی بر عوامل درآمد و اشتغال کشور دارند، همیشه تعامل زیادی با دولت در زمینه انجام مطلوب تمام امور محوله به خصوص در زمينه تنظیم بازار کالا و خدمات دارند. عملکرد مطلوب اصناف و سازمانهای صنفی مرتبط با آن در کمک به اجرای موفق برنامه های مختلف دولت به خصوص تنظیم بازار در ماه ها و زمان هايی که تقاضا برای کالاها زیاد است، برکسی پوشیده نيست.

در این ارتباط همکاری و تعامل اصناف با دولت در برنامه اصلاح ساختار یارانه ها در کشور ابعاد مختلفی دارد بطوريکه اين همكاري از یک طرف سبب مشارکت فعال اصناف در عرضه کالاها و خدمات مورد نیاز عموم مردم به قیمت مناسب و از طرف دیگر در دسترسي آسان مردم به کالاها و خدمات كمك كرده است. همچنين اين تعامل کمک زیادی به دولت در انجام موفق دور نخست طرح تحول یارانه ها كرده است. بطوریکه سبب شده تا مردم با خیال راحت کالاها و خدمات مورد نیازشان را با قیمت و کیفیت مناسب دسترسی خريداري كنند.

قابل ذکر است؛ همواره از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، اصناف و سازمانهای صنفی مرتبط با آن نقش مقتدرانه و شايسته اي در کمک به اجرای موفق طرحهای مختلف دولت برای اصلاح نظام اقتصادی کشور، داشته‌اند.

براین اساس انتظار می رود همچون گذشته سازمان های صنفی، مشارکت فعالی در دور دوم طرح تحول یارانه ها در کشور داشته باشند. البته باید توجه داشت که اصناف در فاز دوم طرح تحول یارانه ها همچون دور نخست هم بطور مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم در طرح هدفمندی یارانه ها در گیر خواهند بود، و دولت نیز همچون گذشته ارتباط خود با اصناف را از طریق سازمانها و تشکلهای صنفی گسترش خواهد داد. چرا که تشكل‌های صنفی با توجه به شناخت كافي و كاملي كه از وضعيت اصناف، چالش‌ها، محدوديت‌ها و قابليت‌هاي آنها دارند، مي‌توانند در زمينه ارايه کمک كارشناسي و فکری به دولت در تصميم‌گيري‌ها شركت داشته و حتي‌الامكان در زمينه‌هاي مرتبط با مسايل و چالش‌هاي اصناف و طرح تحول اقتصادی در جهت بهبود و توسعه اقتصاد کشور نقش مهمي ايفا كنند.

البته باید توجه داشت که دولت نیز در سالیان اخیر توجه زیادی برای مشاركت سازمان‌ها و تشکل های صنفی مرتبط با اصناف داشته و حتی برخی وظایف حاکمیتی خودش را در زمینه های ارائه مجوز شروع فعالیت صنفی، نظارت و بازرسی بر بازار و تنظیم بازار کالاها و خدمات را به این تشکل‌ها واگذار کرده است. ضمن آنکه تشکل‌های صنفی نیز با توجه به تجربه، تخصص و شناخت کامل از نظام تهیه، تدارک و عرضه به دولت در انجام امور ياد شده كمك مي كنند. در هر حال محول شدن بخشي از امور به تشکل های صنفی در سالیان گذشته و سربلندی آنها در انجام مطلوب اين اقدامات موجب شده که تشكلهاي صنفي را به عنوان حامي دولت و مردم در مبادلات اقتصادي و تامين امنيت بازار بدانند.

آنچه كه مسلم است مجموعه طرح های تحول اقتصادی و به خصوص طرح اصلاح نظام یارانه ها در جهت تحقق اهداف بلند مدتی برای اصلاح نظام اقتصادی کشور پایه ریزی شده است. برای دستیابی به این اهداف متعالی باید فازهای مختلف این طرحها هم هر چه سریعتر عملیاتی و اجرایی شوند. بر این اساس لازم است همچون گذشته تعامل سازنده بین دولت و تشکل‌های صنفی به خصوص شورای اصناف کشور برای استفاده از پتانسیل های مختلف اصناف و سازمان های صنفی در اجرای موفق طرح و وارد آمدن کمترین ضرر و زیان به عموم مردم و بخش های تولیدی کشور در اولویت اول قرار گيرد./ق2

دكتر مهدي فتح اله، رييس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار