دولت منطقه ای کردستان عراق تهدید کرد در صورت دریافت نکردن درآمدهای نفتی از دولت مرکزی این کشور، صادرات نفت خود را متوقف می‌کند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از رویترز؛ دولت منطقه ای کردستان عراق اعلام کرد: در صورت ادامه خودداری دولت مرکزی این کشور از پرداخت درآمدهای نفتی، صادرات نفت این منطقه را در یک ماه آینده متوقف می کند.

دولت مرکزی عراق مدعی حق انحصاری صادرات نفت عراق است اما دولت منطقه ای کردستان با تکیه بر استقلال اداری و نظامی خود، برای در دست گرفتن کنترل صنعت نفت این منطقه تلاش می کند.

این اختلاف ها سبب شده دولت مرکزی عراق پرداخت درآمدهای نفتی را به شرکت های تولید کننده فعال در کردستان عراق، همچون شرکت نروژی دی.ان.او متوقف کند و این مسئله، بسیاری از شرکت های نفتی بزرگ را از فعالیت در این منطقه منصرف کرده است.

سخنگوی وزارت منابع طبیعی دولت منطقه ای کردستان عراق اعلام کرد به دلیل پرداخت نشدن حدود یک میلیون و 500 میلیون دلار از بدهی های دولت مرکزی، این وزارت خانه هم اکنون صادرات نفت کردستان را به حدود 50 هزار بشکه در روز کاهش داده است.

مسئولان دولت مرکزی عراق از اظهار نظر فوری درباره این مسئله خودداری کردند.

چندی پیش، پس از انعقاد قراردادی بین شرکت آمریکایی اکسون موبیل و دولت منطقه ای کردستان عراق برای اکتشاف نفت در این منطقه، دولت مرکزی عراق ضمن اعلام غیر قانونی بودن این قرارداد، اکسون موبیل را از قراردادهای جدید نفتی در عراق محروم کرد.

مهمترین دلیل اختلاف های دولت مرکزی عراق و دولت منطقه ای کردستان، نبود یک قانون جامع برای مدیریت منابع نفتی این کشور است که تصویب آن پس از سال ها کشاکش، همچنان به تأخیر می افتد.

عبدالکریم لعیبی، وزیر نفت عراق چندی پیش اعلام کرده بود دولت مرکزی این کشور از آغاز سال جاری میلادی، تنها حدود 65 هزار بشکه نفت خام از دولت منطقه ای کردستان دریافت کرده که کمتر از نصف صادرات روزانه 175 هزار بشکه ای مقرر برای این منطقه است.

مسئولان دولت منطقه ای کردستان نیز اعلام کردند اگر دولت عراق به تعهدات مالی خود پایبند باشد، این منطقه توان صادرات حجم بالاتری از نفت را به دست خواهد آورد.

مسئولان دولت مرکزی عراق متعقدند: بخشی از تولید نفت منطقه کردستان، به طور غیر قانونی به خارج از این کشور صادر می‌شود./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار