مهمترين موضوع اطمينان از امنيت اين است كه آيا صندلي كه براي كودك‌تان خريده‌ايد، براي نشستن او در خودرو مناسب هست يا خير؟

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، اگر شما از صندلي كودك در بيشتر از يك خودرو استفاده مي‌كنيد، براي هر خودرو از راهنمايي‌هاي زير بهره ببريد:
 

قبل از خريد
عجولانه تصميم نگيريد. كاتالوگ توليدكننده را به دقت بخوانيد و يا از درون وب سايت‌ها يا فروشگاه‌هايي كه صندلي مخصوص كودكان را مي‌فروشند، انواع صندلي‌ها را جستجو نماييد. فكر كنيد خودتان مي‌خواهيد از صندلي استفاده كنيد. مثلا اگر دائما آن را داخل يا خارج از ماشين مي‌گذاريد، صندلي‌ كه وزن كمتري دارد، مناسب تر است. يا اگر زياد به مسافرت هاي طولاني مي‌رويد، صندلي تاشو ممكن است براي كودك شما راحت تر باشد و به خوابيدن او نيز كمك مي‌كند. صندلي را مناسب قد و وزن كودك خود انتخاب كنيد. براي كودكان كوچك تر صندلي‌هايي كه جاي تكيه دارد، مناسب است. هرگز تا زماني كه كودك حداقل 9 كيلوگرم وزن داشته باشد و بتواند بدون كمك ديگران از جا برخيزد يا بنشيند او را روي صندلي‌هاي رو به جلو ننشانيد و حتي المقدور از صندلي‌هايي كه تكيه گاه دارند، استفاده كنيد. هرگاه وزن كودك شما بيش از حد لازم براي يك صندلي پشتي دار شد و يا سر او بلندتر از صندلي قرار گرفت،‌مي‌توانيد از يك صندلي بدون تكيه گاه استفاده كند. اگر وزن كودك هنوز نسبت به وزن صندلي متعادل و مناسب است، خم شدن زانوهاي او هنگام نشستن در صندلي اهميت ندارد. براي اطمينان از اينكه صندلي كودك با مدل خودروي شما همخواني دارد، با توليدكننده صندلي تماس بگيرند.
 

هنگام خريد
در مورد اينكه آيا صندلي كودك براي كودك و خودروي شما مناسب هست يا خير، از فروشنده سوال كنيد. سعي كنيد از جايي خريد كنيد كه قبل از خريد صندلي به شما اجازه دهد (يا كمك كند) آن را در خودروي خود امتحان كنيد. اگر چنين چيزي مقدور نيست، اطمينان حاصل كنيد كه در صورت مناسب نبودن صندلي مي‌توانيد آن را پس بدهيد و يا تعويض كنيد. از خريدن پشتي صندلي اجتناب كنيد؛ مگر آنكه مطمئن باشيد صندلي مناسب خدروي شما خواهد بود. از خريد صندلي كهنه و دست دوم خودداري ورزيد، زيرا نمي‌توانيد از گذشته صندلي اطمينان داشته باشيد؛ (ممكن است در يك تصادف ماشين خراب شده و يا به شدت فرسوده باشد. برخي آسيب‌ديدگي‌ها قابل رويت نيست)؛ ضمن اينكه راهنمايي استفاده از اين نوع صندلي‌ها غالبا از بين رفتن يا گم شده است. صندلي‌هاي دست دوم قديمي تر به نظر مي‌رسند و مطابق استانداردهاي روز ساخته نشده‌اند. فقط از اعضاي خانواده يا يك دوست مورد اعتماد صندلي كودك را قبول كنيد. والدين غالبا مي‌پرسند كه چه نوع صندلي مناسب است؟ حقيقت اين است كه بهترين نوع صندلي آن است كه با وسيله نقليه، بودجه و كودك شما همخواني داشته باشد و تقريبا هر بار بتوانيد از آن درون خودرو استفاده كنيد. راهنمايي هاي زيرا را بخوانيد تا مطمئن شويد كدام صندلي كودك بهترين انتخاب براي فرزند شماست.
 

ايمن‌ترين صندلي خودرو
تمامي صندلي‌هاي خودرويي كه در ايالات متحده به فروش مي‌رسند،‌بايد آزمايش‌هاي تصادف فدرال را بگذرانند. برخي صندلي ها ممكن است لوازم اضافي داشته باشند كه به آنها در نصب صحيح درون خودرو كمك مي‌كند. از آنجايي كه نصب صحيح صندلي كليد ايمني آن در خودروست،‌اين كمك كننده هاي نصب براي برخي افراد ايمني بيشتري را به دنبال مي‌آورند. به هر حال حتي ارزان ترين صندلي موجود در بازار بدون هرگونه لوازم جانبي نيز آزمايش هاي ابتدايي تصادف را پشت سر گذاشته و در صورتي كه به درستي درون خودرو نصب گردد، براي كودك شما ايمن است.
 

صندلي خودرو بايد مناسب كودك باشد
براي انتخاب نوع صندلي،‌قد، وزن و سن كودك را در نظر بگيريد. صندلي هاي تكيه دار مخصوص نوزاد حدودا تا وزن 10 كيلوگرم را تحمل مي‌كنند. صندلي هاي متغير كه تكيه گاه هم داشته باشند، تا زماني كه كودك حداقل يك ساله است و وزني معادل 10 كيلوگرم دارد، قابل استفاده هستند. محدوديت‌هاي وزن كودك و استفاده از صندلي بدون تكيه روي صندلي ماشين فهرست شده است. زماني كه كودك به صندلي تكيه مي‌دهد، به طور معمول بايد سرش به اندازه 5/2 سانتي متر يا بيشتر، پايين تر از قسمت‌ بالاي صندلي قرار گيرد. در مورد صندلي‌هايي كه نقاب آفتاب دارند،‌گوش‌هاي كودك بايد پايين تر از لبه بالايي صندلي قرار گيرد.
 

آيا مي‌توانيد به آساني صندلي ماشين را نصب و از آن استفاده كنيد؟
اگر شما براي مطالعه دستورات نصب صندلي كودك زمان كافي نگذاريد و هر بار آن را در دست نصب نكنيد،‌گران ‌ترين صندلي نيز براي كودك شما ايمني لازم را نخواهد داشت. صندلي كودك را به طور دستي امتحان كنيد تا اطمينان حاصل شود كه مي‌توانيد آن را آنطور كه بايد نصب كرده و استفاده كنيد. آيا مي‌توانيد صندلي را طوري آماده كنيد كه ايمني كودك را در خودرو تامين كند؟ طبق دستورات صندلي مورد نياز كودك خود را تهيه نماييد.
 

صندلي كودك مناسب خودروي شماست؟
با وجود مدل‌هاي مختلف صندلي در برندهاي مختلف، اما همه صندلي‌هاي كودك مناسب هر خودرويي نيست. بايد صندلي‌اي را انتخاب كنيد كه محكم سر جاي خود نصب شود و زاويه مناسب داشته باشد و كمتر از يك اينچ به اطراف تكان بخورد. بيشتر فروشگاه‌هاي معروف لوازم كودك به شما اجازه مي‌دهند تا نمونه اي از صندلي انتخابي را در خودروي خود امتحان كنيد و احتمالا كارشناسي نصب آن را قبل از خريد بررسي مي‌كند. اما اگر چنين امكاني وجود نداشت، اطمينان حاصل كنيد كه اگر صندلي مناسب خودرو نبود، مي‌توانيد آن را به فروشنده باز گردانيد.
 

صندلي‌هاي كودك مرجوعي
بيشتر صندلي هاي مرجوعي وقتي كه برچسب «مرجوع شده» روي آنها مي‌خورد، از قفسه فروشگاه‌ها بيرون كشيده مي‌شوند. هنوز هم تماس با شركت سازنده جهت ا طمينان از اينكه صندلي خريداري شده مرجوعي نباشد،‌فكر خوبي است. اگر صندلي كودك را از كسي به امانت گرفته ايد و يا يك صندلي دست دوم خريده ايد، تحقيق در مورد مرجوعي بودن يا نبودن آن مهم تر است. اگر كارت ضمانت صندلي كودك را براي شركت سازنده ارسال كنيد، سريعا متوجه مرجوعي بودن يا نبودن آن خواهيد شد.
 

آيا صندلي‌هاي كودك دست دوم ايمن هستند؟
اگر پيشينه دقيقي از صندلي دست دوم در اختيار نداريد، از خريد آن اجتناب كنيد. شما بايد براي تعيين ايمني صندلي كودك پيشينه تصادف يا آسيب به صندلي كودك را بدانيد. تنها از افرادي صندلي دست دوم را خريداري كنيد كه آنها را به خوبي مي‌شناسد و به پيشينه انان در استفاده از صندلي اطمينان داريد. تصادفات اتومبيل مي‌تواند آسيب‌هاي پنهاني به صندلي كودك وارد آورد و صندلي در اين حالت با ضربه دوم از هم فرو مي‌پاشد و كودك شما را در معرض آسيب قرار مي‌دهد. صندلي را بررسي كنيد تا مطمئن شويد هيچ گونه تعميري روي آن صورت نگرفته باشد.
 

لوازم جانبي صندلي كودك
زماني كه صندلي كودك را خريداري مي‌كنيد، تمامي لوازم جانبي و كمك هاي نصب آن را تحويل بگيريد. اگر قطعه با صندلي متناسب نباشد،‌استفاده از آن قطعه همراه صندلي ايمني نخواهد داشت. لوازم يدكي صندلي هاي كودك براي هر صندلي تست تصادف را پشت سر نگذاشته اند و با يك ضربه مي‌توانند باعث آسيب به كودك شوند. اين لوازم شامل بالشتك سر كودك (مگر اينكه با صندلي همخواني داشته باشد) و ضامن‌هاي كمربند صندلي است كه اگر شما صندلي را به درستي تعبيه كرده باشيد، به آنها نياز پيدا نخواهيد كرد. استفاده از لوازم يدكي موجود در بازار غالبا ضمانتنامه صندلي را از بين خواهد برد. /عط
منبع: ماهنامه كودك
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
به تازگی صندلی خودرو کودک ایرانی تولید شده که هم تست ایمنی دارد وهم استانداردهی اروپایی دارد ولی فقط صادر میشود که بسیار زیبا و به روز است
Iran, Islamic Republic of
مامان دانیال
۱۷:۴۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
سلام.لطفا در موردبچه هایی که نسبت به سنشان کم وزن هستن هم توضیح بدین.مثلا پسر من 4.5 سالشه اما 12.5 کیلو هستش با قدی مثل هم سناش
Iran, Islamic Republic of
شهرام
۱۷:۴۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۱
با سلام
مقاله جالب و کاملی بود ولی برای کسی که به این راهنمایی ها نیاز پیدا میکند بد نبود اگر چند تا عکس هم در حالت نصب در اتومبیل و قبل از نصب قرار میدادین