محمود روح الاميني به واسطه انجام بررسي هايي در زمينه چگونگي طرح علوم اجتماعي در قالب كتابهاي ادبي،يكي از بنيانگذاران علوم اجتماعي ايران و مردم شناسي برجسته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛محمود روح الاميني كه پنجم مهرماه 1307 در كوهبنان كرمان چشم به جهان گشود،مطابق سنت آن زمان تحصيل را در مكتبخانه آغاز كرد و سپس تحصيلات خود را در مدرسه ايرانشهر كرمان كه با نيايش زرتشتيان بوده اند، ادامه داد.
وي تا كلاس سوم دوره متوسطه را در مدرسه ايرانشهر كرمان به تحصيل پرداخت و پس از آن به تنها دبيرستان كرمان رفت و تا كلاس پنجم متوسطه را در اين دبيرستان به تحصيل پرداخت.
روح الاميني براي ادامه تحصيل در كلاس ششم در سال 1328 هجري به دبيرستان دارالفنون تهران مهاجرت كرد.
وي پس از پايان دوره دبيرستان،تحصيلات خود را در سال 1331 هجري در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران آغاز كرد و در سال 1334 هجري، موفق به اخذ ليسانس زبان و ادبيات فارسي شد.
روح الاميني در دروان تحصيل خود در اين مقطع توانست از محضر اساتيد بزرگي چون "محمد محمدي"، "پور داوود"، "صادق كيا"، "حسين خطيبي"، "بديع الزمان فروزانفر"، "محمد معين"، "پرويزناتل خانلري"، "احسان يار شاطر" و "عبدالعظيم قريب" استفاده كرد.
وي پس از اخذ ليسانس ادبيات فارسي به عنوان معلم رهسپار شهر آمل شد و 3 سال در آن شهر به تدريس پرداخت.
روح الاميني پس از حضور 3 ساله در امل و بازگشت به تهران در سال 1337 هجري،در دارالفنون مشغول به تدريس شده و 2 سال بعد موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي تاسيس شد.
وي در همان زمان تاسيس موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي،به اين موسسه پيوست و ضمن شاگردي غلامحسين صديقي در سال 1339 هجري، فوق ليسانس علوم اجتماعي را گرفت و در همان سال براي ادامه تحصيل به فرانسه رفت.
روح الاميني كه تحصيات دوره دكتري خود را در محضر ژرژ گورويچ،روژه باستيد و آندره لورواگوران به پايان رسانيده،در سال 1347 هجري با ارائه رساله دكتري خود تحت عنوان "تمدن سنتي گوسفند در ميان عشاير فارس" موفق به اخذ مدرك دكتري مردم شناسي از دانشگاه سوربن فرانسه شد.
وي پس از نگارش كتاب هايي چون "گرد شهر با چراغ در مباني انسان شناسي"، "زمينه فرهنگ شناسي، تاليفي در انسان شناسي فرهنگي و مردم شناسي"، "نمودهاي فرهنگي و اجتماعي در ادبيات فارسي"، "به شاخ نبات قسم: باورهاي عاميانه درباره فال حافظ"، "آيين ها و جشن هاي كهن در ايران امروز:نگرش و پژوهشي مردم شناختي"، "در گستره فرهنگ، نگرشي مردم شناختي" و "حمام عمومي در جامعه و فرهنگ و ادب ديروز: نگرشي و پژوهشي مردم شناختي" و راه اندازي و تنظيم موزه مردم شناسي در كاخ گلستان در سال 1351 هجري،راه اندازي موزه حمام گنجعليخان كرمان و اقدام در جهت نگهداري باغ نگارستان، در 17 اسفندماه اسل 1389 هجري بر اثر سكته مغزي در تهران درگذشت.
لازم به ذكر است؛محمود روح الاميني در دومين همايش چهره هاي ماندگار،به عنوان چهره ماندگار در رشته مردم شناسي معرفي شد./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار