قرارداد ساخت و بومی سازی 4 هزار و 322 قلم کالای پرمصرف صنعت نفت با سازندگان داخلی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: ارزش این اقلام هزار و 320 میلیارد ریال و 2 برابر کالاهایی است که در10 سال گذشته با حمایت این شرکت بومی سازی شده است .

  خردمند افزود :‌ این کالاها شامل اقلام یدکی توربین ها و ماشین آلات فرآیندی، مواد شیمیایی، قطعات و تجهیزات حفاری و اقلام عمومی است که برای نخستین بار در کشور ساخته می شوند .

وی گفت : بیشتر این اقلام مربوط به قطعات توربین ها و ماشین آلات فرآیندی است که دانش فنی ساخت آنها با پیگیری و همکاری مدیریت های تولید و تدارکات و امور کالای مناطق نفت خیز جنوب، همچنین شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب با سازندگان داخلی تدوین شده است.

مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به برنامه های حمایتی این شرکت از سازندگان داخلی گفت: این مدیریت در بعد اجرای سیاست‌های راهبردی به منظور تقویــت کالای ساخت داخل، تلاش های وسیع و گسترد‌ه‌ای در سال های اخیر انجام داده که در نتیجه آن علاوه بر توقف بخش عمده ای از خریدهای خارجی، بومی سازی انبوهی از اقلام پرمصرف و کاربردی صنعت نفت را به دنبال داشته است.

خردمند افزود: از جمله این کالاها انواع لوله‌های بدون درز، شیرهای روزمینی، ایمنی و درون چاهی، پره های توربین های گازی، روتور توربین ها، مبدل های حرارتی، لوازم توپکرانی، مخازن تحت فشار، خنک کننده‌های هوایی، انواع ترانس‌های فشار قوی، متوسط و ضعیف، کابل و دکل های برق فشار قوی، رشته های تکمیلی درون چاهی و مواد شیمایی حفاری بوده است.

مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درباره اهمیت ساخت داخل قطعات و تجهیزات صنعت نفت توضیح داد: بومی سازی کالا و تجهیزات مورد نیاز این شرکت، علاوه بر اطمینان از تامین این قطعات در پایداری تولید، سبب صرفه جویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، توسعه صنایع داخلی و اشتغال زایی می شود.

وی با بیان این که در سال های 1383 تا 1389 بیش از 125 میلیارد ریال صرفه جویی با بومی سازی قطعات و تجهیزات در مناطق نفت خیز جنوب حاصل شد، گفت: در زمینه ساخت داخل، یکی از فعالیت های مهمی که در مناطق نفت خیز جنوب انجام شده، تدوین دو هزار کتابچه دانش فنی قطعات ساخته شده است.

خردمند افزود: این کتابچه ها برای قطعاتی که برای نخستین بار ساخته شده اند، تهیه شده و شامل آنالیز مواد، نقشه ها، روش تولید و عملیات ساخت و تکمیل آنهاست .

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بزرگترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران است که با فعالیت در گستره ای به وسعت حدود 400 هزار کیلومتر مربع، پنج شرکت بهره برداری نفت و گاز، 2 شرکت تخصصی و 2 شرکت پشتیبانی و خدماتی زیرمجموعه دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.