موسي قرباني نماينده مردم قائنات در خانه ملت در يادداشتي به بررسي عملكرد برخي مسئولين در سال گذشته پرداخته است.

به گزارش خيرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران متن يادداشت قرباني به اين شرح است:

سال 1390 با همه فراز و نشیبش به پایان رسید در این سال مقام معظم رهبری رهنمودهای زیادی خطاب به مسؤلین قوای سه‌گانه داشتند که لازم است نگاه کوتاهی بر عملکرد مسؤلین در زمینه بخشی از این رهنمودها داشته باشیم.


*** سال "جهاد اقتصادی"

سال 90 را مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نامیده بودند و لازمه این نامگذاری تلاش چند برابر سالهای قبل بود چون اصل بر این است که دولتها باید وظیفه خود را انجام دهند و انجام میدهند ولی وقتی رهبری بحث از جهاد اقتصادی میکنند یعنی تلاشی چندین برابر که بشود آنرا حرکتی جهادی نامید ولی اگر منصفانه به عملکرد قوای سه گانه نگاه کنیم متاسفانه درخواهیم یافت که مسؤلین تفاوت چندانی با سالهای قبل نکرده اند و مثل همیشه به کار خود پرداخته اند و نمیتوان لقب جهاد گران عرصه اقتصاد به آنان داد.

در بخش مجلس هم تاخیر در رسیدگی به لایحه بودجه سال 90 (گرچه مقصر اصلی دولت بود که لایحه را با تأخیر داد)، تعطیلی زود هنگام قبل از انتخابات مجلس و برخی نزاعهای دیگر و بی نتیجه را نباید از نظر دور داشته باشیم.

اما با وجود برخي مسائل متاسفانه، مسئولين در سال جهاد اقتصادي نمره قبولي نگرفته و در اين آزمون بزرگ مردود شدند.

*** لزوم کاهش تنش بین دولت و مجلس

یکی از مواردی که مقام معظم رهبری مرتبا بر آن تأکید داشته اند تعامل صحیح بین دولت و مجلس است که در بسياري موارد بصورت کلی در فرمایشات ایشان آمده است و در مواردی هم بطور خاص دستگاهها را مخاطب قرار داده اند.

دولت و مجلس هر دو مخاطب خاص بوده اند و در هفته دولت معظم له دولتیان را به گذشت بیشتر و حتی کوتاه آمدن از حق مسلم خود توصیه کردند و در دیدار با نمایندگان و هیات رئیسه مجلس نیز مشابه این توصیه ها داشته اند و در اجلاس کارگزاران نظام در افطاری رهبری نیز همه مسؤلین مخاطب فرمایشات رهبری مبنی بر تعامل با همدیگر بوده اند.

علاوه بر خطاب خاص ، بصورت ویژه نیز مقام معظم رهبری طرفین را مورد عتاب و خطاب قرار داده اند که میتوان به احضار هیات رئسیه مجلس پس از معرفی وزیر ورزش قبلی و عتاب شدید رهبری به مجلسیان همچنین جلساتی که پس از تشدید اختلافات بعنوان حل اختلاف قوا و تنظیم روابط قوا رهبری معظم با آنان داشته اند اشاره كرد.

اما متاسفانه هیچکدام از این موارد اثر کافی بر دل سخت برخي مسؤلین نگذاشت و همچنان به نزاعهای بی ثمر ادامه دادند که بدترین صحنه آن سؤال و جواب نمایندگان و رئیس جمهور در جلسه پایان سال مجلس بود که ذائقه ملت ایران را قبل از عید به شدت تلخ کرد و خسارتی بر نظام وارد کرد که به سادگی قابل جبران نیست.

با توجه به موارد اشاره شده در این بخش نیز مخاطبین فرمایشات رهبری نتوانستند نمره قبولی بیاورند و مشروط شدند که اگر جرأت بود میگفتم رفوزه شدند.

*** طرح نظارت بر رفتار نمایندگان

مورد دیگری که رهبری معظم نيز بر آن تاكيد فرموده بودند بحث خود نظارتی مجلس بود که در ابتدای امر به شدت مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت و وقتی طرح نظارت بر رفتار نمایندگان با قید یک فوریت تنظیم شد بیش از 145 نفر آنان را امضاء کردند ولی وقتی تقدیم مجلس شد 69 نفر به آن رای دادند که باعث هتک حرمت مجلس شد.

این طرح بصورت عادی اعلام وصول شد و شش ماه طول کشید تا هیات رئیسه مجلس ،کمیسیون آنرا مشخص کرد ولی کمیسیون گرچه به سختی تشکیل میشد اما در نهایت مصوبه نسبتا خوبی داشت که در صحن مجلس بخاطر مخالفتهائی که با کلیات آن میشد و رييس مجلس نيز آنرا دو شوری اعلام کرد تا بتواند برای کلیات آن رای نمایندگان را بگیرد.

در شور دوم هم به هر زحمتی بود کمیسیون تشکیل و گزارش خود را تقدیم مجلس کرد که با حذف موادی از آن و بحثهای طولانی بالاخره به تصویب رسید.

عملکرد مجلسیان در این خصوص هم خوب نبود و گرچه در نهایت مصوبه ای داشتند ولی به قول مقام معظم رهبری کارکی بیش نبود که با ایرادات شورای نگهبان و حذف قسمتهای دیگری کمرنگ تر شد ولی در نهایت میتوان گفت در این خصوص مجلسیان توانستند نمره 11 بگیرند و از ننگ رفوزه شدن نجات پیدا کنند.

در این مقوله بحث‌ها فراوان است و در این مختصر نمی‌گنجد و البته بیان آن آبروئی برای برخي افراد نمیگذارد که از آن می‌گذریم و آرزو می‌کنیم آیندگان در این زمینه بیشتر تلاش کنند و به مصلحت کشور که در گرو عمل به تدابیر رهبری است بیشتر بیندیشند.


والسلام

/س2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار