افرادي كه از طريق مراكز همسريابي با هم اشنا مي‌شوند شناخت كافي از يكديگر نداشته و در بيشتر مواقع ازدواج هايي كه از طريق اين مراكز رخ مي‌دهد با مشكلات فراواني رو‌بروست.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران اوايل دهه 80 بود كه مراكزي با عنوان مراكز همسريابي در كشور شروع به كار كرد هدف از راه‌اندازي اين مراكز آشنايي دو نفر با يكديگر براي ازدواج بود در حالي كه افرادي متعددي به اين مراكز مراجعه مي‌كردند اما در اكثر مواقع آشنايي‌هايي كه در اين مركز صورت مي‌گرفت يا به ازدواج منجر نمي‌شد يا در صورت ازدواج دوام چنداني نداشت. اين در حالي است كه مسئولين هدف از راه‌اندازي اين مراكز را حل معزل و مسئله ازدواج مي‌دانستند و معتقد بودند اين مراكز مي‌تواند در بالا رفتن ازدواج در كل كشور موثر باشد و نقش مهمي را ايفا كند نحوه كار اين مراكز به اين صورت بود كه نام كسي را كه قصد ازدواج داشت در شبكه‌هاي مجازي و با ذكر شماره تلفن و آدرس تبليغ مي‌كردند و سپس از اين كار شروع به معرفي افراد داراي مثلا شرايط نزديك به هم مي‌كردند.

بسياري از مردم معتقد بودند كه خانواده‌هاي ايراني با توجه به پايبندي به سنت‌ها در زمينه ازدواج همسرگزيني از طريق مراكز همسريابي را هيچگاه مورد تاييد خود نمي‌دانند.

عمده‌اي معتقد بودند كه اين مراكز فساد و طلاق را در جامعه زيادي كند و زنان و مرداني كه از اين طريق با هم آشنا مي‌شوند خانواده موفقي نخواهند داشت و ازدواج آن‌ها حتما با مشكل مواجه مي‌شود.

اين در حالي است كه عده‌اي ديگر نيز اعتقاد داشتند پسران و دختراني كه از طريق سايت‌ها و مراكز همسريابي با يكديگر آشنا مي‌شوند شناخت كافي از يكديگر نداشته و همين عدم آشنايي لازم و كافي براي ازدواج باعث بروز مشكلات فراواني در زندگي خانوادگي و ازدواج خواهد شد.
فردي كه از طريق مراكز همسريابي با هم ديگر ازدواج مي كنند شايد بيشتر به فكر اين باشند كه همسرش از ج اهاي ديرگ وامانده و درمانده و نااميد ناچار به ازدواج با او شده است.

شايد دليل اصلي آن اين باشد كه جامعه هم ديد خوبي به اين افراد نداشته و نگاه فردي كه به خواستگاري رفته را به او ندارد.

90 درصد ازدواج مراكز همسريابي منجر به طلاق مي‌شود
حسين ابراهيمي روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت:‌به اين كه مراكز همسريابي برخلاف تبليغات وسيعي كه دارند نتوانسته‌اند اقدامات خوبي را براي ازدواج جوانان انجام دهند.

وي افزود: 90 درصد ازدواج‌هايي كه در اين مراكز انجام مي‌شود منجر به طلاق شده چرا كه اينگونه ازدواجه مبناي منطقي ندارند.

اين روانشناس اظهار داشت:‌اين مراكز با توجه به نوع فعاليتي كه دارند مناسب مراجعه افراد مجرد نيست.

ابراهيمي افزود: همسريابي از طريق اين مراكز بر خلاف سنت‌هاي خانواده‌هاي ايراني است و مراكز همسريابي هيچگاه در اين زمينه موفق عمل نكرده‌اند.

بيشتر مراكز همسريابي مجوز قانوني دارند
مجيد ابهري آسيب شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه بيشتر مراكز همسريابي مجوز قانوني ندارند بيان داشت: عملكرد منفي اين مراكز كه اكثرشان مجوز ندارند موجب شده كه ديدگاه خوبي نسبت به فعاليت اين مراكز بين مردم وجود نداشته باشد.

وي خاطرنشان كرد:‌در اين مراكز بايد مشاوران و روانشناسان وجود داشته باشند تا از لحاظ علمي تفاوت‌ها و شباهت‌هاي دو نفر را بررسي كنند. اين در حالي است كه وزارت ورزش و جوانان چندي پيش راه آندازي 200 مركز رسمي همسريابي را در كشور خبر داد حال بايد ديد مسئولاني كه با اين طرح موافقت كرده‌اند آيا موافق هستند كه فرزندانشان به اين صورت و با مراجعه به مراكز همسريابي ازدواج كنند يا نه؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار