معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: خانه فرهنگ ایران در تاجیکستان، کانون پرجنب و جوش حضور همه فرهنگ‌دوستان جهان و دو کشور خواهد بود.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید حسن موسوی با بیان این مطلب در مراسم افتتاحیه خانه ایران در شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان گفت: ما وارثان زبان و ادبیات فارسی و موظف به حفظ دستاوردهای بزرگ وبی نظیر و توسعه و گسترش آن هستیم که خانه ایران در تاجیکستان با هدف تقویت روابط فرهنگی ایران با کشور تاجیکستان و به پاسداشت فرهنگ و زبان فارسی احداث شده است.

وی که در آستانه برگزاری جشن جهانی نوروز در شهر دوشنبه سخن می‌گفت، اظهارداشت: علم تمدن و فرهنگ در سایه دینداری و خرد ورزی، چراغ راهنمای بشر برای رسیدن به آرمان های بزرگ محسوب می شود.

در این مراسم که رئیس جمهور نیز حضور داشت، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سعادت و کمال انسانی، شناخت حقایق و واقعیت‌های عالم هستی و رسیدن به تعالی مادی و معنوی در زندگی فردی و اجتماعی نیز در سایه همین موضوع یعنی سایه علم، تمدن و فرهنگ محقق می شود.

وی با بیان اینکه جامعه و مدینه فاضله ذاتا با حقیقت و دانایی، کمال جویی و عدالت طلبی محقق می شود، اضافه کرد: حکمت و رحمت نیز در سایه معنویت، اخلاق، عشق ، برادری، تعاون و همکاری و تکثیر خوبی هامتجلی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: جامعه‌ای که عاری از این حقایق باشد همانا جامعه نیست پس برای دریافت پاسخ درخور و شایسته و رسیدن به قله‌ی کمال باید از یک سو خداوند را شناخت و از سویی دیگر مسیر رفتن به آن را هموار کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: بی شک همه کسانی که راه دشوار رسیدن به مقام فرزانگی و قله ی کمال راطی کرده اند امروز درگوش ما زمزمه می کنند که نگاهی دوباره به تاریخ و گذشته خود بیافکنیم و از میراث به جای مانده مدد بگیریم و با حساسیتی فزون تر از گذشته نسل امروز را به بازخوانی و حفظ میراث نسلهای گذشته فرا خوانیم.

وی گفت: امروز ضروروت رجوع به داشته‌ها و ذخیره‌های تمدنی و گسترش و توسعه آن بیش از پیش احساس می شود و این رجوع باید فراتر از یادها و یادبودها و بلکه با تاسیس نهادهای استوارفرهنگی و بنیادهای مستحکم تمدنی پیگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: واکاوی آرشیو تمدنی و فرهنگی دو ملت بزرگ ایران و تاجیکستان و استخراج مصالح و بایسته‌های این دو ملت ما را بر آن می‌دارد تا درغوغای فرهنگی غرب، میراث شکوهمند خویش را بیش از پیش عرضه کنیم و اندیشه مقهور تمدن غرب شدن را به طاق نسیان بسپاریم.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاریخ و ریشه ایران بزرگ ، افزود: دوران شکوهمند تمدن اسلامی و ذخایر ارزشمند متفکران پارسی با هیبت وشکوه علمی بی نظیر، این نوید را به جهانیان می‌دهد که دانشوران دو کشور می‌توانند با همکاری تنگاتنک بار دیگر، دیگران را مجدوب نبوغ خویش کنند و محصولات فرهنگی و علمی خویش را به نیکی عرضه نمایند.

وی خاطر نشان کرد: اگر نسل متفکر و روشن فکر دیروز به گذشته ی تاریخی خود همراه با آمیزه‌ای از غرور و حسرت نگاه می کرد ، امروز باید درمدار رقابت علمی و فرهنگی، قطعه طلایی تمدن و فرهنگ خویش را که از نظر فرهنگی، و تمدنی سرآمد سایر فرهنگ هاست به رخ جهانیان بکشاند.

وی با اشاره به ادبا ، شعرا وبزرگان ایران زمین یادآور شد: همه ستارگان تمدن ایرانی – اسلامی از ابوعلی سینا، فارابی، سهروردی، غزالی، ملاصدرا، حافظ، فردوسی، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیر، خوارزمی و دیگران گرفته تا دانشمندان، ادیبان و هنر دوستان معاصر، همه و همه مجموعه ای از عناصر فرهنگی هستند که اقلیم امروز ایران وتاجیکستان به وجود آنان افتخار می کند.

وی اضافه کرد: هرچند درطول تاریخ درجنگ‌ها و کشمکش‌های حکومت‌های قبایلی فاصله همکاری ها کمی زیاد شده است اما امروز به مدد وحدت فکری و بهره گیری از اشتراکات فرهنگی و تمدنی می توان مفاهیم جغرافیایی را پشت سر گذاشت و سهم ارزشمند تری را به جهانیان عرضه کرد.

وی گفت: نقش بی بدیل ایرانیان و تاجیکان در گسترش اسلام و نهادینه سازی فرهنگ پارسی در سایه دین و اخلاق ، دارای شهرت جهانی است و نتیجه این تعامل تحولات عظیم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی است که از اهمیت بسیار والایی برخوردار است.

وی خطاب به ایرانیان تاجیک ها و ایران دوستانی که دراین مراسم حضورداشتند گفت: در این زمان و امروز که دور هم جمع شده ایم و خانه فرهنگی ایران را افتتاح و بازگشایی می کنیم آرزو می کنم این خانه به برکت بانیان آن ، به کانونی پرجنب وجوش برای حضور همه فرهنگ دوستان عالم و محققان دو کشور ایران و تاجیکستان تبدیل شود.

وی افزود: امیدوارم اندیشمندان و محققان و پژوهشگران دوکشور در این خانه فرهنگی با برقراری ارتباط بهتر با مورخین و نویسندگان و تبادل علمی و فرهنگی ، راه پرفراز و نشیب سعادت فردی و اجتماعی را طی کنند.

وی با بیان اینکه به لطف خدا نسیم شادمانی و فرح بخش امروز در سایه نوروز و به یمن همدلی و اشتراک فرهنگی بین دو کشور وزیدن گرفته است ، اظهارداشت: این نسیم شادمانی و فرح بخش موج بیداری و بازگشت به ارزش های اسلامی و انسانی را نوید می دهد.

وی خاطر نشان کرد: آینده تابناک و روشن در انتظار ماست و امیدوارم که همه ، خانه فرهنگی ایران درتاجیکستان را خانه خود بدانند و برای اعتلای فرهنگی ایران تلاش کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه رئیس جمهور در مراسم جشن جهانی نوروز در شهر دوشنبه؛ پایتخت تاجیکستان شرکت کرده است.

مقام معظم رهبری در دیدار با سران کشورهای شرکت کننده در نخستین جشن جهانی نوروز در تهران ، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های نوروز به منظور همگرایی و همبستگی دولت ها و ملت های حوزه تمدن نوروز تاکید فرمودند و از این رو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان فرهنگی در سومین جشن جهانی نوروزشرکت کرده است. /س2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار